GVB kiest Rubix voor nieuw integratieplatform

Vervoersbedrijf wil nieuwe betaaltechnieken integreren en vernieuwt hiervoor zijn ict-systemen

Dit artikel delen:

Het Amsterdamse openbaarvervoerbedrijf GVB wil dat reizigers op nieuwe manieren hun rit kunnen betalen, bijvoorbeeld met een barcode of bankpas. Om dit dit mogelijk te maken, doet de organisatie een beroep op Rubix uit Den Bosch. Dit bedrijf bouwt een integratieplatform waarmee de it-modernisering mogelijk wordt.

Het integratieplatform dat Rubix voor GVB ontwikkelt, maakt onder meer koppelingen met nieuwe betaalsystemen mogelijk, zodat passagiers niet alleen met een ov-chipkaart of met een los kaartje kunnen reizen. Ook zorgt het platform voor de integratie van informatie van andere vervoersorganisaties.

Het nieuwe platform kan met behulp van api-technologie (application programming interface) op gestandaardiseerde wijze communiceren met nieuwe functionaliteiten. Volgens de twee partijen verbetert hiermee de efficiëntie en maakt deze oplossing verdere innovaties mogelijk.

Ict als ruggengraat

Het platform is onderdeel van een groots plan om de ict-systemen te vernieuwen. In het recentste jaarverslag noemt het ov-bedrijf ict de ruggengraat van het ov-systeem. Voordat nieuwe betaaltechnieken mogelijk zijn, is vernieuwing van de ict-systemen en actualisering naar de huidige normen nodig, aldus de raad van commissarissen. Ook de logistieke processen en de planningssystemen krijgen nieuwe ict.

Bovenstaande projecten worden bekostigd uit een lening van vierhonderd miljoen euro die het bedrijf vorig najaar sloot bij BNG Bank (voorheen Bank Nederlandse Gemeenten) en NWB Bank (Nederlandse Waterschapsbank) voor de financiering van nieuw materieel, vastgoed, technische installaties en dus ict-systemen. Het is onbekend hoeveel geld is gemoeid met de opdracht aan Rubix.

Implementatie en training

De looptijd van de GVB-opdracht aan Rubix is tweeënhalf jaar. Er ging een aanbesteding aan vooraf. Behalve de ontwikkeling en implementatie van het platform verzorgt de dienstverlener ook de training van GVB-medewerkers.

Naar eigen zeggen is Rubix gespecialiseerd in digitale vernieuwingstrajecten waarbij de integratie van data, technologie en ecosystemen centraal staan. Er werken ongeveer zestig medewerkers. Onder de klanten bevinden zich BMW, Prorail, Schiphol, Brussels Airport, de politie, DUO en PostNL.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures bij Gemeente Amsterdam
Vacatures Datamanagement

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-10-02T12:20:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.