Leren van leerprestaties

Justian Knobbout promoveert op model over learning analytics

Dit artikel delen:
Analytics

Learning analytics, de verwerking van gegevens over leerprestaties, is veelbelovend, maar vindt nog maar weinig toepassing. Justian Knobbout, eigenaar van Data Analytics, ontwikkelde een model om dergelijke analysesystemen succesvol te implementeren.

Knobbout promoveert vandaag tot doctor aan de Open Universiteit met zijn scriptie 'Designing the Learning Analytics Capability Model'. Door studentdata te analyseren en visualiseren, zijn interventies mogelijk om leerprocessen te verbeteren, leeruitkomsten te verhogen en leeromgevingen te optimaliseren. De voordelen van deze learning analytics worden op dit moment slechts op kleine schaal benut. Het implementeren en opschalen van learning analytics is namelijk een complex proces. En de bestaande theorie over hoe learning analytics te implementeren en te gebruiken, is abstract, niet in de praktijk gevalideerd of richt zich niet op de Nederlandse context.

Om de adoptie van learning analytics door Nederlandse onderwijsinstellingen te ondersteunen, heeft Knobbout een capability-model ontwikkeld. Dit beschrijft welke organisatorische vaardigheden Nederlandse onderwijsinstellingen moeten ontwikkelen om learning analytics succesvol in te zetten.

Praktische handvatten

Knobbout beschrijft welke vaardigheden van belang zijn en hoe die in de praktijk zijn toe te passen. Het model stelt bijvoorbeeld dat de kwaliteit van data een belangrijk element is, geeft vervolgens karakteristieken van goede data en geeft suggesties over hoe de onderwijsinstelling goede data kan realiseren. Dit helpt beroepsbeoefenaars om concreet aan de slag te gaan met het inzetten van learning analytics.

De doelgroep van genoemd model zijn personen die zich bezighouden met de implementatie van learning analytics binnen een onderwijsinstelling. Dit zijn onder andere beleidsmedewerkers, managementleden, it-medewerkers en institutioneel onderzoekers. Ook voorziet het promotieonderzoek in maatstaven om de impact van learning analytics op het leren vast te kunnen stellen. Hiermee is de effectiviteit van learning analytics op het onderwijs beter te bepalen.

Knobbout promoveert aan de faculteit Bètawetenschappen als buitenpromovendus. Hij is zelfstandig ondernemer en docent aan de Hogeschool Utrecht. Zijn promotor is prof. dr. ir. Johan Versendaal, Open Universiteit. Zijn co-promotores zijn dr. Esther van der Stappen, Avans Hogeschool en dr. Rogier van de Wetering, Open Universiteit. Het onderzoek werd ondersteund door Hogeschool Utrecht.

(De promotie is vanaf 13.30 uur live te volgen via www.ou.nl/live.)

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-10-22T11:46:00.000Z Teus Molenaar
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.