Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Sociale media kan carrière verpesten’

19 april 2011 - 09:17ActueelCarrièreCoca-ColaFacebookTeradata
Witold Kepinski
Witold Kepinski

Mensen die actief zijn op sociale netwerksites moeten niet zomaar al hun persoonlijke foto’s en bezochte evenementen, zoals feestjes, online zetten. De baas of potentiële werkgevers kijken steeds vaker mee. Dat kan bijvoorbeeld een sollicatie nadelig beïnvloeden. Dit zegt Steven Brobst, chief technology officer (cto) bij Teradata, leverancier van datawarehousing en business intelligence (bi) oplossingen.

Volgens Steven Brobst moeten gebruikers heel voorzichtig zijn met wat ze plaatsen op sociale netwerksites, zoals Facebook. 'Dat is nog belangrijker dan je site te beschermen tegen hackers en malware. Je zet toch ook niet alles over jezelf op een publieke reclamezuil? Dan moet je dat ook niet doen op een sociale netwerksite.'

Volgens Brobst zijn er al gevallen bekend dat mensen zijn ontslagen omdat ze informatie op Facebook hebben gezet die werkgevers niet leuk vinden. Tijdens een sollicitatiegesprek kan het dan misgaan, aldus Brobst, die refereert aan een kennis die dit overkwam. 'De manager vroeg aan de sollicitant of hij de Facebookpagina van de sollicitant mocht bekijken. Daaruit bleek aan de hand van foto's dat de sollicitant wel heel veel feesten bezocht. Dat was het einde van de sollicitatie.'

Coca-Cola Facebook

Aan de andere kant is informatie, die bijvooebeeld op Facebook staat, weer interessant voor bedrijven en overheden. Bijvoorbeeld wat Facebookgebruikers van bedrijven of producten vinden. Die gegevens kunnen worden ingezet voor zaken zoals ‘brand monitoring'. Of  voor de marketing van nieuwe producten waarbij online gebruikers op kunnen reageren. Bedrijven hoeven daardoor geen grote marketingonderzoeken te doen. Door feedback van online gebruikers kunnen bijvoorbeeld dan adviesprijzen voor producten worden vastgesteld. Brobst noemde als voorbeeld de Coca-Cola Facebook-site, waar een paar miljoen Favebookgebruikers lid van zijn. 'Deze site is door fans opgezet. Coca-Cola bemoeit zich er inhoudelijk niet mee, maar bekijkt wel de activiteiten en wat de gebruikers van het merk vinden.'

Meer over

Datawarehouse

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Social media inzetten bij loopbaanontwikkeling

    Computable.nl
    OpinieSoftware & Development

    Social media is zo gek nog niet

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    CeBIT 2011 scoort met mobility, cloud en ‘social’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    70 procent personeel gebruikt social media

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Microsoft CRM 2011 speelt in op social media

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    De social media bubble

    14 reacties op “‘Sociale media kan carrière verpesten’”

    « Oudere reacties
    1. mark schreef:
      20 april 2011 om 15:51

      Waarom denken jullie dat ik hier niet met mijn volledige naam post? Denken jullie nu echt dat ik mijn baas laat weten hoe ik over hem denk? Ik vertrouw hem zo ver als ik hem kan gooien, en dat is niet ver. Ik ga toch zeker geen informatie over mijn privéleven geven aan iemand die er constant op uit is om me te naaien en voordeel van me te trekken?

      Login om te reageren
    2. Robert schreef:
      21 april 2011 om 09:25

      Op zich zijn het voor de hand liggende verschijnselen die in het artikel beschreven worden.
      Het enige wat nog wèl telt is de mate van bewustheid van de gebruikers van sociale media. Nog stééds eigenlijk.
      Ik heb in ieder geval als principe dat ik voorlopig stelselmatig dingen NIET onder mijn eigen naam doe op het web. Dat kan op allerlei manier een hoop onvoorspelbare problemen voorkomen. Zo te zien geldt dat voor iedereen hier.
      De heer ‘RV’ zal i.h.a. tot de ‘complottertjes’ gerekend worden. En leve het Nederlands trouwens.

      Login om te reageren
    3. Marc W schreef:
      23 mei 2011 om 11:35

      Weet je wat hier ook het probleem is? Het nieuwe werken…. Dat wil dus zeggen dat privé en werk in elkaar opgaan, en niet meer gescheiden worden. Het lijkt er steeds meer op dat je werkgever je hele privéleven wil kennen, en dat je 24/7 met je werkomgeving bezig moet zijn. Ik bedoel niet noodzakelijk met werken, maar met je sociale omgeving uit je werk. Verplichte borrels, samen dagen op survivaltocht. Daarom wil zo’n werkgever je privéleven niet meer onafhankelijk zien van je werkprestatie. Echt verschríkkelijk vind ik dat, en het lijkt steeds erger te worden!!

      Login om te reageren
    4. Marc W schreef:
      24 mei 2011 om 08:40

      @Pat
      Dan kan je als sollicitant ook gewoon zeggen ‘dat is privé en hou ik liever voor mezelf’.

      Nee dat kan je dus niet gewoon zeggen. Het ligt natuurlijk aan wie de ‘baas’ is op de arbeidsmarkt op dat moment. Echter als er banen tekort zijn, kun je ook afgewezen worden als je daar geen toestemming voor geeft. Jij denkt misschien ook dat je ‘gewoon’ kunt zeggen dat je niet op de Kerstborrel komt? Blijf dromen!

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs