Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘CRM als webdienst is in trek bij overheid’

09 december 2009 - 16:223 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurSalesforce
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Grote bedrijven en overheden kiezen er steeds vaker voor om crm-systemen als webdienst af te nemen. Dat zegt Hans Brouwer, Benelux-directeur van Salesforce.com. De leverancier verwacht dat vooral de omzet uit abonnementen met grote bedrijven en overheden zal toenemen. Het bedrijf moet wel meer moeite doen om die klanten binnen te halen. 'Voordat bedrijven definitief met een bepaalde leverancier in zee gaan, testen ze eerst de systemen van meerdere aanbieders.'

In de Benelux bestaat het klantenbestand van Salesforce.com nu nog voor tweederde uit middelgrote en kleine bedrijven en voor éénderde uit grote organisaties. Brouwer ziet steeds vaker grote bedrijven aankloppen om crm-als webdienst af te nemen en verwacht dat die trend zich doorzet.

De Beneluxdirecteur zegt, zonder aantallen of namen te noemen, dat steeds vaker overheidsinstellingen crm als webdienst afnemen. ‘Overheidinstellingen zijn van oorsprong wat conservatiever als het gaat om vernieuwingen. Maar ze moeten door de economische omstandigheden ook op zoek naar een verlaging van de kosten en een bedrijfsvoering die flexibel is.'

De uitbreiding van het aantal klanten bij overheidsinstellingen komt van twee kanten. Brouwer vertelt dat zijn verkoopteam vaker naar aanbestedingen kijkt en de banden aanhaalt met ict-dienstverleners en implementatiepartners die aanwezig zijn in de overheidsmarkt zoals Accenture, Capgemini en Deloitte.

Crisis

Brouwer zegt dat ook steeds vaker grote bedrijven aankloppen om crm-als webdienst af te nemen. Hij noemt grote bedrijven als KPN en TNT, die in het verleden een bijna monopolistische positie hadden of banken en verzekeraars. ‘Die bedrijven kijken nu kritisch naar de bedrijfsvoering. Het is niet meer ‘business as usual'. Grote bedrijven worden gedwongen om de kosten drastisch te verminderen.' De directeur vervolgt: ‘Vaak is de ict-afdeling historisch gegroeid tot een behoorlijke omvang. Na de crisis vragen bedrijven zich af of ze dat allemaal binnenshuis moeten houden. De economische omstandigheden dwingen die bedrijven om keuzes te maken.'

De leverancier merkt dat klanten kritischer zijn. Voordat ze beslissen om met een leverancier in zee te gaan, worden systemen uitvoeriger getest. Zo testte afvalverwerker Van Gansewinkel ook een ander systeem voordat het definitief voor Salesforce koos. Uit een presentatie van de afvalverwerker blijkt dat het om Siebel crm on demand van Oracle gaat.

Salesforce is sinds vijf jaar actief in Nederland, België en Luxemburg. De leverancier heeft in die landen ongeveer duizend klanten. Wereldwijd heeft het bedrijf 68.000 klanten. Naast een crm-pakket als webdienst biedt het bedrijf via het web een ontwikkelplatform aan. De banken Fortis en ABN en hardwareleverancier Dell zijn grote klanten in de Benelux. Salesforce is, gemeten naar omzet, de derde grootste crm-leverancier ter wereld.

Meer over

DienstenSalesforce

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    ‘Analysemogelijkheden CRM nemen toe’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    SaaS wint snel terrein op CRM-markt

    Computable.nl
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Verdubbel aandacht voor klanten, halveer CRM

    hacker beveiliging security
    ActueelData & AI

    CRM-pakket krijgt update door spamwet

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Van Gansewinkel stapt over op Salesforce CRM

    Deal
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Unit 4 en Salesforce gaan samen boekhouden

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs