TU Delft opent testwater voor autonome vaartuigen

Op de campus van TU Delft opent een buitenruimte voor experimenten met autonoom varende schepen. Het zogeheten Researchlab Autonomous Shipping (RAS) wordt een plek waar na de theorie de praktijk wordt getest. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Verkeer & Waterstaat geeft maandag 18 maart het startsein voor dit testwater.

Het lab is bedoeld als proeftuin om formules, simulatiemodellen en gecontroleerde overdekte experimenten te toetsen aan de buitenwereld. Daarbij worden de autonome vaartuigen eerst op schaal getest en later losgelaten in complexere omgevingen met ander vaarverkeer.

Veel experimenten hebben betrekking op het autonoom passeren van bruggen en sluizen, autonoom aanleggen en wegvaren en platooning, het zeer kort achter elkaar navigeren van voer- of vaartuigen. Daarnaast dient het RAS als ontmoetingsplek voor alle partijen die bij de ontwikkeling van autonoom varen zijn betrokken. 

Minder verkeersdruk

"De verwerking van duizenden containers veroorzaakt files op water, weg en spoor"

Door inzet van nieuwe technologie kan transport over water slimmer, veiliger en efficiënter plaatsvinden. Beter gebruik van vaarwateren kan de verkeersdruk op het reguliere wegennet verminderen. Zo werkt TU Delft aan de ontwikkeling van een vloot van modulaire autonome vaartuigen die binnen een haven flexibel kleine hoeveelheden containers vervoeren.

'Op het water is nog aardig wat ruimte, zeker in vergelijking met de weg', vertelt Rudy Negenborn, hoogleraar Multi-machine Operations & Logistics aan TU Delft. 'Wereldwijd neemt de transportbehoefte toe. De Rotterdamse haven kan de grootste containerschepen ter wereld aan, maar de verwerking van duizenden containers veroorzaakt files op water, weg en spoor. We kunnen een deel van het probleem oplossen door het water efficiënter te gebruiken met autonome vaartuigen.'

Subsidie

Behalve TU Delft zijn gemeente Delft, Metropoolregio Rotterdam Den Haag en Provincie Zuid-Holland bij het RAS betrokken. De provincie verstrekt subsidie, zorgt voor passende wet- en regelgeving en regelt ontheffing voor experimenten op provinciale vaarwegen.

TU Delft combineert het nieuwe lab met het bestaande Researchlab Automated Driving Delft (Radd). Het idee is dat daarmee de technologie van autonoom rijden en varen actief worden verbonden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-03-13T17:52:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.