Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
cto EMC

‘Bedrijven hebben geen big data-strategie nodig’

07 mei 2014 - 07:52ActueelData & AIDell EMC
Pim van der Beek
Pim van der Beek

'Big data moet onderdeel uitmaken van de bedrijfsstrategie. Bedrijven hebben geen aparte big data-strategie nodig', aan het woord is Bill Schmarzo, cto enterprise information & analytics bij EMC. Tijdens een interview op het EMC World-congres in Las Vegas plaatst Schmarzo graag wat kanttekeningen bij de hype rond big data.

‘Twee jaar geleden liep de ict-industrie over van de succesverhalen over big data. Tijdens die hype riepen sommigen zelfs dat het datawarehouse dood was, ETL niet meer nodig was en bussiness intelligence over zou zijn. Onzin natuurlijk. Data-scientists kunnen veel leren van vakbroeders uit de bi-wereld. Bijvoorbeeld hoe je goede dashboards bouwt en hoe je bedrijfskritische processen benoemt.’

Volgens Schmarzo maken veel bedrijven die met big data bezig zijn een pas op de plaats. Ze hadden te hoge verwachtingen van de uitwerking van big data op de verbetering van de bedrijfsresultaten. Dat beeld moeten ze restetten. Schmarzo: ‘Je ziet dat de volumes aan bedrijfsgegevens nog steeds fors stijgen. De uitdaging is, hoe pas ik big data zo toe dat de analyse bijdraagt aan betere bedrijfsresultaten.’ Ook daar slaan bedrijven volgens de EMC’er regelmatig de plank mis. ‘Allerlei universiteiten starten een opleiding tot data-scientist, maar met kennis van statistiek en een hoop nieuwsgierigheid kom je ook een eind. Het gaat erom dat je focust op het bedrijfsproces. Als je dan de juiste data analyseert kun je bijvoorbeeld sturen op de aanpak van omzetverlies of voorspellingen doen over mogelijk onderhoud aan machines.’

Schmarzo ziet ook andere vakgebieden steeds meer gebruik maken van big data. Bijvoorbeeld bij beveiliging. ‘Big data maakt het mogelijk om informatie op netwerken continu te monitoren op bijvoorbeeld fraude. Aanvallen worden real time geïdentificeerd.’

Schmarzo, die van 2007 tot 2008 vice president analytics was bij Yahoo, schreef voor zijn huidige werkgever het boek ‘Big Data, Understanding How Data Powers Big Bussiness’.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    KPMG: Middenbedrijf ontdekt big data

    4 reacties op “‘Bedrijven hebben geen big data-strategie nodig’”

    1. Brian de Bruin schreef:
      7 mei 2014 om 11:01

      De bovenkant van de Gartner Hype cycle is bereikt :-)! kunnen we eindelijk weer normaal gaan doen.

      Login om te reageren
    2. Ralf Meelker schreef:
      7 mei 2014 om 11:56

      Nuchter geluid over big data. Wie volgt?

      Login om te reageren
    3. NumoQuest schreef:
      7 mei 2014 om 12:11

      Ik was wat dat betreft wel een beetje van de eersten die BD neersabelde … evenals al die andere hypes die weinig toevoegend zijn gebleken.

      Nuchterheid en Eenvoud nog steeds de sterksten.

      Login om te reageren
    4. Oscar Wijsman schreef:
      7 mei 2014 om 12:52

      De titel is nogal suggestief en ook niet correct. Big data moet onderdeel uitmaken van de bedrijfsstrategie. Bedrijven hebben geen ** aparte ** big data-strategie nodig (die los staat van de bedrijfsstrategie) is wat Bill Schmarzo zegt.

      Kortom, het belang van big data wordt volledig onderschreven alleen moeten we nog leren er mee overweg te kunnen. Reacties als die van NumoQuest spreken wel boekdelen. Dit soort geluiden hoorden we ook toen het internet net opkwam en idem bij mobile phones. De eerste toepassingen waren niets anders dan een uithangbord en bellen zonder snoer. Het duurde even voor we daar de meerwaarde uit konden halen met allerlei nieuwe mogelijkheden en toepassingen. Bij big data zal dat niet anders gaan, we weten nog amper wat er allemaal kan.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs