Nederlandse bedrijven koplopers in digitalisering

Digitalisering logistiek smart logistics

Het gros van de Nederlandse bedrijven onderkent het belang van digitalisering. Dat blijkt uit een rapport van de Europese Investeringsbank EIB.

De EIB stelde het rapport om na te gaan welke landen goed gewapend zijn om uit de coronacrisis te komen. De instelling stelt onomwonden dat de pandemie weleens het kantelmoment zou kunnen zijn die de digitalisering een definitieve versnelling geeft.

Het rapport geeft via de digitaliseringsindex aan hoe digitaal bedrijven zijn en hoe ze digitale infrastructuur en investeringen inschatten. De absolute koplopers in Europa hierin zijn Denemarken, Nederland en Tsjechië en Finland. Ook de VS zouden in de top vijf zitten. België zit daarbij bij de groep ‘sterke landen’, samen met Portugal, Luxemburg, Zweden en Oostenrijk. Het VK, Italië, Polen en Ierland vormen de hekkensluiters.

Europese bedrijven lopen achter op de VS wat betreft de invoering van digitale technologieën. Twee derde van de Europese productiebedrijven zegt dat ze minstens een digitale technologie inzetten. In de VS is dat bijna tachtig procent. Digitale bedrijven presteren nochtans beter en zijn meer dynamisch: ze hebben een hogere arbeidsproductiviteit, groeien sneller en kennen een prima management.

Geen interne markt

Omvang blijkt eveneens belangrijk te zijn voor de digitalisering. Grotere bedrijven hebben een hogere mate van digitale adoptie dan kleinere firma's, terwijl oudere en kleinere firma's meestal voornamelijk niet-digitaal zijn. Dat is slecht nieuws voor Europa. Er zijn veel kleine bedrijven in de EU, die te weinig in digitalisering investeren. Een sprekend voorbeeld is de bouwsector. In de VS is het aandeel van sterk gedigitaliseerde bedrijven ongeveer zestig procent, in de EU zo’n veertig. In de dienstensector bedraagt het verschil dertien procentpunten, in infrastructuurwerken elf.

Als Europese beleidsmakers willen de kloof met de VS willen dichten, moeten ze de structurele belemmeringen voor investeringen in digitalisering aanpakken. Bewustwording van de mogelijke meerwaarde van een digitale aanpak is cruciaal en vereist vaardigheden. In het beleid moeten ook meer inspanningen worden geleverd om ontmoedigende factoren weg te nemen en de versnippering van de markt te verminderen, met name in de dienstensector. Daar is de Europese Unie nog ver verwijderd van een interne markt, aldus de EIB.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2020-04-20T13:53:00.000Z Cees Visser
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.