IDFA en MIT samen in vr- en ai-onderzoek

R&D

Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) gaat samen met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) Open Documentary Lab de komende vijf jaar onderzoek doen naar virtual reality (vr) en kunstmatige intelligentie (ai). Het IDFA Docblab-festival wordt hierbij gebruikt als levend laboratorium.

William Uricchio van MIT, Jann de Waal, boegbeeld van Top Team Creatieve Industrie, en Caspar Sonnen van IDFA Doc Lab lanceren het r&d-programma op zondag 18 november om 10.00 uur tijdens de Immersive Network Summit in cultuurhuis De Brakke Grond in de hoofdstad. De samenwerking wordt ondersteund door het ministerie van Economische Zaken, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, ClickNL en het Nederlands Filmfonds. 

Na een pilotfase vanaf 2015 gaat IDFA in het nieuwe onderzoeksprogramma IDFA DocLab Immersive Network R&D Program samenwerken met kernpartner MIT Open Documentary Lab. Andere (onderzoeks)partners zijn Beeld en Geluid en Diversion Cinema uit Parijs. Nieuwe partners kunnen zich voor een of meerdere jaren aansluiten. Het programma richt zich op een groeiend (inter)nationaal ecosysteem van kunstenaars, wetenschappers en industry partners.

Kunstmatige intelligentie

Het nieuwe onderzoek & ontwikkeling (r&d)-programma gebruikt het jaarlijkse DocLab festival als een levend laboratorium voor artistieke experimenten, fundamenteel onderzoek en publieksonderzoek. Per jaar worden op basis van de nieuwste ontwikkelingen in interactieve en immersieve media samen met betrokken partners en het veld nieuwe onderzoeksvragen geformuleerd.

Dit eerste jaar is onder meer gericht op onderzoek naar kunstmatige intelligentie. Als onderdeel hiervan zijn verschillende installaties en live performances ontwikkeld, zoals I’ve Always Been Jealous of Other People’s Families van Shirin Anlen (in samenwerking met NFB en Atlas V) en A Dinner with Frankenstein AI van Lance Weiler, Nick Fortugno en Rachel Ginsberg (in samenwerking met Columbia University en National Theatre Immersive Storytelling Studio).

Virtuele media

Een tweede onderzoeksdomein verkent het spanningsveld tussen lineaire en interactieve vertelmethodes in virtuele media (vr/ar/xr), met onder andere de fysieke vr-installatie The Collider: Chapter One van het Britse kunstenaarsduo Anagram. In samenwerking met Beeld en Geluid wordt daarnaast onderzoek gedaan naar het toekomstbestendig maken van interactieve en digitale media.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2018-11-16T10:27:00.000Z Christel Tuin
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.