De nieuwe ceo Johan Taams en cfo Patrick Rosengarten lichten in een vraaggesprek de vernieuwing van de strategie toe. Als werkgever moet Centric weer aantrekkelijk worden. Dat kan door aansprekende nieuwe dingen te doen. Omdat het innovatietempo lange tijd stagneerde, dreigde Centric creatieve mensen te verliezen.
In het nieuwe publieksverslag 2020 geeft Centric toe in een neerwaartse spiraal terecht te zijn gekomen. Maar geholpen door een nog altijd goede financiële positie en trouwe (overheids)klanten kan Centric ‘de bocht nemen’.
Taams en Rosengarten geven volmondig toe dat Centric achterloopt qua innovatie. Bovendien is er te weinig geïnvesteerd. De omzetdaling die in 2019 was begonnen, heeft zich daardoor in 2020 versneld. Commerciële innovatie moet daar verandering in brengen. Centric gaat veel dichter op de klant zitten. ‘We gaan ons obsessief op de klant richten,’ zegt Taams.
Ook intern gaat er veel veranderen. Van het kortetermijndenken wordt afscheid genomen. Want dat leidt tot gelatenheid en gebrek aan enthousiasme, zo waarschuwde de onlangs gestopte interim-ceo Henny Luijrink al. De nieuwe concernleiding wil daarom snel een cultuurverandering doorzetten. Hr-beleid, werkwijze, klantcontacten, processen en systemen: alles wordt gemoderniseerd.
Voor het interview met de nieuwe Centric-leiding, klik op: 'Harde reset' op strategie Centric
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: