Reding: RFID is belangrijk voor economie en banen

RFID zorgt indirect voor economische groei en extra banen. Dat is waarom RFID zo belangrijk is, verklaarde Eurocommissaris Vivianne Reding gisteren bij de start van het publieke debat over RFID, op de CeBIT.

Reding stelt dat RFID zorgt voor een productiviteitstoename in allerlei sectoren. “En onthou dat productiviteit de motor is voor economische groei en het creëren van banen”, zei Reding. De eurocommissaris vindt het tijd voor actie, omdat productiviteitsgroei door RFID alleen mogelijk is als belangrijke obstakels worden overkomen. “En voordat dingen te snel ontwikkelen, moeten er ook een aantal beslissingen worden genomen betreffende beveiliging en privacy voor het commerciële gebruik van de RFID-technologie”.

RFID zorgt volgens Reding voor een andere wereld, een virtuele wereld, of zoals computerwetenschappers zeggen: het Internet van dingen. “In de toekomst zullen we de grens zien vervagen tussen cyberspace en de echte wereld. De werelden van data en dingen zullen samenkomen zodat de virtuele wereld van het web fysiek wordt”, aldus de Eurocommissaris.

Vinton Cerf, één van de grondleggers van het internet wil vooral een wereldwijde standaard voor RFID. “Dat is wat belangrijk is voor het Internet, en dat zal ook belangrijk zijn voor RFID.” Cerf ziet de toekomst met RFID al helemaal zitten: “Als je een RFID-tag stopt in een sok, dan kun je je zoekgeraakte sokken makkelijk terugvinden”, aldus de Internet-vader.

De start van de publieke discussie rondom RFID was verder niet heftig. Zygmunt Mierdorf, bestuurslid van RFID-levencier Metro, kaart aan dat Europeanen moeten oppassen dat de techniek niet verloren raakt aan grote bedrijven in Europa. Maar hij ziet verder weinig problemen rondom de nieuwe technologie. Malcolm Crompton, directeur van Information Integrity Solutions is sceptischer. “Als diabetespatiënt is het prettig als je erop gewezen wordt dat je het derde glas cola binnen een uur uit de koelkast haalt. Maar je wilt niet dat die informatie doorgegeven wordt naar Pepsi om er op marketinggebied dingen mee te doen”.

De Europese Commissie organiseert van maart tot en met juni een aantal discussie rondom RFID. De Commissie verwerkt de conclusies van deze discussies in een online advies, waarop weer gereageerd kan worden. Daarna zal de Europese Commissie concrete stappen nemen op dit gebied, waaronder het aanpassen van de wetgeving.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-03-10T08:09:00.000Z Rian van Heur
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.