Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Software-update voorkomt uitval HSL-locomotieven

26 maart 2019 - 08:30ActueelLogistiekNSProRail
Diederik Toet
Diederik Toet

De softwarefout waardoor locomotieven van de Hogesnelheidslijn (HSL) plots stilvallen, is verholpen. NS en leverancier Bombardier hebben er de afgelopen weken 'met man en macht' aan gewerkt, schrijft de vervoerder.

Sinds afgelopen najaar vielen bovengemiddeld veel treinen uit op het traject van de HSL. In veel gevallen bleek een softwarefout in de gebruikte Traxx-locomotieven de boosdoener. Een eerdere update van de software bleek het euvel niet te verhelpen. Dit was voor NS aanleiding om de zaak nog beter te onderzoeken, samen met de Canadese treinfabrikant Bombardier.

Alle locomotieven van binnenlandse treinen zijn inmiddels voorzien van de softwareupdate, meldt NS dinsdag. Ook Prorail en de Inspectie Leefomgeving en Transport waren hierbij betrokken. Sinds de update zijn er geen nieuwe softwarestoringen geweest. De locomotieven van de Intercity Brussel krijgen de update zodra de Belgische autoriteiten de software hebben goedgekeurd.

Maatregelen

Volgens NS duurt het stilvallen en opnieuw starten van een trein na een softwarestoring lang. Het zorgt bovendien voor hinder voor het andere treinverkeer. Samen met Prorail nam de vervoerder aanvullende maatregelen om de storingen sneller te verhelpen en de overlast te beperken. Zo is er voor machinisten extra technische ondersteuning beschikbaar, kunnen ze een beroep doen op een gespecialiseerde helpdesk en worden extra trainingen in de simulator gegeven.

Mede door de softwareproblemen bleef de punctualiteit van de HSL-treinen in 2018 steken op 82,5 procent. Afgelopen januari had zelfs een op de vijf HSL-treinen een vertraging van vijf minuten of meer. Uiteindelijk moet de punctualiteit op het HSL-traject even hoog worden als op het hoofdnet van de NS. De overall punctualiteit in 2018 bedroeg 92,6 procent. 2,4 procent van de reizigers had een vertraging van meer dan een kwartier.

Meer over

SoftwarebeheerSoftwarebetrouwbaarheid

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Circulariteit is pure noodzaak in de IT

    Circulaire IT-oplossingen zoals kostenbesparing, lagere CO2-uitstoot en een vermindering van e-waste. Door hergebruik en recycling van apparatuur kunnen organisaties zowel hun milieueffecten verlagen als hun bedrijfsresultaten verbeteren.

    Computable.nl

    Hoe digitalisering bijdraagt aan een duurzame toekomst

    De combinatie van digitalisering en verduurzaming biedt bedrijven in food, industrie en groothandel enorme kansen voor de toekomst.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Prorail test autonoom rijdende treinen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Sensoren op treinen meten de staat van het spoor

    Eén reactie op “Software-update voorkomt uitval HSL-locomotieven”

    1. Pascal schreef:
      26 maart 2019 om 20:37

      Dit verhaal speelt al een tijdje door mijn hoofd.
      Ik kan er echt niet bij dat zulke crusiale software niet behoorlijk getest wordt.
      Om nog maar te zwijgen over de manier waarop deze dan kenlijk geschreven is.
      Er zijn een aantal richtlijnen voor de automotive industrie evenals voor de luchtvaart en
      ongetwijfeld bestaan dergelijke eisen ook voor het spoor.
      Ik krijg een beetje het gevoel of ook in deze wereld geld dat we vooral snel goedkoop en
      efficient onze rommel bijeen moeten scrummen en dat kwaliteit op de derde plaats komt.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs