Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Xerox pakt namaak van toners aan

21 juli 2014 - 12:46ActueelData & AIXerox
Pim van der Beek
Pim van der Beek

Printerleverancier en documentdienstverlener Xerox gaat wereldwijd de strijd aan tegen leveranciers en producenten die toners en printeraccessoires namaken. Het bedrijf heeft een speciaal team opgezet voor merkbescherming, corporate security en bestrijding van vervalsing. Dat team is wereldwijd actief. Het gaat samen met oem-leveranciers (original equipment manufacturers), de lokale politie en de douane de strijd aan tegen de zwarte markt van printeraccessoires. Belangenorganisatie The Imaging Supplies Coalition schat de wereldwijde schade door namaak op 3,5 tot 5 miljard dollar per jaar.

Xerox wil ook channelpartners die toners leveren beter beschermen tegen omzetderving door namaak. Bovendien behoedt de printerleverancier klanten voor beschadigde apparatuur, kwalitatief lagere output en hogere kosten wanneer ze namaak-producten gebruiken.

‘De industrie is vaak doelwit van onofficiële distributeurs. Vervalste toners worden nauwelijks gecontroleerd en zijn vaak niet te onderscheiden van de originele toners. Pas tijdens het gebruik wordt duidelijk dat het namaaktoners zijn, bijvoorbeeld door de slechte afdrukkwaliteit en foutmeldingen tijdens het printproces’, licht het bedrijf toe

Xerox heeft meegeholpen met verschillende inbeslagnames van valse tonercartridges in bijvoorbeeld China en Brazilië. De leverancier voorziet zijn producten van holografische beveiligingslabels met een uniek serienummer en streepjescode. Zo kan de consument controleren of de aankoop een origineel product betreft. ‘Als distributeurs knoeien met deze labels of deze verwijderen, adviseren we om contact op te nemen’, aldus Xerox.

Meer over

ECM

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Xerox tekent OSN op als nieuwe partner

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Antalis neemt papierdivisie Xerox West-Europa over

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Toshiba TEC Eco-MFP biedt uitwisbare toner

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    HP kampt met tekort LaserJet-printertoners

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Canon kleurenprinter met doorzichtige toner

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Ruim 240 reacties over tonerziekte

    8 reacties op “Xerox pakt namaak van toners aan”

    1. Johan schreef:
      21 juli 2014 om 13:20

      Namaak krijg je vanzelf als je een zakenmodel gebruikt waarin de printers tegen weggeefprijzen en de toners tegen woekerprijzen verkocht worden. De enige “bescherming” van dat model is dan “intellectueel eigendom” op de toners, en de muziek en filmindustrie weet al hoe goed dat werkt als mensen de middelen hebben om die bescherming massaal te ontwijken.

      Als ze nu zowel printers als toners voor een redelijke prijs gaan verkopen lost het “probleem” zichzelf op.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      21 juli 2014 om 14:58

      Johan,
      Hoewel ik je opmerking deel moet je niet vergeten dat Xerox iha geen printers voor consumenten maakt maar vrij uitgebreide en kosbare machienes.
      Anderzijds zijn dat meestal apparaten met een onderhouds of lease contract dus waar maakt Xerox zich druk om.
      De genoemde concurentie zit ehm eerder bij printertjes van de Kijkshop en de Blokker… tja.. waar hebben we het dan nog over….

      Login om te reageren
    3. Peter schreef:
      21 juli 2014 om 17:29

      Dus in China kunnen ze kopieën maken die bijna niet van het echt te onderscheiden zijn maar tegen een veel lagere prijs?
      Wat doet Xerox dan fout?
      Wil je als gebruiker dan ook niet de printproducten hebben waarin die toners wel gebruikt zouden mogen worden. Die zouden logischerwijze dan ook goedkoper moeten zijn.

      Login om te reageren
    4. harry schreef:
      22 juli 2014 om 16:40

      Is de consument daar blij mee?

      Login om te reageren
    5. Jan van Leeuwen schreef:
      23 juli 2014 om 10:16

      De oplossing is het papierloze kantoor.
      Overigens was daar niet een richtlijn van de EU, die dit soort markt-afscherming verbiedt?
      Wellicht kan de redaktie eens kijken want ik meen me te herinneren dat het in computable geschreven was in samenhang met HP.

      Login om te reageren
    6. Ewoud D. schreef:
      23 juli 2014 om 23:25

      Wat is namaak?

      Refilled is een oplossing die zich richt op duurzaamheid, compatible een oplossing die zich richt op economisch voordeel. Twee richtingen die volgens mij inderdaad – zoals Jan al zegt – op Europees niveau zijn besproken om te breken met ‘Gillette model’ van printerfabrikanten.

      Argumentatie dat pas tijdens het gebruik duidelijk wordt dat er ‘compatibles’ of ‘refills’ gebruikt zijn zou ik graag onderbouwd willen zien met een test, Xerox kan namelijk in een boom gaan hangen en roepen dat ze eikels zijn als ze 40% duurder zijn zonder aanwijsbaar kwaliteitsverschil.

      Login om te reageren
    7. jeroen schreef:
      31 juli 2014 om 11:37

      Ja, die is daar blij mee. Want de consument is in de veronderstelling dat hij een originele toner koopt (en betaalt daar vaak ook voor) terwijl hij een namaak geleverd krijgt.

      Login om te reageren
    8. Marinka schreef:
      1 september 2014 om 10:05

      Maar Xerox maakt toch ook alternatieven voor andere merken?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs