Rijksoverheid stimuleert inloggen via DigiD

Zorgaanbieders gaan over op id-check

Dit artikel delen:

Bij veel zorgaanbieders is op termijn alleen nog in te loggen met de DigiD-app. Hieraan is een eenmalige controle van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs toegevoegd (id-check). Dit betekent dat iemand altijd zijn mobiele telefoon of tablet nodig heeft bij het inloggen, met als resultaat een extra bescherming van persoonlijke gegevens. Met name in de medische sector worden de privacy-eisen aangescherpt.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) is een campagne namens de Rijksoverheid gestart waarmee dit onder de aandacht wordt gebracht. Hierbij wordt samengewerkt met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en Logius.

Zorgaanbieders kunnen zelf bepalen wanneer ze tot deze manier van inloggen overgaan. Op den duur wordt de eenmalige id-check standaard. Voor de zorgsector is het van groot belang om op een veilige manier inzage te geven in bijvoorbeeld onderzoeks-uitslagen of een overzicht van medicijngebruik. Als het om gevoelige en persoonlijke gegevens gaat, dan wil een zorgpartij meer zekerheid of de juiste persoon toegang krijgt tot die gegevens. Die zekerheid biedt inloggen met de DigiD-app waaraan een eenmalige controle van een identiteitsbewijs is toegevoegd. Bij een persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo) met het MedMij-label is inlog vereist met de DigiD-app waarmee de eenmalige id-check is gedaan. Bij dit soort digitale kluizen zijn bepaalde afspraken gemaakt over het veilig en betrouwbaar uitwisselen van gegevens.

Fijn idee

Doel van de campagne is om nog meer burgers erop te attenderen dat de DigiD-app met id-check straks vereist wordt door hun zorgaanbieder tijdens het inloggen. Ruim 4,5 miljoen Nederlanders hebben de eenmalige id-check inmiddels aan hun DigiD-app toegevoegd.

De boodschap ‘Veilig bij mijn zorggegevens, een fijn IDee!’ wordt de komende drie maanden getoond op meer dan drieduizend digitale schermen in wachtruimten van onder andere huisartspraktijken. Ook wordt de boodschap getoond op overheidswebsites die gaan over volksgezondheid, welzijn en sport.

Steeds meer burgers gebruiken nu de DigiD-app en stappen over op betrouwbaarheidsniveau ‘Substantieel’. Dit betekent dat ze inloggen met een combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord, aangevuld met een sms- of pincode. Naast deze tweefactor-identificatie is vooraf fysieke identificatie nodig. De aanvrager moet een origineel identiteitsbewijs kunnen tonen.

Veel overheidsorganisaties willen het mogelijk maken om via de DigiD-app veilig in te loggen op hun eigen diensten. Sinds 2020 kan dat. De Berichtenbox van MijnOverheid had de primeur.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Weer iets waarbij mensen worden verplicht een smartphone of tablet aan te schaffen. En weer geen woord over mogelijke alternatieven voor mensen die daar niet toe bereid of in staat zijn. Belachelijk.

Schriftelijk moet dus altijd mogelijk blijven.
Maar dit gegeven maakt het misschien ook mogelijk, voor iedereen, om een slimfoon van de belasting te kunnen aftrekken.......

@Frank ... als je gebruik wil maken van de app van een zorgaanbieder, heb je dan sowieso niet al een smartphone of tablet nodig?
dan kan die digID daar ook wel bij lijkt me

maar mij hoor je niet klagen; ik stam nog uit de tijd van overschrijfformulieren van de bank, papieren afschriften, papieren declaraties van ziektekosten etc .... scheelt me heel wat kilo's papier op jaarbasis, dat weet ik wel

Veilig en betrouwbaar uitwisselen van gegevens tussen patiënt en behandelaar kan ook zonder tussenkomst van Logius, toetsing door ACM lijkt me niet meer dan redelijk want een monopolie op de controle van een identiteit kan ook anders. Ik wil geen DigiNee campagne starten maar het betrouwbaarheidsniveau van sommige staatsoplossingen is nogal dubieus als we kijken naar de agenda, ik vind het dus niet zo'n fijn IDee dat het proces zodanig ingericht wordt dat je geen keus meer hebt.

Verplicht inloggen met DigiD lijkt mij een vooruitgang, maar de app verplichten terwijl er ook andere 2FA opties zijn, zoals naam / wachtwoord / SMS, lijkt mij niet juist. Een verzekerde moet opties hebben, het mag niet zo zijn dat een smart phone plus wifi of 4G ook al tot de eerste levensbehoeften gaat behoren...

https://henk50.files.wordpress.com/2016/02/maslow-wifi.png

Aan de andere kant: als je digitaal met je verzekeraar communiceert, dan heb je al minimaal een computer met internet.

Een verzekeraar moet ook via telefoon en per post bereikbaar blijven, voor het kleine deel van de mensen die geen toegang tot internet hebben.

Een EU-login is ook een optie.

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-05-25T17:24:00.000Z Alfred Monterie
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.