Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Incentro levert boodschappen-app aan Coop

11 oktober 2018 - 08:16ActueelData & AIGoogleIncentro
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Ict-dienstverlener Incentro heeft voor supermarktketen Coop een boodschappenapp met beeldherkenning gemaakt. De app is gebouwd met artificial intelligence- en machine learningtechnologie van Google.

Het bijzondere aan deze nieuwe app is volgens Incentro dat het een productscanner betreft die beelden herkent. Jop van Sommeren, e-commerce manager bij Coop, legt uit: ‘We zochten een partner die onze omnichannel-ambities naar concrete toepassingen kon omzetten. Incentro was bij ons aangehaakt om de prestaties van de webshop aan te scherpen, maar werkte algauw ook aan de boodschappenapp. De productscanner is een lang gekoesterde wens, want een scanfunctionaliteit is handig voor de klant. Incentro stelde voor om er beeldherkenningstechnologie in te bouwen, wat de scanner leuker en gebruiksvriendelijker voor de klant maakt.’

AI-technologie van Google

Concreet kun je met de scanner bijvoorbeeld een appel scannen. De software achter de scanner herkent het fruit, en selecteert in de app de appels die Coop in het assortiment heeft, waarna de klant de gewenste hoeveelheid appels kan bestellen. Het brein achter de productscanner is Rogier van den Brink, iOS developer bij Incentro. Hij constateerde dat de meeste huidige productscanners een beperking hebben: ze kunnen alleen barcodes lezen. Terwijl niet alle producten zo’n code hebben, zoals losse stukken groente en fruit. Van den Brink: ‘Bovendien is het fijn als je willekeurige producten kunt scannen, en niet alleen de pakken melk van één specifieke supermarkt. Sommige ketens experimenteren nu met stemherkenning, maar bij Amazon zag ik een andere oplossing: een scanner die beelden herkent. Dat leek me een mooie, onderscheidende technologie voor Coop. Met de nieuwste ai-technologie van Google – van wie we partner zijn – zette ik vrij snel een prototype in elkaar, waar Coop meteen enthousiast over was. In drie weken werkten we het idee vervolgens uit tot een goed functionerende productscanner.’

Machine learning

De technologie is voorzien van machine learning, waardoor de productscanner slimmer wordt. Van den Brink: ‘Door data toe te voegen en het systeem te trainen, kan de scanner steeds meer producten herkennen. Op dit moment is een glas water nog te moeilijk voor hem; hij herkent het glas, niet de inhoud. Maar over een tijdje snapt ‘ie dat het om het water gaat, en selecteert hij in de app een fles bronwater voor je.’

Meer over

AppsDienstenKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Incentro
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Incentro krijgt nominatie om ‘impactsoftware’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Supermarkt Coop groeit en investeert weer in it

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs