Verzekeraars gaan digitale disruptie voelen

bestand

Het verzekeringsmodel ondergaat in de komende vijf jaar een stevige verandering. Om competitief te blijven moeten verzekeraar proactief klanten helpen de risico’s te beheren via technologische ‘insurance as a service' (IaaS)-oplossingen. Dat blijkt uit onderzoek van SAP en Ovum.

Volgens het onderzoeksrapport van SAP en Ovum komt deze verschuiving in de komende vijf tot tien jaar doordat drie factoren steeds belangrijker worden: de digitale transformatie, de cloud en het internet der dingen (IoT). Dankzij die evoluties kunnen verzekeraars:

  • De enorme hoeveelheden data verwerken die digitale technologieën genereren om zo risico’s accurater in te schatten. Verzekeraars kunnen deze informatie gebruiken om uit te groeien tot een betrouwbare raadgever voor hun klanten en om beter in te spelen op mogelijke risico's.
  • Omslachtige it-prestatiemodellen vervangen door snellere en meer flexibele cloud-architecturen. Bovendien zullen verzekeraars dankzij nieuwe mogelijkheden en functies bijna ‘realtime’ kunnen inspelen op vragen en verzoeken van de klant.
  • IoT-technologie integreren. Denk maar aan ingebouwde sensoren, telematica en domotica om verzekeringnemers de kans te geven zelf hun eigen polissen vorm te geven en sterk te personaliseren, op basis van het risiconiveau. Zo zou de premie voor een autoverzekering kunnen variëren: wordt er met de auto gereden, dan stijgt de premie. Staat de auto stil, dan gaat de premie naar beneden.
x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2016-08-25T08:55:00.000Z Kevin Stickens


Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.