Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bedrijven lokken ICT-talent met gratis bier

10 augustus 2016 - 15:09ActueelCarrière
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Bedrijven die op zoek zijn naar ict-talent zetten steeds vaker gratis bier in om personeel over de streep te trekken om voor hun organisatie te kiezen. 'De trend lijkt te zijn overgevlogen uit Silicon Valley waar het inmiddels meer een uitzondering is als je als bedrijf géén gratis bier op het werk aanbiedt', stelt carrière-website Glassdoor.

‘Een belangrijk ingrediënt bij het creëren van sfeer op de werkvloer is gratis bier. Steeds meer Nederlandse werkgevers moedigen hun medewerkers aan om rond te blijven hangen na werktijd om een sterkere band op te bouwen met collega’s en samen te ontspannen na een zware werkdag’, stelt het bedrijf in een blogpost.

Glassdoor analyseerde de vacatureteksten van verschillende bedrijven en maakte een selectie van zeven organisaties waarvan medewerkers gratis bier benoemd hebben als één van de pluspunten van het werken bij hun bedrijf. Daar worden onder meer webshop-dienstverlener ISM eCompany, online reisaanbieder TravelBird en ict-adviesbureau OGD genoemd. In de advertentie van TravelBird roemt een account manager het bedrijf om: ‘de fijne bedrijfscultuur, gratis bier en frisdrank op vrijdagen.’

Een senior systeem engineer van ict-adviesbureau OGD uit Delft zegt: ‘Er worden buiten werktijd zeer veel activiteiten georganiseerd, zoals uitjes, feesten en etentjes, maar ook techsessies voor en door collega’s waarbij onder het genot van een biertje en pizza’s op diverse technische onderwerpen wordt ingegaan.’

Toptalent

‘In de strijd om talent dat gedomineerd wordt door millennials, zoeken werkgevers naar nieuwe manieren om toptalent voor zich te winnen’, verklaart Mark Di-Toro van Glassdoor. ‘Ruim een derde van de werkzoekenden heeft met ons gedeeld dat arbeidsvoorwaarden en extra’s topprioriteit zijn wanneer zij een aanbod overwegen. Dit gaat verder dan de standaard arbeidsvoorwaarden, zoals pensioen en verzekeringen.’

Di-Toro schetst: ‘Aan het einde van de werkweek trekken veel Nederlanders traditiegetrouw van hun bureau naar het café voor de vrijdagmiddagborrel. Nu werkgevers een bierkoelkast of gratis bier op tap aanbieden, lijkt die reis overbodig.’

Meer over

Arbeidsvoorwaarden

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieData & AI

    Data-driven biertjes tappen met Weissbeerger

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Qurius en Norriq vormen bier-pact

    Peter van Eijk
    OpinieCloud & Infrastructuur

    De kijk van Van Eijk: Bier en porno

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Getronics paait Delftse student met bierviltjes

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Gratis bier!

    Computable.nl
    OpinieCarrière

    Krat bier voor Linux

    11 reacties op “Bedrijven lokken ICT-talent met gratis bier”

    « Oudere reacties
    1. BasN schreef:
      12 augustus 2016 om 09:29

      “Maar krijgen ze er dan ook een fitnessruimte op het werk bij om toch nog een beetje gezond te blijven?” Ja, die hebben we ook bij OGD! 😀

      “leuke manier (niet dus) om vrouwen te werven.” Vrouwen lusten ook bier! En die hebben we dus ook al! 😀

      “Komkommertijd?”
      Watertanks met komkommerschijfjes hebben we ook al! Voor de hipster ICT-ers onder ons.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs