Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘E-mailstop Atos kan sneller dan in drie jaar tijd’

01 maart 2011 - 15:52ActueelCloud & Infrastructuur
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Het plan van Atos Origin om binnen drie jaar tijd binnen de eigen organisatie te stoppen met e-mailen is haalbaar. 'Het kan zelfs als op een kortere termijn', zegt consultant William Rice die verantwoordelijk is voor Atos Origin social business solutions. Volgens Rice wordt er binnen het dienstenbedrijf positief gereageerd op het plan om de e-mailcommunicatie tussen de vijftigduizend medewerkers te vervangen door social media en samenwerkingssoftware.

Dat vertelt hij aan Computable. Begin februari 2011 maakte de algemeen directeur van het dienstenbedrijf, Thierry Breton, plannen bekend om het gebruik van e-mail binnen de organisatie af te schaffen. Rice: 'Het is belangrijks dat mensen zich meer bewust zijn van het gebruik van e-mail. Eigenlijk is die bewustwording door de bekendmaking van het plan al bereikt.'

Rice denkt dat middelen als sociale netwerken en samenwerkingssoftware in vergelijking met e-mail leiden tot meer actie en reactie. Ook zou de productiviteit van medewerkers toenemen. Hij merkt dat direct na de aankondiging van de e-mailstop het gebruik van samenwerkingstool Office Communications Suite (OCS) onder medewerkers van het dienstenbedrijf is gestegen. Rice: 'Mensen nemen nu al stappen om het aantal e-mailberichten te verminderen.'

Werkdag zonder e-mail

In het artikel 'Atos Origin: zo wordt werkdag zonder e-mail', geeft William Rice een praktische kijk op een werkdag zonder het lezen en verzenden van e-mails.

Meer over

ECMSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Atos Origin: zo wordt werkdag zonder e-mail

    Duimen
    ActueelData & AI

    ‘Plan Atos dwingt tot kritische blik op e-mail’

    Computable.nl
    AchtergrondData & AI

    Zonder e-mail op zoek naar mix van communicatietools

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    ‘E-mailen is niet optimaal voor de workflow’

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    ‘Atos loopt achter social media hype aan’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Atos Origin stopt met e-mailen

    8 reacties op “‘E-mailstop Atos kan sneller dan in drie jaar tijd’”

    1. Kim schreef:
      2 maart 2011 om 08:02

      Een interessante ontwikkeling! check ook eens dit ‘stappenplan’ om over te gaan naar Social Business.

      Login om te reageren
    2. Jeroen schreef:
      2 maart 2011 om 08:19

      http://bsdly.blogspot.com/2011/02/problem-isnt-email-its-microsoft.html

      Login om te reageren
    3. Digibeet schreef:
      2 maart 2011 om 08:42

      Lijkt me dat dit forum niet is bedoeld voor commerciele zaken @Kim

      Login om te reageren
    4. berry schreef:
      2 maart 2011 om 12:54

      Het verhoogd gebruik van OCS is ongerelateerd aan de aankondiging voor het verminderen van mail. Zo ongeveer op het moment dat de aankondiging over email kwam ging OCS global. Het is dan vrij logisch dat OCS opeens meer wordt gebruikt, als je op hetzelfde moment meer afdelingen gaat uitrollen. Als er nu tegelijkertijd 10% minder mail zou zijn verstuurd, dan zou het inderdaad een relatie kunnen hebben.

      Login om te reageren
    5. ICT-er schreef:
      2 maart 2011 om 13:11

      De opmerking van Kim lijkt me eerder cynisch bedoeld dan commercieel, of heeft de redactie de tekst van KIM veranderd?

      Bij ons wordt al enkele jaren heel veel getwitterd (Hyves is alweer uit). Het aantal SMSjes is hierdoor afgenomen, maar het totale aantal berichten is wel flink gestegen en het aantal minuten telefoongesprekken is ook nog iets toegenomen. Sommige tweets worden gekopieerd naar e-mail en intranet. Het nadeel van het laatste is dat de gekopieerde tekst vaak niet zonder meer begrijpelijk is.

      Het enige wat bij ons echt productieverhogend is, dat is ons ERP-systeem met een Projectmanagement module en bijbehorende interne website.

      Login om te reageren
    6. Victor schreef:
      2 maart 2011 om 20:20

      Is er een juridsch relevant onderscheid tussen e-mail en een ‘social media’ applicatie? Ik bedoel: geldt de bewaarplicht wel voor e-mail, maar niet voor chats?

      Login om te reageren
    7. Pieter schreef:
      3 maart 2011 om 06:17

      Compliancy lijkt me nog wel een probleem.

      Je kunt achteraf niets (of als je alle chats bewaard moeilijk) meer aantonen hoe iets gelopen is. Dus email echt afschaffen kan volgens mij niet; het is een beetje een uitspraak zoals het invoeren van het paperless office…

      Login om te reageren
    8. PaVaKe schreef:
      3 maart 2011 om 22:34

      @Pieter

      Daarom ben ik blij dat er een koppeling gemaakt kan worden tussen communicator en outlook, zodat ook alle chats opgeslagen worden in een mail-folder

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs