Michiel Koster, directeur bij de gemeente, benadrukt dat zijn gemeente dichter bij de inwoners wil komen. Zeker in een uitgestrekt gebied als Hollands Kroon moet meer flexibiliteit in de dienstverlening worden gebracht. Zo worden bijvoorbeeld reisdocumenten en rijbewijzen thuis bij de burgers aangevraagd en bezorgd. Door Covid-19 gebeurt dit nu tijdelijk op andere locaties. Volgens Koster houden de ambtenaren meer tijd over om digibeten te helpen als zoveel mogelijk digitaal kan afgerond. Om beter online met inwoners te kunnen communiceren, wordt deze zomer versneld een Klant Informatie Systeem ingericht. Medewerkers zien meteen wat de status van een bepaalde aanvraag is en wie er verantwoordelijk is voor de volgende stap. Ook is er direct inzicht in de werkvoorraad.
Burgers kunnen via een veilig webportaal documenten inzien en de status van een (aan)vraag volgen. Deze inzichten zorgen ervoor dat ze vaak in het eerste contact al goed zijn te helpen, ongeacht via welk kanaal de vraag binnenkomt. Daarnaast kunnen de ambtenaren dankzij het systeem proactief communiceren met de persoon in kwestie.
Koster zegt geen genoegen te nemen met standaard-oplossingen. Hij wil graag buiten bestaande kaders werken. Gedurfde aanpakken worden daarbij niet gemeden. Het softwarebedrijf 2at uit Utrecht ondersteunt de gemeente bij de optimalisatie van hun dienstverlening. Voor de implementatie wordt gebruikgemaakt van het Microsoft Dynamics platform en van een zelf ontwikkeld klant-informatiesysteem speciaal voor gemeentes.
Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn: