Albert Heijn test volledig digitale winkel

Albert Heijn heeft een digitale winkel geopend waarbij geen kassa meer is en ook geen zelfscan-apparaten aanwezig zijn. Het gaat om een AH To Go-locatie van veertien vierkante meter op het hoofdkantoor in Zaandam. In de komende twee maanden testen medewerkers de digitale winkel, die later dit jaar ergens in Nederland wordt geplaatst. Albert Heijn heeft de technologieën in samenwerking met de Amerikaanse techstartup Aifi en ING ontwikkeld.

In de winkeldeur opent automatisch op vertoon van een betaalpas of creditcard. Klanten pakken de producten naar keuze en lopen naar de uitgang. Daar vindt de betaling automatisch plaats waarna de deur naar de uitgang weer opent.

Om deze grab and go-ervaring te realiseren, heeft Aifi computer vision- en sensortechnologieën ontwikkeld. Camera's zien waar een klant zich in de winkel bevindt en welke producten er worden gepakt. Die producten worden toegevoegd aan een virtueel winkelmandje. Sensoren in de schappen registeren of iets wordt gepakt of teruggezet. De combinatie van camera’s en sensoren legt vast welke producten de klant meeneemt.

Volgens het bedrijf bepalen de camera’s de positie van klanten in de winkel zonder gezichtsherkenning en registreren ze alleen gedaanten en (arm)bewegingen.

De betaaloplossing is door ING ontwikkeld. Wanneer de klant zijn betaalpas toont bij de ingang gaat de deur open en begint het registreren van de aankopen. Wanneer de klant klaar is, gaat hij bij de uitgang staan, waarop hij het totaalbedrag op een display ziet. De betaling wordt bij een bedrag tot 25 euro automatisch verwerkt. Hij krijgt bericht dat de betaling is gelukt en kan de winkel verlaten. De klant hoeft zich niet van tevoren aan te melden of een app te downloaden, wat het betalingssysteem innovatief en toegankelijk maakt.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Is de opzet gekoppeld aan een app zodat je de digitale boodschappenkar op je telefoon ziet groeien? Oftewel, hoe is de controle voor de klant geregeld? Toch niet een volle kar nakijken bij de uitgang?

Albert Heijn is met recht de meest innovatieve supermarkt, daar zit echter wel een risico aan zoals eerdere proef met biometrisch betalen laat zien. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg betekent dat je niet teveel voor de muziek uit moet gaan lopen met dit soort fintech initiatieven omdat privacy veelal zwaarder weegt dan gemak.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Vacatures bij ING

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-09-05T10:21:00.000Z Suzanne Martens
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.