Managed hosting door True

‘Mobility maakt beheer in de cloud complex’

Stel je cloudvraag en win een Nokia Lumia 925

 

Softphone

De beheerafdeling van een organisatie heeft vaak te maken met een aantal uitdagingen of intensieve processen. Als we alleen al kijken naar het beheer van de werkplekken binnen een organisatie dan merken we dat dit stuk al een intensief proces is dat veel tijd en energie kost. Door trends als bring your own device en het nieuwe werken nemen meer medewerkers vooral smartphones en tablets mee naar het werk. Via de cloud kan deze extra beheerlast opgevangen worden. Computable en it-dienstverlener Macaw ontvangen hierover graag vragen van lezers.

Bij werkplekbeheer wil je eenvoudig overzicht krijgen van alle beschikbare hardware en software. Je wilt beleid bepalen en onderhouden en het uitrollen van software kan lastig zijn. Dit helemaal als de te beheren pc’s al langere tijd niet op het bedrijfsnetwerk aangemeld zijn geweest. Trends als bring your own device en het nieuwe werken draaien de verhoudingen om. Bepaalde eerst de it-afdeling welke apparatuur en applicaties binnen het bedrijfsnetwerk gebruikt mochten worden, tegenwoordig zijn dit steeds meer de medewerkers. De it-afdeling dicteert niet meer, maar faciliteert.

Toch dienen de bedrijfsgegevens zich te bevinden in een veilige, betrouwbare en kostenefficiënte omgeving. Er zijn ook fiscaal-juridische en hr-aspecten mee gemoeid en het is zaak softwarelicenties goed te regelen. Het beheer van al die apparaten dient bij voorkeur te gebeuren in een en dezelfde beheeromgeving als voor het bedrijfsnetwerk inclusief de aangesloten apparatuur. Het resultaat hiervan is dat de it-afdeling weer grip krijgt op het beheer van mobiele apparaten. Maar is dit wel goed via de cloud te regelen? Welke voordelen behaalt een beheerder met de cloud? Macaw en Computable gaan hier proberen achter te komen via een speciale kennissessie via Twitter. Zij roepen lezers van Computable op om deel te nemen aan deze sessie en om vragen in te dienen over het onderwerp ‘beheer in de cloud’.

Cloud computing-perspectief

Beide partijen gaan graag in op onderwerpen als hoe schaalbaar de cloud en hoe mobiel een digitale werkplek is, hoe processen ook gedeeltelijk in de cloud kunnen worden ondersteund, hoe je een back-up van data in de cloud maakt, et cetera. Hierin kunnen technologieën als Office 365, waar Lync, Exchange en Sharepoint ook onder vallen, Windows Azure en Windows Intune aan bod komen. Macaw zal vragen van Computable-lezers beantwoorden vanuit cloud computing-perspectief. Vragen kunnen worden ingediend via Twitter.

Macaw-specialist Maarten Wiese zit klaar om alle vragen te beantwoorden. Twitter-gebruikers moeten eerst Macaw op Twitter volgen (@MacawNL) en kunnen vervolgens alle vragen stellen binnen het thema. De specialisten van Macaw reageren en geven antwoord via een tweet. Voor de interactieve kennissessie ‘Macaw geeft antwoord’ wordt de hashtag #AskMacaw gebruikt. Als een deelnemer dieper op de materie in wil gaan, dan moet hij Macaw op Twitter gaan volgen.

Nokia Lumia 925

Macaw en Computable willen met de Twitter-actie zoveel mogelijk relevante cloudvragen gaan verzamelen en beantwoorden. Om lezers te stimuleren ook een vraag in te dienen, beloont Macaw iedere werkdag de allerbeste, relevante vraag met een Nokia Lumia 925. Tot 23.59 uur van die dag komen vragen in aanmerking voor deze Windows-smartphone van Microsoft. Vragen die na dit tijdstip worden ingediend, worden na afloop van de Twitter-sessie wel door Macaw beantwoord, maar dingen niet meer mee naar de Nokia. In totaal worden er in de week van 18 tot en met 22 november 2013 dus vijf Nokia Lumia 925’s weggegeven.

De redactie verzamelt alle reacties en gestelde vragen en ontvangt zoveel mogelijk antwoorden van Macaw. Deze worden gebundeld en gebruikt om redactionele artikelen over te schrijven. Hierin komt aan bod wat de mogelijkheden van cloud computing zijn en waar de grote pluspunten voor organisaties zitten.

Opstellen Twitter-bericht

Bezoekers van Computable.nl kunnen tijdens de Twitter-week van 18 tot en met 22 november vragen stellen aan de specialisten van Macaw. Dit gaat dus alleen via Twitter. In een Twitter-bericht wordt de volgende informatie vermeld: #AskMacaw @MacawNL. Iedereen kan vragen stellen, Macaw reageert via Twitter terug. De specialisten doen dit overigens vanuit hun eigen Twitter-account. Wanneer iemand dieper op de materie in wil gaan, dan moet Macaw op Twitter worden gevolgd.

Overige subthema’s

Vandaag wordt het subthema ‘beheer in de cloud’ behandeld. Eerder kwamen de cloudonderwerpen ‘marketingwebsites in de cloud’, ‘digitale werkplekken in de cloud’ en ‘hybride cloudoplossingen’ aan bod. Morgen volgt nog het cloudthema ‘beveiligingsaspecten van de cloud’. Mocht je over deze subthema’s vragen willen stellen, dan kan daarvoor op Twitter de hashtag #AskMacaw worden gebruikt.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/4931774). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Mooie actie van Macaw.
Ik ben alleen niet tevreden met het antwoord dat ik op mijn vraag ontvangen heb. Dat kan ook aan mij liggen.

