Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

IBM vercommercialiseert nieuwe nlp-functies

13 maart 2020 - 11:06ActueelData & AIIBM
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Computers gaan steeds beter menselijke taal begrijpen. IBM brengt nieuwe technologie op de markt die al aardig de nuances bij communicatie kan doorzien.

Gecompliceerde woordschema’s zoals idioom (uitdrukkingen) en combinaties van woorden die samen een nieuwe betekenis krijgen, vormen geen geheimen meer voor de computer. Belangrijke nlp-functies (natural language processing) worden vercommercialiseerd, zo kondigt IBM aan. Elke klant kan het thans gebruiken.

Deze nlp-technologie is oorspronkelijk ontwikkeld voor IBM’s Project Debater. Vorig jaar maakte Big Blue bekend een systeem voor kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) te hebben ontwikkeld dat met mensen kan debatteren over complexe onderwerpen. Deze techniek wordt nu toegevoegd aan Watson, het ai-systeem van IBM. Om goed een debat te kunnen voeren moest Project Debater heel goed kunnen luisteren naar de opponent. Argumenten van de tegenstanders moesten precies worden begrepen om snedig te kunnen reageren. Hiertoe is de sentiment-analyse verbeterd. Watson is nu ook in staat onderscheid te maken tussen letterlijke en figuurlijke uitdrukkingen. Althans in het Engels. 

Samenvatten en clusteren

Het ai-systeem kan ook beter samenvatten. Watson haalt tekstgegevens uit verschillende bronnen om gebruikers een samenvatting te geven van wat er over een bepaald onderwerp wordt gezegd en geschreven. Een vroege versie van Summarization werd dit jaar bij de uitreiking van de Grammy Awards gebruikt, een van de belangrijkste muziekprijzen. De software analyseerde meer dan achttien miljoen artikelen, blogs en bios om hapklare inzichten te produceren over honderden artiesten en beroemdheden. De gegevens werden vervolgens verwerkt in de ‘livestream’ van de rode loper, on-demand video’s en foto’s om fans meer informatie en context te geven.

Ook is vooruitgang geboekt met nieuwe clusteringstechnieken. Deze stellen gebruikers in staat om inkomende data te classificeren op onderwerp. Die data kunnen vervolgens worden geanalyseerd. Domeinspecialisten kunnen hierdoor snel data aanpassen en afstemmen op het jargon van bepaalde bedrijven of industrietakken.

IBM heeft al vele jaren in natuurlijke taalverwerking geïnvesteerd. Vooral dankzij ai nemen de prestaties snel toe. Ook Microsoft, Google, Amazon en het Chinese iFlyTek behoren tot de koplopers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Maak kennis met digitale identiteiten

    De digitale economie groeit snel en de EU heeft strikte regelgeving ingevoerd om de veiligheid en privacy te waarborgen; in deze whitepaper ontdek je hoe digitale identiteiten deze transitie ondersteunen en wat dit voor jouw organisatie betekent.

    Meer lezen

    Chatbot
    Awards NieuwsGovernance & Privacy

    Ingenico Group pronkt met IBM Watson-chatbot

    ActueelCloud & Infrastructuur

    IBM komt met Watson-ai voor 9 sectoren

    ActueelInnovatie & Transformatie

    E-office naar volgende ronde IBM Watson Build

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs