Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Atos loopt achter social media hype aan’

09 februari 2011 - 10:463 minuten leestijdActueelData & AIAtos
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Het plan van dienstverlener Atos Origin om binnen drie jaar te stoppen met het versturen en ontvangen van e-mails tussen medewerkers, leidt tot veel reacties. Lezers van Computable vinden het idee van algemeen directeur Thierry Breton 'inspirerend' en een 'goed initiatief', maar evenveel lezers verwijzen de plannen van het dienstenbedrijf naar de prullenbak. Zij vinden het plan te ver gaan en wijzen op de noodzaak van beter informatiebeheer. De onderneming zou achter de hype van sociale media aanlopen.

'Jammer dat een gerespecteerde partij als Atos Origin ook hypegevoelig is geworden en er lekker op los gaat twitteren, facebooken en hyven', geeft lezer Jerrie als reactie onder het verhaal. Een andere lezer reageert: 'En dat noemt zich een adviesbedrijf. Ze roepen maar wat om mee te doen in de hype.'

Toch is niet iedereen negatief. 'E-mail wordt te veel misbruikt, bijvoorbeeld om een probleem elders neer te leggen zodat je er zelf even vanaf bent. Er worden te veel cc-tjes gestuurd om je in te dekken. Als communicatiemiddel heeft het zijn beste tijd gehad', stelt Josine van de Voort naar aanleiding van het artikel Atos Origin stop met e-mailen. 'Software gericht op samenwerking, korte berichtjes, Wave-achtige oplossingen gaan de toekomst vormgeven', stelt Van de Voort.

‘Cover my Career’

Andere lezers zien dat niet zo. Ze wijzen erop dat niet e-mail de boosdoener is van tijdsverlies en minder productiviteit maar benadrukken dat verkeerd gebruik en informatiebeheer die problemen veroorzaken.

Roland Driesen geeft een voorbeeld: 'Cc-en wordt bij e-mails steeds meer de standaard. In plaats van de oorspronkelijke functie (carbon copy; oftewel afschrift voor archivering) wordt het steeds vaker gebruikt voor Cover my Career. Dit betekent vaak dat er al in de bron van de samenwerking iets niet goed zit.' Volgens Driesen zijn er tegenwoordig genoeg beheersbare oplossingen beschikbaar om de functionele potentie van social media bedrijfsmatig in te zetten en overbodige e-mail daadwerkelijk te voorkomen.'

‘Video-conferentie is effectiever’

Martin Arkesteijn sluit zich daarbij aan: 'Het probleem is duidelijk de overload aan informatie die dagelijks tot ons komt. Maar middel en het gebruik daarvan worden  onvoldoende afzonderlijk beschouwd. Ik zie op straat mensen die constant met een telefoon aan het oor lopen. Ik vind dat onzin maar daarmee is voor mij de mobiele telefoon nog geen slecht middel Met andere woorden, ook de nieuwe media vragen een verstandig gebruik zodat de overload aan informatie wordt teruggebracht. Het wordt tijd dat we ons dat gaan realiseren en we onszelf en anderen in die zin gaan her opvoeden.'

Voor Bjorn Heisterkamp is de zaak helder: 'E-mail tussen medewerkers onderling moet aan banden worden gelegd.' Hij ziet veel in video-conferentie. 'Een gesprek is effectiever, mensen zijn sneller betrokken en er wordt adequater gehandeld in dergelijke bijeenkomsten. We hebben zelf eens onderzocht dat een gesprek met vier locaties via video, ongeveer 28 e-mails vermijdt. Maar dat kan voor iedereen anders zijn.' 

De algemeen directeur van Atos Origin, Thierry Breton, stelde tijdens de presentatie van zijn ambitieuze plan: 'De tijd is rijp om af te rekenen met de overvloed aan informatie die de werkomgeving dagelijks vervuilt.'

Meer over

ECMSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Atos Origin stopt met e-mailen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Atos Origin introduceert IT-testdiensten in de cloud

    Computable.nl
    ActueelSoftware & Development

    Atos Origin verzamelt CV’s via Facebook

    Twitter
    ActueelCarrière

    Twitter verdringt e-mail meer en meer

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    70 procent personeel gebruikt social media

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Atos Origin: zo wordt werkdag zonder e-mail

    11 reacties op “‘Atos loopt achter social media hype aan’”

    « Oudere reacties
    1. Ikke schreef:
      14 februari 2011 om 15:23

      Doe mij maar een offerte via Twitter, Hyves of Facebook.

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs