Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Steeds meer klantvragen blijven onopgelost

Customer experience klanttevredenheid klantervaring
07 september 2022 - 14:59ActueelInnovatie & TransformatieZendesk
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De waarde van de veel gehypte cx-technologie is beperkt. Het effect hiervan valt vooralsnog zwaar tegen. Nieuw onderzoek van Zendesk bevestigt wat tijdens de talkshow over customer experience (cx) op TBX 2021 in Jaarbeurs Utrecht al werd geconcludeerd: de techniek zelf is niet alles zaligmakend.

Het kost zelfs de koplopers op gebied van cx veel moeite om hun serviceniveaus te handhaven. Bij de kampioenen op het gebied van klantervaring, de bedrijven die de hoogste cx-standaarden hanteren, nam het aantal onopgeloste klantvragen dit jaar met 157 procent toe. Zo blijkt verrassenderwijs uit de Zendesk-studie.

In 2021 bleef bij 7 procent van de cx-koplopers meer dan 10 procent van de tickets met klantvragen onopgelost. Dit jaar is dat al 18 procent; een dramatische stijging. Ook zijn meer interacties met de klant nodig om een probleem op te lossen. Men moet vaker terugbellen. Verder nemen de gemiddelde responstijd én de gemiddelde oplostijd toe.

Goed analyseren

Ondanks alle investeringen in software voor customer service en ondersteuning wordt dus allerminst aan de verwachtingen van de klant voldaan. Tijdens de eerder genoemde TBX-sessie werd dan ook terecht geconcludeerd dat een organisatie eerst goed moeten analyseren wat klanten nu echt willen voordat je de techniek het werk laat doen.

Onthullend ook is dat twee derde van de bedrijven toegeeft dat klanten vergeleken met 2021 minder geduldig zijn tijdens interacties met agents en serviceteams. En bedrijven melden 18 procentpunten vaker dat de klanttevredenheid enigszins of aanzienlijk lager ligt dan verwacht. Al die software die belooft de klantreis te verbeteren heeft dus voorlopig weinig uitgehaald. Ondanks het toegenomen gebruik van bots in combinatie met servicemedewerkers dalen de cx-scores.

Directe impact

Dat bedrijven hun serviceniveau niet kunnen handhaven is niet alleen een probleem voor de afdelingen die contact hebben met de klant, maar ook voor het hele bedrijf. Want 64 procent van de bedrijven uit het Zendesk-onderzoek zegt dat klantenservice directe impact heeft op de bedrijfsprestaties.

Zendesk concludeert uit het CX Accelerator rapport dat buitengewoon goede service de standaard moet worden in het licht van stijgende klantverwachtingen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Customer experience klanttevredenheid klantervaring
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Helft van bedrijven trekt portemonnee voor cx

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs