Managed hosting door True

Kampen verhaalt parkeerstrop op Taxameter

Gemeente houdt papieren parkeerticket voorlopig in stand

 

De gemeente Kampen stelt leverancier Taxameter Centrale (TMC) aansprakelijk voor een softwarestoring in de nieuwe parkeerautomaten. Deze storing trad afgelopen december op en leidde ertoe dat de gemeente de parkeerautomaten buiten werking stelde. De hierdoor gederfde parkeerinkomsten wil Kampen verhalen op leverancier Taxameter. De storing en is inmiddels opgelost.

Inwoners konden vanaf medio december 2014 tijdelijk gratis parkeren, maar dat feest is nu afgelopen. De programmeerfout bleek in de toetsenborden onder de displays te zitten; allerlei functieknoppen waren ten onrechte met elkaar verbonden waardoor er geen goede transacties konden worden afgehandeld.

Bij de gemeente Kampen waren de parkeerautomaten uit 2001 aan vervanging toe. De gemeente besloot om het casco van de zuilen te laten staan en alleen de betaalautomaat-technologie te vervangen. Als leverancier werd TMC aangetrokken. Na installatie van de nieuwe parkeersystemen (ombouwmodules), die op zonne-energie werken, bleken er afgelopen december grote problemen te ontstaan in het correct verwerken van de transacties. Zo werden bijvoorbeeld verkeerde bedragen getoond en werden tickets zonder acceptatie geprint. Er waren ook veel storingen. Een update van de software in januari door TMC was weinig succesvol.

De gemeente stelde naar aanleiding van de problemen een periode in van gratis parkeren. In eerste instantie was het de bedoeling om de melding 'vrij parkeren' op het scherm te krijgen, maar dat lukte TMC niet. De meters werden daarom medio januari kortstondig uitgezet, omdat mensen toch kaartjes bleven kopen. Uiteindelijk werden op de 41 apparaten stickers geplakt met daarop de melding 'tijdelijk gratis parkeren', om verwarring te voorkomen.

Toetsenbord

Parkeerautomaat Kampen

Uiteindelijk bleek het probleem zich voor te doen in de toetsenborden van de displays. De Franse toeleverancier van deze toetsenborden voor TMC bleek de functietoetsen, zoals op- en afwaarderen, verkeerd te hebben geprogrammeerd, waardoor sommige knoppen ook functioneel aan elkaar waren gekoppeld. Transacties konden op deze manier niet worden uitgevoerd.

Bij TMC was niemand bereid een toelichting te geven op hoe de Franse partner deze fout heeft kunnen maken. TMC is onderdeel van moedermaatschappij Waysis die op haar beurt nauw samenwerkt met  Parkeon, een Franse aanbieder van parkeerbeheeroplossingen. Of Parkeon ook de maker is van de toetsenborden, is niet duidelijk.

Nadat de fout werd ontdekt en hersteld, is het betaald parkeren inmiddels heringevoerd. Volgens de gemeente is er een flinke strop aan gederfde inkomsten en dat bedrag gaat Kampen op TMC verhalen. Daarover lopen nog gesprekken; er is vooralsnog geen gang naar de rechter gemaakt. Hoe hoog de derving is, is niet gemeld. Kampen incasseert jaarlijks zo’n 120.000 euro aan parkeergeld. De gemeente Nijmegen kreeg in 2012 al eens één miljoen euro schadevergoeding ter compensatie voor slecht functionerende apparaten van TMC, meldde de krant De Stentor.

Kentekenparkeren

De nieuwe parkeerautomaten zijn overigens ingericht op het gebruik van kenteken-invoering, zodat er geen papieren kaartje meer hoeft te worden geprint en achter de voorruit van de auto geplaatst. Parkeerwachters kunnen door middel van het scannen van het kenteken eenvoudig zien of er voldoende parkeergeld is betaald en of een autobezitter een geldige vergunning heeft. Maar met het oog op de recente uitspraak van de rechter dat gemeenten automobilisten niet mogen verplichten hun kenteken af te geven, stopt de gemeente voorlopig niet met de papieren kaartjes.

De rechtszaak was aangevraagd door Stichting Privacy First. De stichting noemt de nieuwe methode van betaald parkeren een vorm van inbreuk op de privacy. De overheid krijgt met de ingevoerde en opgeslagen kentekens altijd inzicht in waar autobezitters zijn en dat is niet gewenst, vindt de stichting.

De rechter in Amsterdam deed overigens geen uitspraak over de privacy-aspecten maar stelde vast dat parkeerders die hun kenteken verkeerd hebben ingevoerd in de parkeerautomaat, maar wel kunnen bewijzen dat zij betaald hebben, niet beboet mogen worden. Het standpunt van de gemeente dat parkeren zonder juiste invoering van het kenteken maakt dat er sprake is van onbetaald parkeren, is naar het oordeel van de rechtbank in strijd met de wet.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5237471). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Eindelijk eens een inovatieve ontwikkeling op ict gebied die we met zijn allen wel zien zitten.
Een parkeer automaat die niet werkt.

Geheel eens met de Stichting Privacy First. Big Brother ziet al genoeg.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×