Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vraag naar ai-talent grootst bij niet-it-afdelingen

19 maart 2020 - 09:19ActueelCarrièreGartner
Suzanne Martens
Suzanne Martens

De vraag naar personeel met kunstmatige intelligentie (ai)-vaardigheden komt bij organisaties niet enkel vanuit de it-afdeling. Juist andere bedrijfsonderdelen, zoals marketing en sales, hebben het meest behoefte aan ai-talenten. Dat stelt het Amerikaanse adviesbureau Gartner op basis van data uit twaalf landen.

De vraag naar ai-talent is tussen 2015 en 2019 bij it-afdelingen verdrievoudigd: van bijna vijftienduizend vacatures in juli 2015 naar net geen negentigduizend in maart 2019. Deze groei aan vraag naar ai-medewerkers is nog altijd fors lager dan de vraag naar ai-personeel bij andere bedrijfsafdelingen. Daar neemt het aantal vacatures voor ai-specialisten met bijna drie kwart toe. Zo werd er in 2015 al bijna 69.000 vacatures geplaatst en steeg dit aantal in 2019 tot ruim 156.000.

Welke afdelingen hebben dan voornamelijk nood aan ai-personeel? Het gaat volgens Gartner om marketing, verkoop, klantenservice, financiën en onderzoek en ontwikkeling (r&d). Deze bedrijfstakken gebruiken ai-vaardigheden voor de modellering van klantverloop, analyse van klantwinstgevendheid, klantsegmentatie, cross-sell en upsell-aanbevelingen, vraagplanning en risicobeheer.

Gartner stelt dat ai-talent vaak wordt ingehuurd voor een specifiek ai-project. Dit mede met het doel zodat datawetenschappers en anderen collega’s de fijne kneepjes van het specifieke bedrijfsgebied kunnen leren. Voorbeelden van huidige ai-use-cases zijn gericht op voorspellend onderhoud, workflow- en productieoptimalisatie, kwaliteitscontrole en supply chain-optimalisatie.

Meer over

Kunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondGovernance & Privacy

    Pandemie doet positie it-afdeling verschuiven

    OpinieCarrière

    Verander it-afdeling van bottleneck in voortrekker

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs