Te weinig concurrentie tussen cloudproviders

Concurrentie

Aanpassingen van de Europese regels zijn nodig om de concurrentie tussen cloud-aanbieders te stimuleren. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat de Data Act waarvan de Europese Commissie een ontwerpversie heeft gemaakt, verdere aanscherping verdient. Deze toezichthouder wil dat zakelijke clouddiensten van verschillende aanbieders makkelijker zijn te combineren. Momenteel zijn er nogal wat belemmeringen om dit soort diensten aan elkaar te koppelen.

Dat blijkt uit een marktstudie van de ACM. Aanbieders zouden moeten worden verplicht om te bewerkstelligen dat verschillende clouddiensten met elkaar kunnen samenwerken. Ook wil de ACM de tarieven voor interoperabiliteit maximeren. De Data Act voorziet met name in het makkelijker data elders onderbrengen. Volgens de ACM moet er een duidelijk onderscheid worden gemaakt tussen deze dataportabiliteit en eerdergenoemde interoperabiliteit.

Best of breed

Als afnemers naar eigen keuze uit het brede aanbod van bijvoorbeeld Microsoft, AWS en Google bepaalde diensten kunnen kiezen, wordt een ‘best-of-breed’-strategie mogelijk. Bovendien kan je zo de kosten drukken. Ook kunnen hierdoor nieuwe innovatieve spelers makkelijker toetreden tot de markt.

De Data Act zoals die nu op de tekentafel ligt, maakt het gebruikers van zakelijke clouddiensten makkelijker om van aanbieder te wisselen. Maar volgens de ACM is dat nog niet voldoende voor een goed werkende markt. 

Uit het onderzoek blijkt dat de grootste twee aanbieders in Nederland, Microsoft Azure en Amazon Web Services (AWS), elk een marktaandeel hebben van 35 tot veertig procent. Daardoor is het voor kleinere spelers moeilijk met de grote aanbieders te concurreren. Nieuwe klanten worden daarbij vaak gelokt met gratis clouddiensten en door volumekortingen. Het overstappen naar andere aanbieders wordt daarna ontmoedigd door hoge vergoedingen te vragen voor het verplaatsen van data.

Ingewikkeld

Daarnaast zijn de clouddiensten van één aanbieder vaak zodanig met elkaar verweven, dat het technisch ingewikkeld is om van aanbieder te wisselen. Bovendien zijn gegevens door het gebrek aan standaarden niet altijd goed over te zetten.

In de komende maanden onderzoekt de ACM verder in welke mate de overstapdrempels zoals uitstaptarieven daadwerkelijk concurrentieproblemen veroorzaken en of ze dan het beste zijn aan te pakken op basis van de mededingingsregels of andere instrumenten, zoals de Digital Markets Act (DMA) of de aankomende Data Act. Voor aanpassingen in het ontwerp van de Data Act heeft de ACM een voorstel ingediend.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-09-06T10:21:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.