Terugverdienmodel blockchain zo goed als nul

Gartner VP

Gartner vice president David Furlonger met zijn boek 'The real business of Blockchain'

De return on investment voor blockchaintechnologie is ‘close to zero’. Dat vertelt Gartner vice president David Furlonger die zopas zijn boek ‘The real business of Blockchain’ publiceerde. Hij ziet blockchain pas volledig doorgroeien over enkele jaren.

Het is zowat tien jaar geleden dat de eerste blockchaintransactie plaatsvond, maar er zijn weinig succesvolle implementaties. Alibaba is een van de weinige die echt voluit gaat. China is trouwens de trekker in de technologie en heeft een 500-tal projecten lopen, vooral dan in de opvolging van vaccins of van de voedselketen. Weinig blockchainprojecten bieden vandaag echter de volledige keten aan: distributie, encryptie, onveranderlijkheid (immutability), tokenization en decentralisatie.

Wereldwijd heeft 8 tot 10 procent van de chief information officers op een of andere manier al iets gedaan met blockchain. Meestal gaat om een beperkt aantal transacties. De minimuminvestering is met 50.000 dollar dan ook niet gigantisch. 

Grote struikelblokken zijn echter nog steeds het gebrek aan standaarden, geen interoperabiliteit en nog wat veiligheidsissues. ‘Sommige leveranciers pakken wel uit met blockchain maar voor ondernemingen betekent dat vaak een ‘lock in’, vertelt David Furlonger. Toch is er wereldwijd door venture kapitalisten al zo’n 33 miljard dollar geïnvesteerd in blockchaintechnologie. 

UEFA

Interessant is wel dat de Europese voetbalorganisatie UEFA experimenteert met blockchaintechnologie en het tijdens het komende Europese kampioenschap in 2020 voor het eerst ook voluit zal hanteren. Tot nog toe werd het enkel occasioneel tijdens enkele wedstrijden gebruikt. ‘Het grote probleem van de UEFA is dat ze hun klanten niet kennen. Ze weten niet wie er naar de wedstrijden komt kijken, wat problematisch kan zijn zoals bij de recente rellen in Bulgarije. Als elke voetballiefhebber een unieke blockchain-identiteit heeft dan heeft de UEFA ook de data ter beschikking en kan het mogelijk ook upsellen’.

David Furlonger geeft wel toe dat dit ook al kan als het ticket in de smartphone-app verwerkt is. ‘Maar als de klant niet kan komen kan hij zijn ticket in zijn netwerk ook verkopen via het blockchainmodel.’ De identiteit van de koper is dan ook bekend. 

Hetzelfde model kan ook gehanteerd worden in de gezondheidssector. Daar is Taiwan een van de voorlopers. Op die manier blijft elkeen eigenaar van zijn eigen patiëntendossier en beslist hij of zij zelf aan wie het doorgegeven wordt. Blockchain biedt dan ook een antwoord op het privacyvraagstuk. 

David Furlonger stelde het boek voor tijdens het Gartner IT Symposium in Barcelona. Het boek is bestemd voor een c-levelpubliek en is niet technisch. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-11-05T12:26:00.000Z Luc Blyaert
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.