Managed hosting door True

SaaS is over vijf jaar gemeengoed

 

Software-as-a-Service heeft de toekomst. Salesforce.com-ceo Marc Benioff voorspelt dat over een aantal jaren software op de desktop dood is.

“Over een tijdje zal alles een dienst zijn”, zegt Benioff tijdens zijn presentatie over de toekomst van software in Londen. Emea-manager Steve Garnett denkt dat het nog zo’n vijf tot tien jaar zal duren voordat SaaS gewoon wordt. “Dan is het als het gebruiken van het telefoonboek. Nu weet je ook niet meer hoe je dat vroeger deed”. Garnett verwacht dat er over een jaar een omslagpunt plaatsvindt in de Verenigde Staten. Daarna gaat het snel met SaaS. Analist Tony Lock van Sageza is wat voorzichtiger. Hij verwacht dat er niet één omslagpunt komt, maar meerdere omdat er per continent en per sector bedrijven steeds meer SaaS gaan gebruiken. Ook voorzitter Michiel de van der Schueren van het ASP-forum Nederland verwacht niet dat SaaS straks het enige is op het gebied van software. “Het asp-model is een welkome aanvulling op de bestaande software”.

“De groei is enorm. Vorig jaar mei deed 1 procent van de organisaties aan internetboekhouden. Nu ligt dat op 6,5 procent”, zegt De van der Schueren. Ook Salesforce.com groeit sterk. Inmiddels maken meer dan 500.000 mensen van bijna 25.000 bedrijven gebruik van de diensten van het bedrijf. Het bedrijf verwacht dit kwartaal een omzet te behalen van vijfhonderd miljoen dollar en behoort daarmee tot de top 40 bedrijven ter wereld.

Zakelijke webdiensten
Google en Yahoo waren de eerste die kwamen met diensten op het web. Consumenten maken al lange tijd gebruik van deze diensten. Benioff: “Maar met de komst van excel-webdiensten zie je de verschuiving naar de zakelijke wereld”. Toch zijn er nog maar weinig zakelijke webdiensten op het web te vinden. Salesforce wijt dit vooral aan de starre houding van de gevestigde software verkopers. Benioff: “Hun winst komt uit het verkopen van upgrades.” Is het dan niet noodzakelijk dat bestaande softwaremakers ook hun software als dienst gaan aanbieden om het daadwerkelijke omslagpunt te bereiken? Vice-president corporate communications Bruce Francis denkt dat dit niet perse nodig is. “Het helpt als Microsoft zijn licht erop laten schijnen. En dat is wat ze doen. Ze hebben toegegeven dat het belangrijk is voor de toekomst”.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1701636). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×