Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Aanbod CRM-applicaties via Google Apps stijgt

29 juli 2010 - 12:40ActueelCloud & InfrastructuurGoogle
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Het aanbod van crm-software als webdienst via Google Apps groeit snel. Sinds de start van de marktplaats voor applicaties in maart, zijn er dertien verschillende crm-pakketten beschikbaar voor gebruikers van Google Apps. Het gaat om generieke crm-software voor klantondersteuning en verkoop. Software die klantentevredenheid meet via reacties op sociale netwerken en discussiegroepen en applicaties voor het uiteenzetten van een crm-campagne op projectbasis.

Leveranciers van de applicaties voor generieke crm via Google Apps zijn bijvoorbeeld Zoho, Applane en Capsule. Crm voor monitoring van sociale netwerken wordt onder andere geleverd door BatchBook en Bantam. Solve 360 en Insightly leveren crm-projectsoftware via de zoekgigant.

De integratie tussen de crm-applicaties en andere applicates verschilt per softwareproduct. Er worden ook programma's geleverd die bestaande crm-paketten aanvullen zoals e-mail marketing software van MailChimp en software die nagaat of rekeningen op tijd betaald zijn van FreshBooks.

Gebreken

Critici stellen dat het bij de applicatiewinkel ontbreekt aan gericht deskundig advies. Ze vinden dat de leveranciers teveel blijven hangen in algemeenheden. 'Vaak kunnen consultants gerichter en aan de hand van voorbeelden aangeven welke pakketten het beste passen bij een bedrijf.' Daarnaast waarschuwen de critici dat het beheer van klantrelaties pas een succes wordt als het niet puur vanuit de automatisering wordt benaderd, maar gezien wordt als een volledige bedrijfsdiscipline.

Meer over

Apps

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondSoftware & Development

    CRM koppelen met overige bedrijfssystemen

    contract deal uitbesteding
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Buza wil Google Apps voor uitbestede projecten

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Buza zet Google Apps in bij rampen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Buitenlandse Zaken overweegt Google Apps

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Google koopt ontwikkelaar van Microsoft-Apps

    schoolspullen schrift tas appel
    ActueelData & AI

    Surf geeft scholen toegang tot Google Apps

    5 reacties op “Aanbod CRM-applicaties via Google Apps stijgt”

    1. Mike Chung schreef:
      30 juli 2010 om 09:10

      “Daarnaast waarschuwen de critici dat het beheer van klantrelaties pas een succes wordt als het niet puur vanuit de automatisering wordt benaderd, maar gezien wordt als een volledige bedrijfsdiscipline.”

      Akkoord. Maar hoe specifiek zijn die processen rond klantrelaties dat aparte, custom-made (sic!) softwarepakketten noodzakelijk zijn? Mijn ervaring is dat zelfs in de meest basale pakketten meer dan genoeg functionaliteiten zitten om CRM goed in te richten, de rest is zoals de critici terecht opmerken, bedrijfsdiscipline.

      Login om te reageren
    2. Hayo van Tuinen schreef:
      10 augustus 2010 om 15:08

      Voor kleiner bedrijven zoals mijn bedrijf is Google Apps aangevuld met Insightly een prima oplossing.

      Insightly is handig voor beperkt CRM en Projectmanagent. Omdat de mogelijkheden niet erg uitgebreid zijn, blijft het overzichtelijk.

      Login om te reageren
    3. Willem Massier schreef:
      27 augustus 2010 om 09:29

      Met Covide CRM bieden we een volledig met Google Apps geïntegreerde oplossing zowel relatiebeheer als salesforce.

      Login om te reageren
    4. Mario Gielissen schreef:
      27 augustus 2010 om 10:50

      vTiger en OpenERP hebben ook CRM functionaliteit. Deze zijn zowel online als offline te gebruiken.

      Een ander punt: zolang je voor de online diensten betaald kun je de pakketten blijven gebruiken. Maar als je abonnement beëindigd is, dan kun je de gegevens niet meer raadplegen. Je kunt bijvoorbeeld Google APPS niet op je eigen server gebruiken.

      Login om te reageren
    5. Willem Massier schreef:
      27 augustus 2010 om 11:24

      Mario Gielissen, 27-08-2010 12:50

      Google Apps is inderdaad uitsluitend SaaS en juist daarmee een bedreiging voor de bestaande manier van werken, zoals je dat met MS Office of Open Office doet.

      Covide CRM werkt geïntegreerd met Google Apps. Dat is toch niet het geval met vTiger en OpenERP?

      Dat ze offline via een eigen server zijn te gebruiken, is aardig. Maar dat geldt ook voor wie Covide zelf wil installeren.

      De crux van het artikel van Pim is nu juist, dat dat er steeds meer CRM-oplossingen komen, die met die office applicaties van Google Apps in de Cloud samenwerken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs