Managed hosting door True

Hoogopgeleide programmeur verdringt MBO'er

 

Programmeurs met een opleiding op hbo- of wo-niveau verdringen programmeurs met een mbo-opleiding op de arbeidsmarkt. Het aantal vacatures voor programmeurs op mbo-niveau is sterk afgenomen terwijl het aantal vacatures voor hogeropgeleide programmeurs flink is gestegen. De vraag naar hbo'ers is sowieso vele malen hoger. Dat blijkt uit cijfers van detacheerder Yacht dat periodiek de arbeidsmarkt onderzoekt.

Daaruit blijkt dat in het vierde kwartaal van 2013 het aantal vacatures voor programmeurs op mbo-niveau uitkwam op ongeveer achthonderd. In vergeleken met dezelfde periode in 2012 daalde het aantal vacatures met zo'n 15 procent. Het aantal vacatures voor programmeurs op hbo-niveau en hoger kwam in het laatste kwartaal van 2013 uit op bijna negenduizend. Een groei van zo'n 34 procent ten opzichte van het aantal vacatures in het vierde kwartaal van 2012.

Van alle vacatures die geplaatst worden voor programmeurs is ongeveer 10 procent bestemd voor mbo'ers. 90 procent is gericht op programmeurs met hbo- of wo-niveauDe vraag naar Java-programmeurs is het grootst. .Net en PHP-programmeurs staan op een gedeelde tweede plaats.

Java

'Werkgevers geven op dit moment de voorkeur aan ervaren specialisten. Hierbij is branche-ervaring en de juiste certificaten meer dan ooit van belang', zegt Dick Koopman, directeur bij Yacht. Hij licht toe: 'Op dit moment is het zo dat werkgevers de spelregels nog kunnen bepalen op de arbeidsmarkt. Zij kunnen overvragen en zoeken naar die kandidaat die alle papieren al in huis heeft en gelijk aan de slag kan. Voor toekomstige werknemers is er vervolgens weinig perspectief: opleidingsbudgetten zijn er nauwelijks, net als doorgroeimogelijkheden.'

Kenniseconomie

Koopman vervolgt: 'Waar voorheen een mbo’er kon starten en doorgroeien wordt er nu meteen om een hbo’er gevraagd. Het zijn met name de mbo’ers waar steeds minder banen voor zijn. Nederland wordt steeds meer een kenniseconomie en dat leidt tot een tweespalt op de arbeidsmarkt: of je beheerst een ambacht (timmerman, stukadoor of kok) of je bent hoger opgeleid. Iedereen die een middelbare school verlaat doet er dan ook goed aan, afhankelijk van de capaciteiten, om of een ambacht te leren of minimaal een studie op hbo-niveau te doen. Dit vergroot de kansen op een baan aanzienlijk.'

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5006057). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Zou het ook een eis kunnen zijn die gesteld kan worden doordat het aanbod van mensen groter is? Ik denk iemand met een MBO opleiding een prima ICT techneut kan zijn, opleiding zegt lang niet alles. Dus naast die 40 afkortingen die je moet kennen moet je ook nog een hoge opleiding hebben. Het streept wel makkelijk weg bij de selectie maar met iemands kwaliteiten beoordelen heeft het niets te maken, hoe lastig dat ook is.

De gemiddelde MBO-er bezit onvoldoende intelligentie om te programmeren (anders had hij/zij niet op een MBO gestudeerd). Tegenwoordig moet iemand met een beetje kwaliteiten met gemak een HBO kunnen afronden.

ja Louis, er zijn ook best goede en gezellige 2 sterren hotels.
Als je in hetzelfde marktsegment (locatie, referenties, prijs) ook 3 of 4 sterren kan vinden met veel vrije kamers, dan neem je zo'n hotel.

En zeker, als je perse die voetbalwedstrijd moet zien en alles is al bezet, dan betaal je het dubbele voor whatever hotel. Wie weet, the future's not ours to see, que sera sera.

Volgens mij speelt dit al veel langer en heeft het niet te maken met "overdreven" eisen stellen. Doorstuderen is inderdaad verstandiger.

Mauwerd ik vroeg me hoe het nou zit met die sterren van hotels en kwam op de site van de travelbird (een beetje reclame moet kunnen hier):

http://travelbird.nl/blog/betekenis-hotel-sterren/

Het gaat erom dat je goed kan slapen en een lekker ontbijt krijgt. Dan zeggen de sterren niet alles als ik naar die site over de hotel sterren kijk. Een hoop overbodigheid, al vind ik 1 ster met 1 wc op de 10 kamers niet aantrekkelijk.

Maar het inderdaad zo, bij schaarste gaat het weer anders. Deze eis aan de opleiding kan gesteld worden. Vraag blijft: maakt het wat uit die sterren buiten dat het makkelijk wegstreept.

Prachtig dat je natuurlijk aan stuurt in je speurtocht naar die HBO er of WO er maar daarmee loop je veel talent mis omdat je gewwon nog steeds niet weet hoe je Talent kunt (h)erkennen en dan weer moet roepen dat dat Talent toch vooral niet te vinden is.

Feitelijk zegt men dan dat 'zij' dat Talent maar niet weet te vinden. Kom je met een dergelijk artikel als deze, kun je niet anders concluderen dat het vooral prediken voor eigen parochie is met vooral een zeer beperkt bereik. Als je namelijk niet eens overweegt om in de MBO groep te willen kijken.... tja....

Betreffende artikel denk ik: varkenscyclus.

Aangaande reacties over sterren vraag ik me af wat opleidingsniveau en richting is van redactie. Want een academische graad in een sociale studie zegt nog weinig over de affiniteit met het vak waar men uiteindelijk in belandt. Je zult als Java-programmeur in een .net omgeving belanden bijvoorbeeld. Of als gedwongen reiziger in een stal omdat alle herbergen vol zitten.

Zeggen de startpapieren nu echt iets over de ontplooiing op termijn?

Ik ben na een commerciële mbo opleiding omgeschoold tot programmeur.Na 2 jaar was ik de teamleider van de collega hbo- en wo-ers. Allereerst moet je over een bepaald talent beschikken om goed te (leren) programmeren.

gaat het mis dan krijg je reacties als :
- tja, wie gaat er dan ook naar een hotel met 2 sterren
- tja, die hardware is ook van een raar chinees merk
- tja, had dan ook een gartner onderzoek gelezen
- tja, koop dan ook geen opensource
- tja, koop dan ook met ondershoudscontract
- tja, had dan ook ook bij een certified bedrijf gekocht
- tja, had ze dan ook op kantoor laten werken ipv thuis
- tja, had dan ook een dure consultant geraadpleegd

ik las hier laatst iets over besluitvorming vanuit business class met stewardesses met dienbladen ;-)

@Mauwerd: Alles duur en gecertificeerd en dan gaat het toch mis en krijg je reacties als:
Tja, de business was er nog niet aan toe
Tja, de manager wil zijn machtspositie niet kwijt
Tja, de kennis wordt niet gedeeld
Tja, de primaire processen zijn niet in beeld
Tja, de besluitvorming komt niet rond
Tja, fixed price gaat nu eenmaal ten koste van de kwaliteit
Tja, de communicatie is ver te zoeken
Tja, die Indiërs begrijpen er niets van
Tja, de requirements waren niet op orde
Tja, die consultant bleek net afgestudeerd
Tja, de kleine lettertjes in dat contract…

@Mauwerd
open source kun je niet "kopen".
Nog steeds niet begrepen, je koopt diensten de programma's "source" staat vrij ter beschikking.

Ik lees in het artikel dat veel mbo-banen een hbo-sticker krijgen. Maar daardoor verandert de baan niet. Als hbo'er ben je met zo'n baan natuurlijk niet blij want je werkt onder je niveau.

Tegelijk is eerder in dit blad gepubliceerd dat er een groot(en groeiend) tekort aan hoog opgeleide IT'ers is, waarom gaat een hbo'er dan niet voor een echte hbo-baan?

Hebben de hbo'ers niet de competentie of de wil om passende vacatures te vinden? Of kan het zo zijn dat het beeld onjuist is rond die tekorten van hoog opgeleide IT'ers? Zijn dat eigenlijk voor een groot deel mbo-functies die door die hbo-sticker onterecht worden meegeteld als een vacature voor een hogeropgeleide? Indrukwekkende getallen kunnen nogal verblindend werken.

Willen we misschien wel af van het idee dat een afgestudeerde (mbo, hbo, WO) perfect passend moet zijn voor een vacature? Willen we de afgestudeerde in overleg met een werkgever een "pakketje" zelf in te richten specialisatie aanbieden als brug naar een specifieke vacature(een soort ICT ValuePack als aanvulling op het reguliere onderwijs).

@Jan van Leeuwen
Onzin, veel open source komt in executable vorm en kan - mede door internet - onderhouden worden door leverancier. Kijk naar opkomende markt van appliances en cloud computing welke vaak gebaseerd zijn op open source. Hetzelfde geldt trouwens ook steeds vaker voor converged architectures die vaak een gap in skills op moeten lossen.

Kan meneer Koopman misschien eerst eens duiden waar die plotselinge vraag naar programmeurs nu eigenlijk vandaan komt want hadden we niet eerste een beweging van offshoring?

@Bernhard van der Feen: volgens mij is, door het toenemend aantal hoger opgeleiden, het omgekeerde het geval. Er wordt te vaak vergeten dat een ervaren MBO-er inmiddels minstens het werk- en denk niveau van een afgestudeerde HBO-er heeft. Een ervaren MBO-er is echter vaak duurder dan een verse HBO-er. En theoretisch heeft de HBO-er meer potentie. Puur speculatief natuurlijk, en vaak bezijden de werkelijkheid.

Het werk zal in veel gevallen echt HBO (of hoger) niveau zijn en in veel gevallen uitstekend door ervaren krachten, maar oorspronkelijke MBO-ers, gedaan kunnen worden. Maar ja, de meest de organisaties hebben liever ‘hoog opgeleid’ dan ‘hoog presterend’. Jammer, want voor continuïteit in je organisatie heb je (zeker als er nu goed functionerende MBO-ers op die plek zitten) op de langere termijn waarschijnlijk meer aan gemotiveerde MBO-ers (met HBO niveau) dan aan ontevreden, snel weer verder zoekende HBO/WO-ers met te hoog gespannen verwachtingen.

@auteur: waarom staat er boven de 4e alinea het kopje 'Java'? Is Yacht daar gevestigd? ;-)

Een paar overwegingen:
- HBO- of WO-niveau lijkt me op zich geen rare eis. De vraag is of dat ook moet betekenen of iemand een bijbehorend diploma heeft, of (alleen) het werk- en denkniveau.
- Er is nogal een verschil in het programmeren van een strakgedefinieerde functie, of van een oplossing, waarbij actief moet worden meegedacht. (Dat laatste is sowieso van die-hard programmeurs (academisch of niet) vaak een minder sterk punt.)
- Belangrijk vind ik altijd ambitie en affiniteit. Veel HBO+ers zien programmeren als een opstapje naar in (hun ogen) iets 'hogers'. Ik heb in mijn projecten juist bij voorkeur mensen die programmeur willen zijn (en wat kunnen natuurlijk). In dat verband is de reactie van 'ICT' die trots vertelt dat hij heel snel teamleider is geworden exemplarisch.
- Er is helaas in programmeursland nog veel kaf tussen het koren. Is deze trend(?) geen beweging naar het inbouwen van meer (schijn-)zekerheid, zoals ook bij veel (grote) organisaties onder het mom van zekerheid en continuïteit alleen naar grote partijen wordt gekeken als leverancier?

Ik geloof er niets van dat een HBO-er of een academicus per definitie beter werk levert dan een MBO opgeleide programmeur. Er zijn nu eenmaal mensen die het vak beter leren als ze ermee bezig zijn.
Dat neemt niet weg dat er bij een selectie op basis van CV's gekeken moet worden naar harde criteria, en opleiding wordt als een hard criterium beschouwd (terecht of niet).
Wat kun je dan als MBO-er doen om toch voor vacatures in aanmerking te komen? Zorg dat je certificeringen haalt op HBO niveau, zodat je naast je brede ervaring ook een goede documentatie hebt van jouw opleidingen. Vaak doet men allerlei cursussen, al dan niet betaald door de werkgever, maar wordt het certificeren achterwege gelaten. Je hoeft je niet te schamen voor jouw MBO-opleiding maar laat zien dat je daarna verder opgeleid bent en daardoor gegroeid.
Persoonlijk heb ik liever met een MBO-er te maken met veel ervaring, die goed is in zijn vak, dan met een pas afgestudeerde HBO-er die nog niet eens weet wat werken betekent.

Alleen oorlog kan dit oplossen ,dan is er een tekort aan alles nu een overschot.

Ik concludeer: het MBO heeft een imago probleem, en we moeten opnieuw kijken naar de vakjes "HBO baan" en "MBO baan"

Het is altijd zo geweest dat het MBO (althans: de oude MTS) vaklieden opleidde. Nu we digitaal zijn gegaan, is het vaktechnisch onderwijs achterop geraakt.

Uit eigen onderzoek in de sector blijk, en ik geef het even kort door de bocht weer, dat er voor het inhoudelijke werk vrijwel alleen HBO niveau wordt gevraagd. Omdat men vindt dat MBO niveau niet meer voldoet. Alleen op kantoorautomatisering en service desk functies wordt nog om MBO niveau gevraagd.

Ik denk dat dat komt door de ROC insteek voor het MBO. Dat versterkt bovengenoemd beeld. De oude MTS was wat dat betreft beter. En lees dat niet als sentiment "vroeger was alles beter". Maar vakinhoudelijk, 3 a 4 jaar, op niveau en meer specifiek is dus wel echt steeds meer van belang.

Wat ook speelt is dat het MBO ICT onderwijs nog steeds onderdeel is van de sectie "administratief" (Ecabo). Dat is echt jaren 90 denken.

Kortom: Niveau van MBO moet omhoog, ICT moet voor het "productie" deel weg onder administratief en verdient een eigen sectie, met meer focus op productie, diensten, maken, techniek. Daarbij ook scherper diversificeren in bijvoorbeeld techniek, proces, software (over die indeling kan je steggelen), want het veld is te groot geworden voor de MBO aanpak "one size fits all".

Vind zelf de aanpak die @Ben van der Feen schetst zeer veelbelovend. veel betere integratie onderwijs en bedrijf, net zoals dat bijv in de zorg gaat.

Ik ga me heel kwetsbaar opstellen. De laatste tijd heb ik mij met van alles en nog wat beziggehouden: ook op programmeergebied. Ik kom meer uit de ICT-Infrastructuur hoek, maar heb aan het begin van mijn carriere en tijdens mijn studie wel wat een programmeren gedaan. Ik deel (voor mijzelf om het overzichtelijk te maken) het software ontwikkelingsvak in 3-en:
1. Recht toe recht aan coderen in een framework (Eclipse, Visual Studio, etc...) met kennis van testen, agile en dergelijke
2. Oplossingen verzinnen, dus niet alleen punt 1, maar ook n-tier oplossingen ontwerpen, integratie met allerlei datastromen, veel pakket kennis van bestaande producten, etc...
3. Kennis en kunde van een toepassingsgebied: dus wat bouw je eigenlijk, een boekhoudpakket, een aansturingsmodule voor een industrieel proces (PLC), een stuk software dat analyse doet van heel specifieke data (Big Data), etc....
Ik vermoed (kan dat niet staven) dat bedrijven en organisaties op zoek zijn naar toekomstige medewerkers met aspect 3.


In het algemeen (en dat geld voor alle vakgebieden, dus ook buiten de ICT) denk ik dat opleiding de basis is. En er is een relatie tussen het opleidingsniveau en het succes van een toekomstig medewerker, maar die is niet zaligmakend. Zoals in voorgaande commentaren, het het werkend krijgen (aspect 2) van een complete oplossing zal bij meer pragmatisch ingestelde medewerkers beter in handen zijn dan bij "academisch geschoolden". Kennis en kunde over aspect 3 wordt maar mondjesmaat op HBO en Universiteiten gedoceerd.

Mijn vermoeden is dan ook dat de verdrukking van MBO-ers een combinatie is van het een lastig aspect van het software (solution) ontwikkelvak (aspect 3) en een typisch gedrag in een vragersmarkt om de instroom te beperken. Nu is er nog een vragersmarkt, maar naar verloop van tijd zal dit omslaan in een aanbiedersmarkt. Wat zou het toch zonde zijn van een op zich potentiële groep medewerkers nu links te laten liggen, om straks met een arbeidskrapte te zitten, wat alleen maar leidt naar loonkostenstijging.

@hk,
Op de zaken die jij opnoemt zijn, wordt de inititiefnemer niet direct afgerekend. Het zijn verwijten naar anderen.

@Jan
OpenSource oplossingen dan.

@Ewout,
Jezus ontplooide anders een mooie carriere na zijn geboorte in de stal.

@Mauwerd
Volgens mij had Jezus een loopbaan;-)

Zelf AMBI (HBO) gedaan in de tijd dat daar de programmeermodules ook nog in ondergebracht waren (AMBI73/85). Kort daarop besloot het Exin in al haar wijsheid dat de programmeermodules ondergebracht moesten worden in PDI (MBO). Programmeurs werden dus alleen nog op MBO of WO niveau opgeleid. HBO bestond niet meer. Er zullen dus heel wat mensen rondlopen die volgens de nieuwe criteria niet meer passen in hun functie. Wat een onzin.

Ik weet niet hoe het vandaag de dag is, maar zo'n 20 jaar geleden toen ik studeerde had je min of meer de volgende verdeling (gebaseerd op mijn studie elektrotechniek):

- mbo-er gaat, op basis van wat hij geleerd heeft, meteen aan het bouwen. Werkt het niet gaat hij kijken waar het euvel zit
- de wo-er gaat eerst kijken of hetgeen gevraagd is eigenlijk wel mogelijk is en kan daar dagen mee bezig zijn zonder er iets van een product uit z'n handen komt
- de HBO-er zit daar tussenin. Kijkt met een kritisch oog naar de vraag en haalbaarheid, maar gaat er ook snel mee aan de slag

Bijzonder dat dit onderwerp zoveel aandacht krijgt. De praktijk komt het dichts bij de mening van @PaVaKe. In de proces keten gaan we van behoefteontwerpbouwtestmigratieconversiebeheer uit. Je kunt de WO ér het beste inzetten voor de functionele requirements, functionele eisen en de Enterprise architectuur. De HBO,er voor system analyse, system architectuur en deels system engineering. Laat de MBOér bouwen en testen, want die heeft geleerd zijn ding te doen. De HBOér , maar zeker de WOér gaat na de eerste regels code, het proces op nieuw uitvinden en beiden gaan zich al gauw vervelen, gevolg een lage kwaliteit van de programmatuur, en daarmee 80% van je total life cycle cost zit dan in beheer.

@ Ewout,

Startpapieren, zoals elk papiertje overigens, zijn een momentopname. Ze zeggen alleen dat die of gene op dat moment een bepaalde kennis machtig is, niet meer dan dat. Kijk je naar de gebeurtenissen van Ibn Galdoun in Rotterdam, dan (H)erken je meteen de waarde van dergelijk moment. Daar moeten we vind ik allemaal niet zo heel spastisch over doen.

Ik ken nog steeds opleiders in NL die ten faveure van eigen gemiddelden het soms met bepaalde antwoorden niet al te nauw nemen en mensen toch weet te laten slagen met wat kunstgrepen.

Er zijn in NL twee of drie methoden die werkelijk 'Talent' inzichtelijk weet te maken waarvan je kunt zeggen dat die bruikbaar is om tot een vaststelling te komen. Die methoden kijken naar de persoon en persoonlijkheid en zijn door onafhankelijkheid en afwezigheid van persoonlijke inmenging redelijk zuiver.

Ik stel vaak genoeg vast dat iemand ooit eens heel aardig heeft kunnen leren maar er voor de rest in de praktijk heel erg weinig van bakte. Juist doordat de persoonlijkheid de organisatie, maar zeker ook de persoon zelf, zo heel erg in de weg zat.

Hoe dan ook, WO in IT zegt helemaal niets over inzetbaarheid en al helemaal niet over iets als 'Inzicht'. Want dit laatste is een louter persoonlijkheids ding.

@frits
Vind je deze reactie normaal? Je diskwalificeert jezelf nogal door zo hautain te doen over een hele grote groep mensen waarvan je naar alle waarschijnlijkheid niet eens inzicht hebt in wat voor opleiding ze genoten hebben.

Het punt dat Bernhard van der Feen aanhaalt is natuurlijk ook erg belangrijk. Als je als werkgever een HBO'er gaat zoeken voor een MBO baan zal deze HBO'er het niet lang volhouden omdat deze onder zijn/haar nivo werkt. Wat dat betreft kruipt het bloed toch wel waar het niet gaan kan. Er zijn legio MBO ICT banen en het is verstandig om het personeel voor te vinden dat hiervoor ook geschoold is en de drive heeft om er het beste van te maken.

Wat het stuk betreft heeft Yacht er ook belang bij om meer HBO'ers weg te kunnen zetten voor een dito prijs. Dus wat dat betreft is het moeilijk in te schatten of ze hiermee werkelijk een heikel punt aanstippen of dat dit stuk opportunistisch gekleurd is.

@PaVaKe Een fraaie karikatuur maak je daar van de vroegere mbo, hbo en wo afgestudeerden. Ha ha, ik ben wo'er maar als ik het goed begrijp betekent dat in mijn geval dat ik eerst lange tijd aan het rommelen ben en dat er uiteindelijk niets uitkomt. Toch herken ik me wel wat in je woorden wat ook te maken heeft met de aard van de opleiding. Maar dat je nu alleen wat aan de hbo'er hebt in jouw beschrijving dat geloof ik niet. Ik ben inderdaad van mening dat het verstandig is om eerst even na te denken en op je handen te zitten voordat je aan de slag gaat. Dus toch wo'e? Overigens, in de praktijk is er amper tijd en moet het gewoon gebeuren. Geldt ook voor deze vergelijking niet dat DE niet bestaat?

Dat was ook de strekking van mijn reactie, het valt heel erg moeilijk te beoordelen of iemand geschikt is of niet. Ik ken genoeg mensen die geen opleiding of een hele ander opleiding hebben en zich meer dan prima redden in computerland. Alleen is het lastig te herkennen en ik vind dat als de selectiemethode is: zoek naar de afkorting en streep die dan weg dat dat geen methode is om te selecteren. Denk ook dat het lasig is om het anders te doen maar wat inventiever en met begrip voor het vak zou prettig zijn. Gevoel voor de bal is moeilijker te meten. En dat gaat het alleen nog maar over technische ICT'ers....

@Johan Dat was ook de gedachte die ik na dit artikel had, is dit niet gewoon een verkapt reclamestuk van de firma Yacht.

@Louis: ik zeg ook niet dat je alleen iets hebt aan HBO-ers. Afhankelijk van de situatie heb je de ene keer meer aan een MBO-er, en de andere keer aan een WO-er.

En ja, uiteraard zijn er uitzonderingen, in zowel positieve als negatieve zin. De positieve uitzonderingen moet je koesteren, die zijn vaak zeer zinvol binnen je organisatie.

@Johan: Waarschijnlijk voel je je aangesproken. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat er verschil is in capaciteiten/inzicht/intelligentie tussen de gemiddelde MBO, HBO en WO. Of denk je dat die opleidingen gelijk zijn en de capaciteiten van de mensen die deze opleiding volgen gelijk zijn? Er zijn verschillende opleidingen omdat de capaciteiten van mensen sterk verschillen.

Beste Frits, van de capaciteiten van veel HBO/WO opgeleiden heb ik persoonlijk geen hogere pet op dan van de capaciteiten van MBO opgeleiden. Ieder beschikt over een bepaalde mate van talent of aanleg en mogelijkheden en ieder draagt bij aan het resultaat. Dat iemand op MBO niveau blijft hangen wil niet zeggen dat hij minder presteert dan hoger opgeleiden. Het hangt er sterk vanaf welke meetlat je gebruikt.

Er wordt, vind ik, te vaak en te makkelijk vanuit gegaan dat ‘hoger opgeleid’ ook betekent dat je de dingen beter kunt, beter ziet of dat je meer kunt. Als dat zo was waren we nooit in de crisis beland. En als hoger opgeleiden niet ‘slimmer’ worden dan ze nu zijn, hollen we straks regelrecht de volgende crisis in. Dus laten we elkaar in onze waarde laten en minstens proberen wat slimmer gebruik te maken van ieders specifieke kwaliteiten, op welk "niveau" dan ook.

@Hk: Als ik het goed begrijp zie je geen toegevoegde waarde in de verschillende niveau's van opleiding. Ter info, dit concept bestaat in alle landen en bestaat al zolang er onderwijs is. In het onderwijs (als voorbeeld) mag je geen les geven als je officiele opleiding hebt afgerond. Als je een advocaat nodig hebt dan verwacht je geen MBO-er. Als je naar een ziekenhuis gaat dan verwacht je niet dat de verpleegster je gaat onderzoeken enz enz..

Een artikel gebaseerd op een onderzoek van Yacht....
Beste mensen de conlussies zullen ongetwijfeld kloppen, maar dat is ook heel verklaarbaar.
Het niveau van een moderne HBO opleiding haalt het niet eens bij een MBO opleiding van 20 jaar geleden...
Vroeger kwam je met je Mavo achter de kassa te zitten, tegenwoordig mag je blij zijn als je met je academische achtergrond pakken melk mag bliepen...
Mischien weer gewoon eens het niveau wat opvijzelen...iig tot een niveau wat mijn tienjarige buurjongetje nog net niet heeft.

@Frits: als ik jou goed begrijp moeten straks afgestudeerde artsen als verpleger aan het werk. Dat ligt tenminste in lijn met je opmerking over de gemiddelde MBO-er die niet zou kunnen programmeren.

Onzin natuurlijk.
Ik zie wel degelijk toegevoegde waarde in opleiding, maar ik vind dat hoger opgeleiden niet perse 'beter' of meer waard zijn dan lager opgeleiden en ik vind zeker dat hogere intelligentie niet perse betekent dat je ook 'slimmer' bent (al lijkt dat vaak wel zo).

Daarnaast is er een grote groep mensen die niet goed uit de voeten kan in het reguliere onderwijs, maar toch in veel vakgebieden op basis van praktische ervaring en learning on the job, makkelijk een HBO of hoger niveau kunnen halen.
Overigens ben je in een rechtszaak in veel gevallen niet verplicht een gediplomeerd advocaat te nemen. En veel routineonderzoek bij huisarts of ziekenhuis gebeurt door assistenten of verplegers.

Leuke discussie.

Ik ben zelf van mening dat het een combinatie tussen (voor)opleiding en de praktijk moet zijn.

Mijn ervaring is dat de leerstof vaak hopeloos achterloopt en je het in de praktijk pas echt leert. Daarom ben ik een groot voorstander van meerdere en mogelijk langere werkstages tijdens de opleiding. Dit zorgt er voor dat je de theorie aan de praktijk kan toetsen ( en vice-versa)

Leuke discussie.
Er is natuurlijk veel meer tussen "hemel en aarde" dan een papiertje.
Laten we wel wezen: er zijn hele grote concerns opgebouwd door mensen met alleen lagere school en hele grote conglomeraten naar de kl*te geholpen door mensen met meer dan 3 titels. En natuurlijk vice versa.
Dus met alleen een papiertje kom je er niet. Voor mij (dat is mijn persoonlijk mening) zijn er nog 2 andere aspecten die een enorme rol spelen:
- fingerspitzengefühl, liefde voor het vak, interesse....
- sociale vaardigheden, manipulatie, persoonlijkheid

Het klopt: “Het zijn met name de mbo’ers waar steeds minder banen voor zijn.“, want er is in de ICT minder werk op MBO-niveau. Dat is een beweging die al decennia aan de gang is. Dit wordt veroorzaakt door de steeds grotere complexiteit van de ICT. Zo moet een ontwikkelaar steeds meer kennis hebben van OS’en, middleware, datacommunicatie en malware, processen en daarnaast meer sociale vaardigheden bezitten.

Bovendien is er tijdelijk een extra verdringingseffect. Er is een overschot aan HBO’ers en dat wordt benut door de werkgevers, Die nemen liever een goedkopere beginnende HBO`er aan dan een senior MBO`er, ook al biedt de laatste meer ervaring.
Je ziet het aan de vacatures. Men vraagt steeds minder vaak om iemand met HBO werk- en denkniveau, maar juist om iemand met een afgeronde HBO of zelfs WO opleiding.

Dit effect wordt versterkt doordat er vanuit de werkgever minder in niet direct noodzakelijke opleidingen wordt gestoken en waardoor de doorstroming van MBO naar HBO sterk vermindert.

Meer MBO'ers in ICT-markt zetten door scholen (die dat uit eigenbelang doen) betekent een dunnere spoeling voor de huidige en toekomstige MBO’ers. Het is voor hen net leuk, maar de komende jaren wel de werkelijkheid.

@Pa Va Ke

Kunnen we dat in de praktijk vertalen naar:

De WO'er bedenkt het

De HBO'er bouwt het

De MBO'er onderhoudt het

Ik weet wel een paar grote bedrijven in Nederland waar het ongeveer op deze manier werkt. Hoewel, conform het artikel, het onderhoud vaak wordt uitgevoerd door 'minder getalenteerde' HBO'ers.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van deze verdeling van werk. Grotere bedrijven vinden dit meestal wel praktisch en overzichtelijk. Mijn grootste kritiek op de aanpak is dat de ontwikkeling van alle werknemers stagneert vanwege een gebrek aan feedback.

De WO'er maakt een belabberd ontwerp, maar de consequenties worden afgeschoven op de HBO'er. De HBOer maakt een belabberde implementatie, maar de consequenties worden afgeschoven op de MBO'er. De MBO'er plakt pleisters en blust brandjes. Hij/zij heeft na 10 jaar nog steeds geen idee hoe goed geschreven code er uitziet.

@Frits: Het is wel hele een aparte opmerking die je maakte. Dus als mbo-programmeur kan je per definitie niet programmeren?

En als ik een deeltijdstudie hbo vrije-tijds-kunde zou doe, zou ik opeens een hele goede programmeur worden?

Ik hoop toch van harte dat u niet beslissingsbevoegd bent, want anders heb ik medelijden met de organisatie die daar onder lijden moet.

@Technicus: Je verdraait mijn stelling. Ik heb gezegd dat de GEMIDDELDE mbo-er onvoldoende capaciteiten heeft om goed te kunnen programmeren. Ik heb geen enkele uitspraak gedaan over de capaciteiten van iedere willekeurige HBO-er of WO-er. De meeste goede basketballers zijn groot, dat wil niet zeggen dat iedere persoon boven de 2 meter per defintie kan basketballen. De meeste goede programmeurs hebben een HBO/WO opleiding, niet alle HBO-ers/WO-ers kunnen programmeren. Trouwens, dit zijn denkfouten die veel MBO-ers maken :-)

Frits, Als je geknipt en geschoren wordt, is het verstandig om stil te zitten.

Een gemiddelde HBO'er/WO'er had dit allang door.

@Frits: Het is inderdaad altijd weer schokkend te zien hoe irrationeel mensen reageren als ze zich aangesproken voelen :-)

blijkbaar ben ik niet de enige met dit beeld :-)

http://www.nu.nl/binnenland/3721969/pabo-wil-mboers-weren.html

@Frits: Verdraaien is een groot woord. Ik benaderde de stelling alleen uit een bepaald perspectief.

Een ander aspect wat ik niet belicht had, was dat uw initiële stelling er namelijk ook vanuit gaat dat programmeren iets is, dat heel moeilijk is?

Dat terwijl met elke nieuwe generatie en iteratie van frameworks het programmeren alleen maar makkelijker lijkt te worden. Schrijf maar eens "Hello World" in Assembler of in PHP.

Nu is het Nederlandse onderwijs door de jaren heen ook alleen maar in verval geweest. Ik heb het nieuws over de PABO ook gehoord en veel van de moderne HBO ICT studies hebben niet eens wiskunde in hun pakket.

@Technicus: Goed Programmeren is niet eenvoudig. Het blijkt bijna dagelijks dat het maken van een goed systeem heel moeilijk is. Bijna dagelijks zijn er problemen met elektronisch bankieren. Blijkbaar wordt dit niet opgelost met moderne frameworks.

Moderne HBO ICT studies zonder wiskunde in het pakket......er zijn ook mensen op een PABO die niet goed kunnen rekenen/schrijven. Waarschijnlijk hetzelfde probleem.

Die Dick Koopman van Yacht is wel een enorme 'ziener' zeg. Wow, wat een teksten kraamt die man uit.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×