De eerste ICT-Decanendag van ict-koepel Markies Partners is door ongeveer vijftig vertegenwoordigers uit het voortgezet en middelbaar onderwijs bezocht. Tijdens de dag werd er ingegaan op de arbeidsperspectieven voor leerlingen in de ict en gingen de decanen het gesprek met ict'ers aan om ervaringen in de ict te delen. Begin 2013 krijgt de ICT-Decanendag een vervolg.
De eerste editie van de ICT-Decanendag vond donderdag 19 april 2012 plaats bij Surfnet in Utrecht. De decanen kregen inzage in de carrièrekansen voor hun leerlingen wanneer zij kiezen voor een ict-opleiding. De ICT-Decanendag is de eerste gezamenlijke activiteit van Markies Partners, het strategisch samenwerkingsverband tussen het ict-onderwijs en het bedrijfsleven.
Programma
Maurice van Veghel (Sligro) en Serge van Schie (Microsoft) verzorgden masterclasses over de arbeidsperspectieven voor leerlingen in 2016. Van Veghel en Van Schie benadrukten dat kiezen voor ict veel carrièremogelijkheden biedt en dat het voor decanen de moeite waard is leerlingen op deze mogelijkheden te wijzen.
Tijdens speeddatesessies gingen decanen uit het voortgezet en middelbaar onderwijs het gesprek aan met ict-professionals, -docenten en -studenten om zo meer te weten te komen over hun ervaringen met een studie of een baan in de ict.
De dag werd afgesloten met een paneldiscussie over het toenemende tekort op de ict-arbeidsmarkt. Dagvoorzitter Foppe Vogd, programmadirecteur van CIO Platform Nederland, stimuleerde de interactie tussen de decanen en de overige aanwezigen.
Markies Convenant
De ICT-Decanendag is één van de activiteiten die wordt georganiseerd door de partners van het Markies Convenant. Een samenwerkingsverband waarin ict-onderwijs en het bedrijfsleven zijn vertegenwoordigd. Het streven is de kwantitatieve en kwalitatieve tekorten op de ict-arbeidsmarkt aan te pakken. Eén van de voornaamste ambities is de instroom in en de uitstroom uit het ict-onderwijs te vergroten. De partners van het Markies Convenant zijn Informatica Kamer, Informatiekunde Platform Nederland, HBO-I, Kenniskring ICT MBO Raad, Ecabo, ICT~Office en CIO Platform Nederland.
Een bijzonder nuttig initiatief leerlingen kennis te laten maken met de vele facetten van de IT. We stevenen af op grote tekorten. Overigens is de houding van opdrachtgevers en werkgevers nu al debet voor een miljarden schade dan dat zij het idee hebben dat zij, door IT weer te gebruiken als sluitstuk op de begroting, meer geld kwijt zijn dan ze hadden kunnen besparen.
De grotere incidenten, vaak volgend op de kleine incidenten, nemen toe en komen in de publiciteit terecht waarbij overduidelijk nog niet iedereen zichzelf ervan lijkt te doordringen dat dit alles te maken heeft met het ‘uitfaseren’ van kennis en ervaring, lees hier de zg. duurdere krachten.
In eerdere reactie had ik al voorspeld dat grootschalige incidenten die steeds meer ‘klanten’ zullen raken toe zullen nemen. Klaarblijkelijk neemt men het nog steeds niet zo serieus dat het ‘kennis en ervaring’ contingent wat men aan de kant heeft gezet, waarschijnlijk de grootste reden is dat men tegen dit soort ‘major incidents’ aan loopt.
Neem daarbij dan ook nog even als criterium dat ook in het IT gerelateerd onderwijs er nog steeds geen duidelijke aandacht blijkt de komende generatie bij te brengen wat de materie IT is en hoe deze zich beweegt, en men draagt maar summier bij aan de oplossing van het nu al groter wordend probleem.
Maar in allereerste zin zal men zich ervan doordrongen moeten raken dat het grootste antwoord hem zal zitten in consolidatie die in lijn is met de materie IT. ‘Back to the future’. Namelijk gewoon de inrichting en onderhoud met zo min mogelijk schakels en nodes en de hypes voorlopig maar eens de hypes laten.
Of u moet natuurlijk graag het proefkonijn worden van al die hypes en verkooptechnieken. Maar dan weten we sowieso dat u meer kwijt zult zijn dan u dacht te besparen.
IT een prachtige materie die u zou moeten helpen te besparen. En niet zoals nu meer gaat kosten dan nodig is. ‘Just a thought’.
Prachtig initiatief. Maar de bottlenek zit aan de instroomkant.
IT-opleidingen krijgen te weinig instroom uit middelbare scholen.