Google stort zich met miljarden op India

Tien miljard dollar voor digitalisering van het land

Google's moederbedrijf Alphabet steekt de komende vijf tot zeven jaar 10 miljard dollar in ‘digitaal India’. Het concern richt een speciaal digitaliseringsfonds op voor investeringen in aandelen en partnerships. Google wil de snelle groei van apps en software-platforms in India ondersteunen, een van de grootste markten voor internetdiensten. Dat zei Alphabet-ceo Sundar Pichai, zelf uit India afkomstig, tijdens een webcast.

Pichai heeft het volste vertrouwen in de toekomst van India en haar digitale economie, zei hij tijdens de digitale versie van het jaarlijkse evenement ‘Google voor India’. Bovenop de investeringen in het nieuwe fonds wil Google ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie en techonderwijs extra aanzwengelen.  

Alphabet wil ook bevorderen dat nog meer mensen toegang krijgen tot internet. Dat kan door goedkope mobiele apparatuur te bouwen. Google werkt daarbij samen met Indiase fabrikanten en netwerken.

Met een Indiase overheidsinstelling die supervisie heeft over het onderwijs, gaat Google 22.000 scholen helpen verder met digitaliseren. Meer dan een miljoen leraren worden dit jaar nog hierbij betrokken. Het bedrijf stelt digitale tools, zoals de G Suite voor onderwijs en Google Classroom, gratis beschikbaar. Docenten worden aangemoedigd deze tools te gebruiken. Het is bovendien de bedoeling dat de kwaliteit van digitale content in het land verbetert. Ook de internettoegang pakt het bedrijf aan.

Ook Facebook

Eerder deze maand had Facebook een soortgelijke samenwerking met de Indiase onderwijsautoriteiten aangekondigd. Facebook gaat helpen de security op een hoger plan te brengen en augmented reality (ar) inzetten.  Met 500 miljoen actieve internetgebruikers behoort India in potentie tot de grootste groeimarkten.

Terwijl India Amerikaanse giganten als Google en Facebook met open armen ontvangt, heeft het land zich afgekeerd van Chinese internetbedrijven. Onlangs gingen 59 Chinese apps, waaronder TikTok en WeChat, in de ban.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-07-14T10:18:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.