Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Rijenradar toont wachtrijen Amsterdamse musea

14 april 2017 - 10:133 minuten leestijdActueelData & AI
Pim van der Beek
Pim van der Beek

City-marketingorganisatie Amsterdam Marketing en de gemeente Amsterdam starten een proef met Rijenradar. De mobiele website geeft bezoekers realtime-informatie over de wachtrijen van populaire musea zoals het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum en het Anne Frank Huis. De pilot duurt drie maanden. De gemeente steekt 20.000 euro in het project.

Er wordt gekeken of inzicht in wachttijden een bijdrage kan leveren aan het spreiden van bezoekers over de stad en de regio. Ook moet betere informatie over wachttijden de ervaring van bezoekers verbeteren.
Amsterdam zegt met de Rijenradar een wereldwijde primeur in handen te hebben. Projectleider Nico Mulder vertelt aan Computable dat de proef laagdrempelig is gestart. ‘Op dit moment gaat het om een old school-oplossing. De musea leveren data over wachttijden aan en die komen binnen in de back-end van onze website.’ Webbureau Axendo heeft de Rijenradar en de Engelse variant Livelines ontwikkeld.

Mulder vertelt dat musea elk hun eigen manier hebben om wachtrijen te bepalen. ‘Ze kijken bijvoorbeeld hoe lang de rij is en weten aan de hand van de afstand tot de kassa en ervaring wat de wachttijd is. Die geven ze vervolgens aan ons door.’
Op dit moment kunnen bezoekers nog niet direct reageren of de opgegeven wachtrijtijd klopt. Er zijn wel mogelijkheden voor feedback ingebouwd. 

De pilot is in de eerste drie maanden gericht op het doormeten van het internetverkeer naar de Rijenradar. Zo wordt bezoekgedrag en gebruik gemonitord. Daarvoor worden analysetools als Hotjar, Google Analytics en tools van Axendo ingezet. Als het click-gedrag van toeristen in kaart is gebracht wordt bepaald hoe het project verder vorm krijgt. Het is de bedoeling dat de groep van tien musea dan wordt uitgebreid.

Beacons en video-analyse

In de toekomst wordt er ook gekeken naar meer technische toepassingen, zoals beacons en analyse van videobeelden. Mulder vertelt dat de gemeente daar al ervaring mee opbouwt in het gebied van de Amsterdam Arena. Daar wordt in en rond het voetbalstadion, winkels, bioscopen en concertzalen met technische middelen gewerkt om de mensenmassa te monitoren.

De pilot Rijenradar is vanuit Amsterdam Marketing geïnitieerd. De partij die bekend is van de campagne Iamsterdam, wil de toestroom van toeristen in de stad beter spreiden en samen met de gemeente zorgen dat toeristische gebieden leefbaar blijven en bijvoorbeeld wachtrijen minder overlast bezorgen voor omwonenden.

Er wordt bijvoorbeeld ook gewerkt aan websites met meer informatie over wijken en bezienswaardigheden buiten het centrum van de stad en in de omgeving, zoals Zandvoort, Volendam en Muiderslot. Om die buurten en plekken te ontdekken, werkt het bureau voor citymarketing bijvoorbeeld aan een game waarbij deelnemers punten kunnen halen als ze bepaalde hotspots bezichtigen. ‘Daar hangt dan ook weer een prijsvraag aan’, legt Mulder uit.  

Deelnemers

De deelnemers aan de Rijenradar zijn op dit moment: Van Gogh Museum, Anne Frank Huis, Rijksmuseum, Heineken Experience, Scheepvaart Museum, Tropenmuseum, Eye Filmmuseum, Cobra Museum, Frans Hals Museum en Rembrandthuis.

Eerder stond in het bericht dat de gemeente 200.000 euro aan het project bijdraagt. Dat klopt niet. Het gaat om 20.000 euro. De tekst is aangepast. 

Meer over

Business Intelligence

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Amsterdamse Data Tower is dertiende POP voor AMS-IX

    GGD Amsterdam
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    GGD Amsterdam ontwikkelt eigen applicaties

    Jonge ondernemers studenten
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT Amsterdamse studenten plat door storing

    Data
    ActueelCarrière

    Amsterdams platform pakt tekort data scientists aan

    I amsterdam
    ActueelCloud & Infrastructuur

    App moet toeristen verspreiden over Amsterdam

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs