Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Meet bedrijfsresultaat van softwareontwikkeling’

15 oktober 2013 - 10:06ActueelGovernance & PrivacyMcKinsey
Sander Hulsman
Sander Hulsman
Chief Digital Content

Organisaties hebben vaak geen goede methodieken om de bedrijfsresultaten te meten van de software die zij ontwikkelen. Dit stelt advies- en onderzoeksbureau McKinsey in een rapport over het verbeteren van de efficiëntie van applicatieontwikkeling. Het gebruik van use cases, een beschrijving van gedrag van een systeem, is volgens McKinsey de beste manier om de bedrijfsdoelstellingen en de functionele eisen van een applicatie vast te leggen, zonder focus op techniek en in een taal die zowel door het management als ontwikkelaars wordt begrepen.

It speelt een steeds kritischere rol voor organisaties, zowel voor de interne als externe processen. Volgens McKinsey investeren de meeste grote organisaties veel in applicatieontwikkeling om een eenvoudige reden: hun toekomst kan ervan afhangen. Volgens de onderzoeker ontbreekt echter vaak een betrouwbaar middel, zoals het gebruik van use cases, om de bedrijfsresultaten van de opgeleverde functionaliteit te meten.

Blind vliegen

Veel bedrijven meten bij het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsapplicaties voor hun organisatie vooral de kosten en inspanningen. Software wordt ontwikkeld op basis van ongestructureerde boodschappenlijstjes, een methode die vaak sterk verankerd is in de organisatie. Welke functionaliteit er door een team wordt opgeleverd in een bepaalde periode wordt nog vaak als moeilijk meetbaar afgedaan. McKinsey waarschuwt voor deze vorm van blind vliegen met een applicatieontwikkelaar, zeker als het onderscheidende vermogen van de organisaties op het spel staat.

De voordelen van de juiste methodieken en systemen zijn groter dan die overhead. De beste oplossing is volgens McKinsey om met use cases te werken. Met deze methode worden de eisen aan applicatieontwikkelingstrajecten vastgelegd in heldere taal en door middel van use case points, opgedeeld in stukken op te leveren functionaliteit. In een use case worden bijvoorbeeld de stappen beschreven die een gebruiker moet doorlopen om in te loggen op een bankapplicatie om zijn saldo te bekijken en wat de applicatie moet doen om de benodigde informatie uit de database te halen.

Toename kosten

Wat een ontwikkelproject oplevert voor een organisatie, wordt volgens McKinsey sterk bepaald door de gebruikte meetmethodiek. Is die afwezig, dan komt de opgeleverde functionaliteit vaak niet overeen met de wensen van de klant. Deze inefficiëntie zorgt er bovendien voor dat de kosten vaak met 30 tot 100 procent toenemen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit vraagt om herziening van cloudstrategie  

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD: Rusland steeds agressiever, China bespioneert bedrijven

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    3 alternatieven voor trainen van ai zonder gebruikersdata

    3 reacties op “‘Meet bedrijfsresultaat van softwareontwikkeling’”

    1. Machteld Meijer schreef:
      15 oktober 2013 om 11:03

      Ik begrijp de intentie van het artikel. Ben het er ook mee eens. Alleen de kop en de eerste zin zijn wat ongelukkig verwoord.
      “Meet bedrijfsresultaat van (maatwerk)software” en “Organisaties hebben vaak geen goede methodieken om de bedrijfsresultaten te meten van de software die voor hun organisatie wordt ontwikkeld”.
      Het lijkt me namelijk niet te gaan om het bedrijfsresultaat van de software-ontwikkelaar maar om het bedrijfsresultaat van de afnemer.
      Of vergis ik me daarin?

      Login om te reageren
    2. Machteld Meijer schreef:
      15 oktober 2013 om 11:50

      Aanvullend: ik ben het er dus mee eens dat je meet wat een nieuw informatiesysteem oplevert voor de organisatie. Of dat nou juist via use cases bereikt zou moeten worden, daar heb ik wel mijn vraagtekens bij.

      Login om te reageren
    3. Erik Seveke schreef:
      16 oktober 2013 om 09:50

      Hallo Machteld, ik denk dat het werken met Use Cases bij softwareontwikkeling twee kanten op werkt. Het idee is dat de ontwikkelaar en de klant samen met een dergelijke methodiek kunnen verwoorden wat de functionele eisen van een applicatie zouden moeten zijn. Dat is heel anders dan puur vanuit de techniek werken. Het komt dan neer op een lange lijst met technische specificaties, die geen directe toegevoegde waarde bieden voor de organisatie. Zeker voor vertegenwoordigers vanuit de business is dat vaak geen werkbare methode. Door de vastgelegde Use Cases op te delen in Use Case Points, kan de opgeleverde functionaliteit van het ontwikkelteam gemeten worden, maar ook de waarde die die elk stuk functionaliteit toevoegt aan de bedrijfsdoelstellingen. Wij werken als softwareontwikkelaar met User Stories, een iets modernere en minder bewerkelijke methode, die beter aansluit op agile-ontwikkelen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs