Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Coronacrisis treft ict-sector; kwart zzp’ers gestopt

29 april 2020 - 10:00ActueelCarrièreMotivaction
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Ruim tien procent van de ict-bedrijven (zowel het midden- en kleinbedrijf als zelfstandige zonder personeel) heeft alle activiteiten moeten stoppen als gevolg van de coronacrisis. Hun zaak ligt geheel stil. Vooral bij de zzp’ers is de klap hard aangekomen. 26 procent heeft moeten stoppen. Bij het mkb is dit zes procent. Dit blijkt uit de MKB coronamonitor van Motivaction en MKB Servicedesk.

Ict-bedrijven lijden weliswaar minder onder de ‘intelligente lock-down’ dan de rest van het Nederlandse bedrijfsleven maar een aantal van hen heeft het erg zwaar.  De cijfers hebben betrekking op mkb-bedrijven en zzp’ers; Computable heeft daarnaast de specifieke ict-cijfers opgevraagd. 

Gemiddeld ligt bijna een kwart van het Nederlandse bedrijfsleven stil, blijkt uit de monitor. Bij 9 procent van de ict-bedrijven is slechts een deel van de medewerkers aan het werk. Bij 41 procent zitten alle medewerkers thuis; tot nu toe lopen de zaken wel door. Dit percentage is bij ict-bedrijven veel hoger dan het gemiddelde dat op 17 procent ligt.

Bij 16 procent werken medewerkers thuis als het kan. Maar een aantal noodzakelijke medewerkers zijn op de zaak aanwezig. Bij 2 procent is het veel drukker dan anders. De crisis dwingt deze ict-bedrijven om extra medewerkers in te zetten.

Acties

Motivaction en MKB Servicedesk vroegen ook welke acties tot nog toe zijn ondernomen om de financiële impact van de coronacrisis te minimaliseren. Liefst 57 procent van de ict’ers heeft alle niet-noodzakelijke uitgaven stopgezet. Bij 36 procent zijn investeringen uitgesteld. 20 procent stelde een vacaturestop in. 8 procent zette alle tijdelijke contracten stil. Eenzelfde percentage vroeg arbeidstijdverkorting aan. 17 procent vroeg inkomenssteun aan. 4 procent is hierover in gesprek met de bank. 9 procent rekte de betalingstermijn op. 45 procent zegt nog strakker op de financiële planning te zitten.

Binnen de ict-branche zijn de verschillen tussen zzp’ers en de overige mkb-bedrijven groot. 77 procent van de zzp’ers heeft alle niet-noodzakelijke uitgaven stopgezet. 34 procent van hen heeft investeringen uitgesteld. 11 procent heeft inkomenssteun aangevraagd. Bij de mkb-bedrijven is dit 19 procent.

Deze monitorpeiling geeft overigens geen informatie over het aantal faillissementen dat eventueel al is uitgesproken.

Meer over

Helpdesk

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Tarieven zzp’ers en gedetacheerden in de lift

    Stijging
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Ict-sector beleeft ‘aardig’ eerste kwartaal

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Ict-sector ziet impact corona vooral bij eindklanten

    Vraag stellen
    ActueelCarrière

    Datamanager en -engineer populair tijdens corona

    4 reacties op “Coronacrisis treft ict-sector; kwart zzp’ers gestopt”

    1. Arend schreef:
      29 april 2020 om 13:54

      Het is interessant om te weten welke vakgebieden en rollen binnen de ict helaas moesten stoppen. Dan kan men daaruit ook afleiden welke gebieden/rollen niet het kloppend hard van de ict zijn.

      Login om te reageren
    2. Pa Va Ke schreef:
      29 april 2020 om 16:23

      @Arend … dit is een afleiding die wellicht een wat vertekend beeld geeft. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat je het kloppend hart opbouwt uit vaste medewerkers, en daaromheen een flexibele schil voor de rest

      Login om te reageren
    3. dino schreef:
      29 april 2020 om 21:32

      kloppende harten = operations
      zonder brein.

      Login om te reageren
    4. Johan van de Merwe schreef:
      30 april 2020 om 13:34

      @dino, ik zou operations niet “zonder brein” willen noemen. Ik denk wel dat als je als ICT-er nu vooral afhankelijk bent van het ontwikkelen van websites, dat veel bedrijven dit even niet als prioriteit hebben. Verder zie ik nog regelmatig jonge bedrijven met veel eveneens jonge medewerkers, waar ik als kleine zelfstandige, wel mijn bedenkingen heb dat het zeker niet tegen moet zitten om de loondruk nog aan te kunnen, overheidssteun of niet. Als de orders opdrogen of klanten stellen investeringen uit dan wordt het een lijdensweg.

      Ik prijs mij gelukkig dat ik nog helemaal niets merk van terugloop in omzet. Ik weet uit ervaring, buiten deze pandemie gerekend, wat het met een mens doet als het financieel tegenzit in je bedrijf. Die ervaring heeft er wel voor gezorgd dat ik rekening ben gaan houden met economische tegenwind. Maar dan moet er in gezonde tijden wel enigszins vet op de botten van je bedrijfsvoering zitten.

      Bedrijfsmatig vind ik ergste van deze corona-crisis dat je niet alleen afhankelijk bent van je eigen handelen maar dat ook je klanten niet om moeten vallen. Nog los van het feit dat acquisitie op dit moment een stuk moeizamer is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs