Managed hosting door True

'Tekort aan techneuten remt groei cloud-sector'

 

Cloudstrategie

Een tekort aan gekwalificeerd personeel vormt de belangrijkste belemmering voor groei van de Nederlandse cloud- en hostingsector. Dat stelt de helft van de afgevaardigden van Nederlandse hosting- en cloud-dienstverleners na onderzoek in opdracht van stichting DHPA (samenwerkingsverbond van 32 hosting- en cloud-providers) en brancheorganisatie ISP Connect (belangenorganisatie voor ruim tachtig service-providers). Opleidingen sluiten niet aan bij de grote vraag naar technisch experts.

Michiel Steltman, directeur van DHPA. 'De uitstroom van opleidingen bestaat nu vooral uit business en informatie-analisten, projectmanagers en ITIL-professionals die gericht zijn op klassieke kantoorautomatisering. Wij zijn juist op zoek naar mensen met diepgravende technische kennis, zoals netwerk-engineers, virtualisatie-specialisten en mensen die grote netwerkomgevingen en cloud-platformen technisch kunnen beheren.'

Simon Besteman, directeur van ISP Connect: 'Naast andere initiatieven op het gebied van instroom en kwaliteitsborging zijn we in 2014 begonnen met het opzetten van een eigen opleiding voor de hostingsector. Hiermee geven wij gehoor aan de grootste zorgen van de ondervraagden.' Volgens Steltman moet de zogenoemde cloud-universiteit op 1 januari 2015 van start gaan en de eerste tientallen cursisten gaan opleiden.

De belangenorganisaties benadrukken dat de hostingsector één van de weinige sectoren in Nederland is die ondanks economische tegenwind en de toenemende activiteit van de internationale cloud aanbieders onverminderd blijft groeien. 'De meerderheid van de onderzochte bedrijven rapporteert groei, de helft groeit zelfs met meer dan 10 procent.' 

Volgens de ondervraagden zet de trend van schaalvergroting zich door. 40 procent van de bedrijven heeft in de afgelopen jaren overnames gedaan. 'Hiermee stijgt ook de vraag naar gekwalificeerd personeel. En juist het personeel is een reden voor zorgen. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan dat het tekort aan gekwalificeerd personeel een belangrijke belemmering voor groei is, schrijven de organisaties in een toelichting.

Security als dienst

Verder komt uit het onderzoek naar voren dat de belangrijkste omzetgeneratoren in 2014 gelijk zijn aan die van 2011. De meestgenoemde activiteiten zijn shared hosting, managed hosting, IaaS en dedicated hosting. 'Relatief nieuw is security als dienst, maar ondanks de toename aan dreigingen genereert deze discipline nog weinig omzet. Voor de toekomst wordt de meeste groei verwacht in managed hosting', lichten de belangenorganisaties toe.

Volgens DHPA en ISP Connect neemt het belang van carrier-neutrale datacenters toe. 40 procent van de hosters heeft zijn datacenter-infrastructuur niet in eigen beheer. Een vijfde van de hosters heeft duizend of meer fysieke servers. De virtualisatiegraad van die fysieke servers ligt boven de 60 procent. Hosters met meer servers in beheer hosten meer virtuele machines per fysieke server.

Vraag naar certificering

De vraag naar certificering groeit volgens de organisaties fors. In 2012 vond 27 procent van de ondervraagden degelijke certificeringen belangrijk, in 2014 steeg dit percentage naar 89 procent. 'Hiermee wordt de behoefte naar een betrouwbaar kwaliteitskeurmerk binnen de sector onderstreept. Op dit moment bestaat een dergelijk keurmerk niet. Dit bemoeilijkt het vergelijken van veiligheid en kwaliteit tussen providers. We zijn ons als sector bewust van deze behoefte. We participeren daarom in verschillende initiatieven die een fundamentele verbetering beogen van kwaliteitsborging in de complexe online leveringsketens', aldus Steltman.

DHPA onderzoekt jaarlijks de ontwikkelingen in de Nederlandse cloud- en hostingsector. Voor deze vierde editie hebben de DHPA en branchevereniging ISPConnect de krachten gebundeld. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Metisfiles.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5157739). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

"Opleidingen sluiten niet aan bij de grote vraag naar technisch experts"
Je kunt een opleiding niet verwijten dat die niet opleidt voor iets dat nog nauwelijks bestond toen je er aan begon. Clouds zijn nu hot, 4 jaar geleden moest je het publiek nog uitleggen wat het eigenlijk was.
Bedrijven zouden de hand in eigen boezem moeten steken en mensen beter moeten nascholen en bijspijkeren terwijl ze in dienst zijn. Je kunt mensen nu niet opleiden voor technologie die pas over 25 jaar wordt uitgevonden. Wat dat betreft geldt zeker in de ICT: Permanente Educatie!

Daar gaan we weer...
Duizenden gekwalificeerde ICT specialisten zitten werkloos thuis.
Hun enige diskwalificatie ... leeftijd...

Mischien moet een betrouwbaarheidskeurmerk eens gebaseerd worden in daadwerkelijke prestaties van een organisatie en het daar bij aangesloten personeel, ipv van niets zeggende certificaten die vandaag de standaard vormen.

Ik geef cloud computing trainingen, nu zijn die trainingen maar een klein deel van mijn omzet. Er zijn niet veel cloud computing trainingen bij collega's. De grote vraag naar cloud computing specialisten lijkt mij dus erg onwaarschijnlijk als oorzaak van remming op groei.

De meeste aanvragen die ik krijg zijn op het vlak van cloud computing adoptie of bedrijven die graag wat meer "as a service" willen leveren.

De ict heeft net als andere sectoren altijd behoefte aan goede goedkope werkkrachten.
Geldt ook voor de transport sector en de bouwwereld en de kassenteelt. Bulgaarse vrachtwagenchauffeurs Portugese wegenbouwers in maastricht. De grote verbouwing bij station urecht centraal is de voertaal ook duits en engels ook daar is er haast geen nederlandse werknemer meer te bekennen.
Er volgens mij genoeg nederlads aanbod maar blijkbaar wil de werkgever die mensen niet.

"De uitstroom van opleidingen bestaat nu vooral uit business en informatie-analisten, projectmanagers en ITIL-professionals". Voor deze functies is de cloud geen probleem: Verander de vierkantjes in je powerpoint presentatie door wolkjes. Het gebrek aan kwaliteit van de uitstroom van opleidingen zal niet snel verbeteren. Het hoger onderwijs in het algemeen, en informatica onderwijs in het bijzonder hebban al zo'n 25 jaar te maken met voortschrijdende (zoals E.W. Dijkstra het uitdrukte) infantilisering.
Je zou ook wel gek zijn om iets met meer technische inhoud te gaan studeren. Dat vergt meer mentale inspanning, en resulteert later in een lager salaris.

@Pascal ... dat zie je helemaal verkeerd:

'De uitstroom van opleidingen bestaat nu vooral uit business en informatie-analisten, projectmanagers en ITIL-professionals die gericht zijn op klassieke kantoorautomatisering.

Jou kennende zijn dit toch geen techneuten, of wel?
(waarin je overigens niet de enige bent hoor :) )

En als we het concreet maken. Wat verwachten de bedrijven "in de cloud" dan als kennis hebben van? Moet je dan alles weten van Azure, C2 en dat soort producten. Of alles van IT-Infrastructuur? Of van applicaties. Laten we nu wel wezen het enige dat de "cloud" iets anders maakt dan een groot computercentrum van een financial is die laag erboven, zodat je iets als IaS, SaaS etc.. gemakkelijk kunt aanbieden.
Virtualisatie bij een Cloudpartij gaat op dezelfde manier als in dat grote computercentrum van die financial. Dan heb je dus kennis van VMWare etc.. nodig.
Als ik het zo beschouw, is het enige verschil tussen "Cloud" en wat er al was (bij grotere computercentra) die laag er boven op (Azure, C2, etc....). Ik denk dat ik graag een training volg voor dat deel. Maar ik ben bang dat veel werkgevers naar of goedkope krachten? Wat ze daar dan mee moeten is mij een raadsel. Of ze weten niet wat ze willen?

Pascal grijnst naar Pascal ;)

Schuld van de bedrijven zelf, je kunt iedere aap kunstjes leren dus ook opleiden.
Maar bedrijven willen het liefst ZZPérs of free-lancers tegen een uurtarief gelijk aan bijstands niveau.
Personeel krijgen is geen punt, houden is een veel groter probleem, maar ja als de liefde altijd maar weer van 1 kant moet komen.

Henri, het artikel gaat over een tekort aan hosting specialisten, dus de aanbodzijde. Volgens mij richt jij je vooral op de vraag.
Ik begreep nu net dat Cloud je juist onafhankelijk maakt van techneuten. Je neemt de techniek als een service af en garandeert (nou ja, zoiets dan, een dikke vent die veel van computers weet, ging in ieder geval rennen en er volgt binnen paar uur een mailtje dat iets ergens in behandeling is) de service met een SLA. Kennelijk moet het ergens toch technisch implemented en beheerd worden. En ICT-ers die daar goed in zijn kan men weer niet vinden, want die zijn omgeschoold naar functioneel beheerder, zoals ik hier op computable vaak lees. Misschien kunnen milleniumers dat, want daar is Cloud met de paplepel ingegoten ofzoiets. Hoe dan ook, dit keer kan niet de dikke stink-autitst-ICT-er die zijn baantje probeert de behouden, de schuld krijgen.

@Henri
"...op zoek naar mensen met diepgravende technische kennis, zoals netwerk-engineers, virtualisatie-specialisten en mensen die grote netwerkomgevingen en cloud-platformen technisch kunnen beheren."

Nu weet ik dat die mensen er wel zijn alleen vragen ze dus wel wat meer salaris dan hosting provider willen bieden. Er is dus geen tekort maar gewoon een onrealistische vraag.

@Pim van der Beek

Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf: daar gaan we weer.
Dit artikel (waar op zich niets mis mee is) is een zoveelste herhaling van het zelfde fenomeen, en de reacties zijn dus ook het zelfde.

Wat zou het artikel toch razend veel interesanter worden als de vragen en opmerkingen die er steeds op volgen eens mee genomen in een interview met zo'n 'deftige' meneer.

Toegegeven waarschijnlijk is dat dan het laatste interview dat zo'n meneer aan je zou geven maar het zou de kwaliteit van artikelen over een aantal onderwerpen een stuk interesanter maken !

Anderzijds....
Ik begrijp uiteraard wel dat Comptable leeft dank zij bedrijven die dergelijke fabeltjes verkondigen.

Ewout, eens.
Felix, ook eens over het aanbodzijde.

Peter van Eijk bediend overigens die groep. Misschien kan hij meer vertellen over wat zijn ervaringen zijn.

Er zijn zeer veel partijen die hosting / housing / private cloud et cetera aanbieden. Maar het onderscheidend vermogen van die partijen zijn beperkt. Ik heb het idee dat veel van die partijen al denken dat ze modern bezig zijn en aan cloud computing doen. Dat de rem dus niet zit in het moeilijk krijgen van personeel, maar dat gewoon de drive er niet is om te investeren in innovatie en net wat Ewout zegt, de juiste mensen met visie en kunde kosten echt geld. Het is natuurlijk heel onzeker te investeren, juist als je beseft dat momenteel je onderscheidend vermogen beperkt is en je niet kunt zien of een innovatie daar echt verandering in gaat brengen. Daar komt namelijk weer een hoop marketing strategie bij kijken en reken maar dat de grote cloud providers intimiderend zijn. Dat is het speelveld waarin je dan terecht komt. In mijn ogen is inderdaad het "privacy" verhaal de sterkste kaart van een lokale provider, maar ook dat is onzeker. Wat linksom of rechtsom die Amerikanen hebben overal een flinke lepel om in de pap te roeren.

Veel providers zouden zich moeten richten op niche en specifieke marktsegmenten en daar hun toegevoegde waarde moeten bieden.

Daar gaan we inderdaad weer. Als je geen goed personeel kan krijgen dan komt dat omdat je aanbod niet goed genoeg is om goede mensen te krijgen.
Werkinhoudelijk niet interessant of de beloning is onvoldoende. Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten moet je zelf opleiden of omscholen.

Ik vat een aantal reacties samen:
"goede technici zijn er genoeg, maar bedrijven willen er niet voor betalen" , en "dat komt omdat ze onvoldoende winstgevend zijn c.q. onvoldoende innoveren"

De feiten laten toch echt wat anders zien.
De arbeidsvoorwaarden in de hosting, cloud, online sector zijn beter dan die uit andere IT segmenten. Verder is het merendeel van de hostingbedrijven wel degelijk flink winstgevend, en er is groei, bij 50% zelfs meer dan 10% per jaar.

Ik denk dat menigeen de fundamenteel andere dynamiek en cultuur van deze nieuwe wereld onderschat. Het Internet heeft niet alleen de detailhandel en de taxiwereld op z'n kop gezet, maar ook de IT wereld zelf. Het resultaat is dat er echt heel andere bedrijven zijn ontstaan, die andere skills nodig hebben. Dat maakt het lastig om banen en salarissen te vergelijken. Bovendien blijkt niet iedereen is geschikt voor die nieuwe wereld, en er is veel onterechte zelfoverschatting (weet ik ook uit eigen ervaring)
Dit is ook 1 van de redenen dat we zelf als sector een opleiding starten.

Michiel, goede reactie.

"en er is veel onterechte zelfoverschatting" - wow, ik doe echt mijn best, maar deze krijg ik echt niet scherp, haha!

Ik heb het zelf niet over winst of groei gehad en of die er wel of niet is, dat staat los van de propositie. Je kunt winst maken en niet willen investeren en je kunt groeien zonder te innoveren.

Veel hosting providers zijn best goed in wat ze doen. Daaruit blijkt geen gebrek en know-how. Over welke skills heb je het dan? Innovatie skills? Verder denken dat virtualisatie volgens het boekje? Het ontwikkelen van business modellen? En als ze groeien, zeg je dan eigenlijk dat er geen probleem is?

Ik vind je reactie fijn en heb het idee dat je goed weet waarover je het hebt, maar ik kan er nog geen chocola van maken.

@Steltman,
"Ik denk dat menigeen de fundamenteel andere dynamiek en cultuur van deze nieuwe wereld onderschat"

Ik zie gewoon weer ouwe automatiseringsliedje : aan ge-OH geen gebrek, maar 'tekort aan techneuten'

@Henri,
Degelijke cijfers over innovatie en investeringen in ons deel van de IT wereld hebben we idd nog niet. Er zijn helaas geen SBI codes voor ons type bedrijven, ook het CBS komt daar niet uit.
Maar anderen hebben die ook niet - dus zijn het veronderstellingen waar we niet veel mee kunnen
Over de skills: bij de inventarisatierondes voor onze cloud universiteit zie je in elk geval al wel dat het e-competence framework niet goed voldoet. Er is i.h.a. veel behoefte aan technisch inhoudelijke diepgang op netwerk- storage en server(park) technologie, ondersteunende technologie / automation, kunnen werken in grote omgevingen ; in combinatie met soft skills die typerend zijn voor de as-a-service sector.
Valt idd meer over te zeggen, maar niet in een comment op computable..

@Michiel Steltman
Er is inderdaad veel onterechte zelfoverschatting (weet ik uit ervaring) bij providers, lees wat dat betreft ook nog eens mijn opinie na: http://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/5020126/2333364/waverzekering-in-de-cloud.html

Stellen dat er een gebrek is aan kennis zou weleens te maken kunnen hebben met de constatering die Amerikaanse collega's maken aangaande de lage waardering die er is voor technische skills in Europa. Zin: "Dat maakt het lastig om banen en salarissen te vergelijken." wordt tenslotte enigzins discutabel omdat Internet mede de mondiale sourcing voedt.

Natuurlijk is er niets mis met een cloud school, universiteit vindt ik een overschatting als de attitude mist om de dingen zelf uit te zoeken en ontdekken.

We hebben dus een aanbodkant (hostingbedrijven, cloudbedrijven) en de vraagkant (alle organisaties die iets met IT willen). Toch?
Volgens mij zal bij verschuiving van in-house IT naar hosting/cloud, aan de vraagkant een aantal personeelsleden mee verhuizen naar de aanbodkant. De rest kan zich herscholen naar een soort van intermediair. En een deel valt af.
Het werk blijft wel bestaan. Voordat het begrip cloud überhaupt bestond, zijn veel interne IT afdelingen al lang begonnen met virtualisatie en rationalisatie van hun applicatie portfolio. Die mensen zouden met een bepekte bijscholing met gemak bij een hosting provider of cloud partij kunnen werken. Nogmaals vraag aan de groep:
het enige verschil tussen een pure hosting partij en een cloud bedrijf is toch die laag bovenop de virtualisatielaag, zoals Azure van MS en C2 van Amazon? Met alle respect, iemand die uit de IT-Infrastructuurwereld komt en redelijke kennis van virtalisatie op gebied van servers (VMWare, etc..), networking (CISO, HP) en storage (SAN) en wat datacenterkennis heeft (racking, koeling, etc...), heeft toch geen extra academische studie nodig om Azure of C2 onder de knie te krijgen. We moeten het ook niet spannender maken dan het is.

Of klopt het wat hier her en der gesuggereerd wordt dat de cloud partijen mensen zoeken die complete business modellen de markt in moeten zetten?

Atilla, goede samenvatting.

Wat ik denk is dat er een tekort is aan mensen die AWS EC2, of MS Azure achtige diensten kunnen verwezenlijken.

Een virtuele server aanmaken of een hypervisor installeren kan iedereen, maar het optimaliseren daarvan en het automatiseren zodat het commodity word is een stuk lastiger. Je bent dan ook afhankelijk van leveranciers. Visie en technische diepe know-how moet worden samengebracht.

Toch denk ik dat als je goed bent in je vak (Networking, DATA, Virtualisatie) dat je er wel uit komt om dat verder te brengen, maar daarvoor heb je ook visie of sturing nodig. Een TCO die deze ontwikkeling stuwt. Dus nogmaals, ik *denk* dat het niet alleen gaat om techneuten (die kun je ook importeren / inhuren), maar de combi van techniek en visie.

Toch weer een interessante discussie geworden!

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×