De vraag was:
Wanneer moet ik beter van eigen middelen gebruik maken voor een marketingwebsite dan een cloud oplossing?

Antwoord:
Wanneer je zeker weet dat je weinig bezoekers krijgt op je site, kan bijplaatsen op eigen omgeving goedkoper zijn.

Mijn reactie:
Dit is pas achteraf, lijkt me geen juiste richtlijn.Hierdoor kun je nooit weten of je te maken hebt met een desinvestering.

Wie kan van tevoren voordat zijn marketingcampagne van start gaat weten hoeveel bezoekers op zijn site terechtkomen?

Beste Reza,

Spijtig dat je niet tevreden bent over je antwoord. Het blijft lastig om in 140 karakters direct een goed antwoord te geven. Wat we deze week op Twitter dan ook zien is dat er vaak vervolgvragen worden gesteld om meer tot de kern te komen ;)

Ik heb de specialist die jouw vraag in eerste instantie heeft geantwoord gevraagd ook te reageren om zo (hopelijk) een meer volledige reactie te geven.

Beste Reza, mijn antwoord op jouw vraag was inderdaad vrij summier. Gelukkig heb ik hier meer ruimte dan in een tweet :-)

Je slaat de spijker op z'n kop met jouw reactie: "Wie kan van tevoren voordat zijn marketingcampagne van start gaat weten hoeveel bezoekers op zijn site terechtkomen?".

Dit is namelijk de belangrijkste reden om bij online marketing campagnes te kiezen voor een schaalbare cloud oplossing. In Windows Azure kun je een website hosten vanaf een paar tientjes per maand (zie http://www.windowsazure.com/nl-nl/pricing/calculator/).
Wordt de marketing website geen succes, dan betaal je weinig. Maar als het wel een groot succes wordt (lees: veel bezoekers) dan kun automatisch laten opschalen, zodat je website het toegenomen data-verkeer zonder problemen kan afhandelen.

Natuurlijk zijn er ook marketing websites voor een specifieke en beperkte doelgroep (bijv. 500 bestaande klanten), waarbij hosting op een eigen -bestaande- omgeving kostenefficiënter kan zijn door een groot aantal websites samen te voegen op één server. Maar snel opschalen bij drukte kan dan niet.

Mijn conclusie: je marketing website hosten in Windows Azure zal vrijwel nooit een desinvestering zijn: als het bezoek op je website tegenvalt, dan betaal je weinig tot niets. En door in Azure een maximum aantal servers in te stellen voor het automatisch opschalen, kun je een limiet op de kosten zetten voor het geval je marketing website een onverwachts groot succes wordt (denk hierbij aan campagnes die "viral" gaan).

Hopelijk ben je meer tevreden met deze uitgebreidere reactie :-)

@Dion
Kan het mis hebben maar als het om een website gaat dan kun je vaak vrij eenvoudig schalen, zeker aan de voorkant waar je vaak horizontaal kunt schalen met loadbalancers. Lastiger wordt het aan de achterkant waar maar één database is en prijs van transacties bepalend is, chargeback heeft ook nadelen. Een ander nadeel m.i. is dat niet echt een inschatting gemaakt kan worden van de resource belasting als je deze deelt met onbekenden.

@Macaw,
Dank voor je reactie. Ik heb wel begrip voor de beperkingen rondom Twitter maar ik vind het merkwaardig dat jullie je marketingcampagne op Twitter gebaseerd hebben. Cloud en de onderwerpen rondom cloud zijn al best wollig, hoe ga je deze wazigheid weg nemen als je maar per keer 140 karakters mag gebruiken?

Had je beter niet naast Twitter en Computable een communicatiesite in cloud (Azure) moeten opzetten met een interactieve chatsessie, forum en filmpje (bijvoorbeeld van hoe die site gebouwd is?
Dat was ook gelijk een referentiecase voor jullie marketing.

Misschien hebben jullie dat al maar het is niet bekend bij me!

Beste Dion,
Dank voor je reactie. Gelukkig kunnen we hier meer dan 140 woordjes kwijt :-)
Ik spreek de kracht van cloud computing uitgedrukt in flexibiliteit en schaalbaarheid niet tegen. Maar ik ben wat voorzichtiger met het roepen van "je marketing website hosten in Windows Azure zal vrijwel nooit een desinvestering zijn"

Ik merk dat je in je antwoord een beetje beperkt naar de architectuur en benodigdheden van een marketing website gekeken hebt. Ewout was mij voor! In zijn antwoord zie je gelijk dat je voor je marketing website meer nodig zou kunnen hebben dan alleen een webserver en CMS en databaseje! Performance is heel belangrijk want als het opvragen van informatie of een offerte langer dan 5 seconden duurt dan is je klant weg!
Ik wil nog iets toevoegen aan deze configuratie: FireWall en Security

Mijn merk en naam zullen best kwetsbaar zijn tijdens mijn campagne. Als mijn site gedurende die tijd gehackt wordt en er rare tekst of verkeerde informatie op gezet wordt of als de site onder DdoS aanval komt liggen dan heb ik echt een groot probleem.

Om deze zaken inclusief wat Ewout aangegven heeft, te voorkomen zal je zien dat je meer dan "een paar tientjes per maand" kwijt bent.

Daarom ben ik het niet snel met je conclusie eens " je marketing website hosten in Windows Azure zal vrijwel nooit een desinvestering zijn"
Ik denk dat je dit beter per case moet bekijken.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×