Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

‘Eén CRM-systeem voor UWV-CWI onwenselijk’

27 november 2008 - 14:21ActueelCloud & InfrastructuurCentrum voor Werk en InkomenUWV
Diederik Toet
Diederik Toet

Minister Donner maakt zich onterecht zorgen over het ontbreken van een integraal klantenvolgsysteem bij uitkeringsinstantie UWV en zijn aanstaande fusiepartner CWI. De betrokken organisaties vinden zo'n systeem onbereikbaar en onwenselijk. Soa zou de 'aangewezen weg' zijn.

Het realiseren van één enkel klantregistratiesysteem dat alle medewerkers van de fusiepartners UWV en CWI kunnen gebruiken, is onbereikbaar en onwenselijk. Dat schrijven de vier organisaties die betrokken zijn bij het algemene ketenoverleg (AKO) ter voorbereiding op de fusie per 1 januari 2009.

Nuancering

De organisaties reageren daarmee op een rapport van de Inspectie Werk en Inkomen, op basis waarvan minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kortgeleden de Tweede Kamer informeerde. Donner maakt zich zorgen over de manier waarop de drie verschillende ict-systemen gaan worden gebruikt. In plaats van een integraal klantregistratiesysteem blijven ze namelijk de komende tijd naast elkaar bestaan.

Die bewering behoeft wel enige nuancering, schrijft voorzitter Tof Thissen van Divoza namens het overlegorgaan. "Er wordt wel degelijk gewerkt aan het beschikbaar stellen van klantvolginformatie aan de ketenpartners." Binnen de systemen van de gemeenten, UWV en CWI is echter ook verbinding met andere relevante informatie, legt hij uit.

SOA

De organisaties denken dat service-oriented architecture (soa) ‘de aangewezen weg' is om de informatie uit de verschillende systemen voor elke medewerker beschikbaar te maken. Thissen: "De oplossing die in het digitaal klantdossier wordt nagestreefd, is dat alle software in de toekomst als service kan worden benaderd. Ongeacht waar informatie zich bevindt, kan deze opgevraagd en hergebruikt worden en kan door alle partners ook informatie worden toegevoegd aan de verzameling. Het maakt dan niet meer uit welk systeem iemand toevallig op zijn bureau heeft staan en welke pakketten daarop zijn geïnstalleerd."

In 2009 zetten de ketenpartijen UWV, CWI, Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en Divosa de eerste stappen naar deze service-oriented architecture. Eerder meldde UWV aan Computable dat de ict-integratie met het CWI op schema loopt.

Meer over

ArchitectuurSOA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    2 reacties op “‘Eén CRM-systeem voor UWV-CWI onwenselijk’”

    1. De insider schreef:
      27 november 2008 om 18:40

      Mmmm, met zo’n SOA wordt de UWV organisatie nog zieker dan ze al is… wel toepasselijk. Gniffel gniffel.

      Login om te reageren
    2. realist schreef:
      5 december 2008 om 09:18

      Thissen: “De oplossing die in het digitaal klantdossier wordt nagestreefd, is dat alle software in de toekomst als service kan worden benaderd. Ongeacht waar informatie zich bevindt, kan deze opgevraagd en hergebruikt worden en kan door alle partners ook informatie worden toegevoegd aan de verzameling. Het maakt dan niet meer uit welk systeem iemand toevallig op zijn bureau heeft staan en welke pakketten daarop zijn ge?nstalleerd.”

      Eerst zien, dan geloven. Op papier klopt alles.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    ICT achter fusie UWV en CWI rammelt

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    ‘ICT-integratie UWV en CWI ligt op schema’

    Computable.nl
    Governance & Privacy

    UWV: in etappes naar betere tijden

    Computable.nl
    Innovatie & Transformatie

    UWV reorganiseert ICT-afdeling

    Meer geld
    Carrière

    Laag salaris hindert UWV bij werven ICT’er

    Computable.nl
    Carrière

    UWV huurt nog steeds te veel externen in

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs