Managed hosting door True

Translink, Vodafone en KPN stoppen met OV-chip mobiel

Uitgever van de OV-chipkaart Translink en telecomaanbieders Vodafone en KPN beëindigen op 15 juni 2018 de invoering van OV-chip mobiel. Na een looptijd van ruim een jaar kunnen reizigers dan niet meer met hun Android-mobieltje inchecken en betalen in het openbaar vervoer. Volgens Translink is de achterliggende techniek onvoldoende geschikt om OV-chip mobiel massaal in te voeren.

Op dit moment gebruiken ongeveer achtduizend mensen OV-chip mobiel. Dat aantal zou stapsgewijs worden uitgebouwd. Translink, dat namens de vijf grootste ov-bedrijven van Nederland de ov-chipkaart beheert, deelt in een bericht over het stopzetten van OV-chip mobiel geen details over welke achterliggende techniek in hun ogen ongeschikt is.

Volgens Translink worden de lessen die met OV-chip mobiel zijn geleerd, gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe betaalmiddelen. Het bedrijf onderzoekt bijvoorbeeld de mogelijkheden om te reizen met de bankpas en andere manieren voor mobiel betalen in het ov.

OV-chip mobiel is vanaf de start in 2017 geplaagd door vertragingen. Het project startte later dan gepland en na de invoering waren er direct allerlei problemen. Gebruikers moesten meerdere apps installeren die vaak niet goed samenwerkten en er waren storingen in de koppeling met de backoffice.

Apple iPhone

Met OV-chip mobiel kunnen reizigers in- en uitchecken, hun saldo controleren en een overzicht zien van de transacties en de afgelegde route in het ov. De app zou gefaseerd worden ingevoerd en was alleen beschikbaar op Android-toestellen met een geschikte simkaart van providers Vodafone en KPN en een aantal dochterbedrijven. 

Reizigers met een Apple iPhone waren uitgesloten omdat Apple derden geen toegang geeft tot de nfc-chip van het toestel.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Op allerlei plaatsen in de wereld kan je gewoon met je mobieltje in het OV. Alleen in Nederland, waar voor elk akkefietje weer opnieuw het wiel uitgevonden moet worden, krijgen we dit soort dingen niet voor elkaar. Toch frappant.

Jammer. Gemiste kans...

In Nederland kunnen vervoerders niet tot simpele afspraken komen - vandaar het voortdurend in en uitchecken onderweg. Of dat hier ook meespeelt?
Heb het ook niet voor elkaar gekregen - kon zowaar opladen en precies 1x inchecken. Daarna lukte niets meer - 'kaart' ongeldig. Ben overigens prima geholpen door helpdesk, maar techniek werkt gewoon niet.

Kom net terug uit Berlijn. Ergo goed openbaar vervoer creeer je niet door voor heel veel geld een paar aps bijeen te laten scrummen maar door treintjes en bussen te laten rijden en dat spul fatsoenlijk te onderhouden.

tja zie je wel vaak in IT dat 'not invented here' syndroom. vaak kom je er dan achter dat het een prestige projectje betreft van een hotemetoot die carrière wilt maken of behouden. @pascal, je hebt helemaal gelijk, zo stom was die strippekaart nu ook weer niet alweer achteraf gezien he? Doet me denken aan die mythe van NASA die een pen moest ontwikkelen voor in de ruimte voor heul veul geld terwijl de russen gewoon een potloodje gebruikten.

Jouw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures bij Vodafone

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.