Bol.com loopt uit in imago-onderzoek Computable

Bol.com

Het is Bol.com dat de klok slaat in het imago-onderzoek onder niet-ict-organisaties. Net als vorig jaar is het met afstand de nummer één. Sterker, de voorsprong op de rest is groter geworden. Alleen ABN Amro weet het de webshop af en toe een beetje moeilijk te maken. De bank prijkt dan ook bovenaan de lijst van opdrachtgevers.

Voor het imago-onderzoek onder niet-ict-organisaties beoordeelt de markt de deelnemers als opdrachtgever, op het vlak van innovatie, als werkgever en op basis van het kennisniveau van de ict’ers. Alleen als opdrachtgever moet Bol.com dus ABN Amro voor zich dulden, voor de rest prijkt de webshop bovenaan de deellijsten. Het is daarom dus ook niet verwonderlijk dat Bol.com het algemeen klassement aanvoert. Met voorsprong.

Opvallende verschuivingen

Vorig jaar was de geïndexeerde voorsprong op nummer twee ING nog ruim 25 procent. In 2019 groeit die voorsprong naar ruim dertig procent. Daarbij is ABN Amro de nieuwe nummer twee in de lijst; het stijgt twee plekken vanaf positie vier in 2018. ING op zijn beurt zakt naar de vierde plek, Philips was en blijft derde.

Het is daarom aardig om iets verder in de lijst te kijken naar de opvallendste verschuivingen. Dan zien we op plek vijf KLM staan, dat drie plaatsen stijgt ten opzichte van vorig jaar. De luchtvaartmaatschappij is in 2019 sterker gaan inzetten op innovatie en doorliep tal van data-, robotisering en ai-trajecten. De markt ziet deze innovaties nog niet, maar beoordeelt KLM wel hoger als opdrachtgever, werkgever en het kennisniveau van de medewerkers ten opzichte van vorig jaar.

Grootste stijgers

Top 10 grootste stijgers t.o.v. 2018

Positie Bedrijf Aantal plekken
1 Rijksuniversiteit Groningen (RUG) 30
2 Aegon 26
3 UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen) 20
4 RDW (Rijksdienst Wegverkeer) 19
5 VUmc (Vrije Universiteit Medisch Centrum) 19
6 DNB (De Nederlandsche Bank) 17
7 Radboudumc 17
8 Radboud Universiteit 16
9 Universiteit Twente 15
10 Vanderlande 14
  Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam) 14

Een andere opvallende stijger is de AIVD. De Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst stijgt maar liefst zeven plekken ten opzichte van 2018 en eindigt dit jaar op de zevende positie. Vooral de recente inspanningen op cybersecurityvlak lijken de inlichtingendienst geen windeieren te leggen. Op het vlak van opdrachtgeverschap en innovatie maakt de AIVD een sprong: het stijgt als werkgever en eindigt eveneens op de zevende positie op kennisniveau ten opzichte van vorig jaar.

Toch zijn KLM en de AIVD niet de grootste stijgers van dit jaar. Bij lange na niet zelfs. Ze komen niet eens voor in de top tien grootste stijgers ten opzichte van 2018. Wie is dan de allergrootste stijger van afgelopen jaar? De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) steeg maar liefst dertig plaatsen en klom op van plek 77 naar 47. Overigens deed Aegon het ook goed. De verzekeraar steeg 26 plekken en eindigde in de overall-lijst op positie 24.

Waar stijgers zijn, zijn ook dalers. De verliezers van 2019 lijken Belastingdienst en Rabobank. De Belastingdienst zakt drie plekken naar de achtste positie, maar weet zijn top tien-notering van 2018 nog wel te handhaven. Rabobank zakt harder. De nummer zeven-positie van vorig jaar resulteert in 2019 in een dertiende plek.

Opdrachtgever en innovatie

Als we naar de vier deellijsten kijken, dan zien we dus vooral Bol.com bovenaan de lijsten terug. ABN Amro leidt dan nog wel de lijst van opdrachtgevers, maar wordt op de voet gevolgd door de webshop. Toch zien we in deze lijst wel wat verschuivingen in de top tien. Ten opzichte van vorige jaar klimt Schiphol drie plekken, van tien naar zeven. KLM en ANWB klimmen op en zijn nieuwe in deze top tien. Hierdoor zakken Achmea en NS uit de top tien weg.

Bol.com wordt dus als meest innovatief gezien. ING staat op deze lijst net als vorig jaar tweede, maar voelt de hete adem van ABN Amro in de nek. Deze bank klimt op van de vijfde naar de derde plaats. TU Delft blijft staan op vier, Philips zakt twee plekken naar vijf en daar achteraan blijven TU Eindhoven en Ahold Delhaize staan op respectievelijk zes en zeven. Daarna zien we Schiphol dat twee plaatsen stijgt en de klapper in de top tien is voor de AIVD. Het stijgt 21 plekken ten opzichte van vorig jaar en komt op de negende plek uit.

Werkgever en kennisniveau

Ict’ers zien Bol.com dus ook als meest geliefde werkgever om voor te werken. Net als op de innovatielijst verandert er niet veel in deze top tien. ABN Amro was en blijft tweede, KLM klimt vervolgens twee plekken op en Philips zakt er eentje en eindigt op vier. Daarna zien we de AIVD met wederom een sprongetje. Deze keer is er vier plekken winst en eindigt het op positie vijf. ING zakt twee plekken, Belastingdienst blijft staan op zeven en Schiphol is de enige nieuwkomer in de top tien. De luchtvaartmaatschappij stijgt drie plekken van elf naar acht.

Dat Bol.com ook qua kennisniveau van de eigen ict’ers op nummer één mag staan, is niet verwonderlijk. De sprong die het maakt om op die toppositie te komen, is dat wel. Vorig jaar stond de webshop namelijk nog achtste op deze deellijst. TU Delft zakt één plek naar twee, ABN Amro wint er juist eentje en stijgt naar drie, Philips moet twee plekken inleveren en eindigt op vier en ING wint er weer eentje en staat op vijf.

Verticals en topics

De deelnemende niet-ict-organisaties aan het imago-onderzoek voor de Computable 100 zijn ook te verdelen over verschillende verticale segmenten en er kunnen rankings per topic gerealiseerd worden. Klik hier naar verder via de volgende opties:

Rankings verticale segmenten

Rankings ict-topics

Verantwoording imago-onderzoek Enigma Research

Enigma Research voerde voor de Computable 100 het imago-onderzoek uit via internet. In totaal 2.073 personen vulden de vragenlijst volledig in. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als opdrachtgever, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers en 27 ict-deelgebieden.

De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat). In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores.

Aan het imago-onderzoek namen 157 niet-ict-organisaties deel. Om tot deze top 157 te worden toegelaten, was het noodzakelijk om minimaal 150 ict’ers in dienst te hebben in Nederland.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-12-17T11:30:00.000Z Sander Hulsman
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.