Mede-oprichter Exact maakt plaats voor 'nieuw bloed'

Dit artikel delen:

Medeoprichter Arco van Nieuwland is weg bij Exact Software maar blijft wel aandeelhouder. "Ik maak graag ruimte voor mensen met een schone lei."

Volgens Exact Software is Arco van Nieuwland, die in 1984 betrokken was bij de oprichting van het bedrijf, per 1 maart opgestapt. Van Nieuwland blijft wel betrokken bij Exact en wil "blijven bijdragen om een aantal ambitieuze doelstellingen van het bedrijf te kunnen verwezenlijken".
Opmerkelijk is de visie van Van Nieuwland. Hij vindt het tijdstip van vertrek goed gekozen. "Er staat een nieuwe generatie te popelen om Exact naar een nieuwe fase te loodsen. Ik maak graag ruimte voor mensen met een schone lei."

Van Nieuwland gaat het even wat rustiger aan doen. "Eerst met mijn familie op reis en wat zaken op orde brengen. Daarna ga ik weer aan het werk. Wat, dat weet ik nog niet precies, al heb ik een aantal ideeën. Trefwoorden: innovatie, ondernemerschap, it en hopelijk enige maatschappelijke relevantie. Want je kunt wel zeuren over hoe slecht het allemaal is geregeld, maar dan moet je er vroeg of laat wel iets aan proberen te verbeteren. Ik heb twintig jaar voor mezelf gewerkt. Nu ga ik iets terug proberen te doen."

In het najaar van 2004 speelde Van Nieuwland een rol in het koningsdrama dat zich bij Exact voltrok. Bestuursvoorzitter Lucas Brentjens, voormalig financieel directeur Bert Groenewegen en vier commissarissen werden het slachtoffer van een machtsgreep die grootaandeelhouder Eduard Hagens pleegde met steun van medeoprichters Van Nieuwland en Rinus Dekkers.

 

Volgens Van Nieuwland is de grote uitdaging van Exact Software aansluiting te vinden bij de grote drie - SAP, Oracle en Microsoft - en een plaats te veroveren op de shortlist van grote internationale organisaties: "Die strijd is niet eenvoudig, maar dat moet het doel zijn. Nu zijn we wereldberoemd in Nederland, daarbuiten een relatief kleine speler. Door te investeren in de kwaliteit van onze consultancy en internationale marketing, moeten we groeien. Een eenduidig en volwassen beeld uitstralen, de merkbekendheid vergroten. Een definitieve doorbraak van Exact e-Synergy is daarbij van doorslaggevend belang."

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-03-04T08:10:00.000Z Redactie Computable/Channelweb
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.