Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Forse groei Nederlandse game-industrie

Plantronics GameCom Commander
11 oktober 2022 - 12:25ActueelInnovatie & Transformatie
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De Nederlandse game-industrie is de afgelopen drie jaar flink gegroeid. Nederlandse gamebedrijven profiteerden van de groei van de wereldwijde gamesmarkt. Een omzetgroei van gemiddeld bijna 18 procent per jaar voor Nederlandse gamebedrijven (naar 420 à 440 miljoen euro in 2021) overtreft het wereldwijde gemiddelde in de branche. Ook het aantal banen nam jaarlijks met ruim 5 procent toe tot 4560 banen. De groei van het aantal banen is vooral zichtbaar bij grotere bedrijven met meer dan vijftig medewerkers.

Door de effecten van de pandemie zijn bedrijven die ‘applied games’ of ‘serious games’ maken, (zie kader voor een definitie), minder hard gegroeid dan entertainment game bedrijven. Het betreft hier dus games die bijvoorbeeld zijn gericht op gedragsverandering of therapeutische effecten. 

Dit blijkt uit de Games Monitor 2022 die onlangs werd gepresenteerd op de Dutch Game Day in Hilversum. Deze Games Monitor rapporteert over trends en ontwikkelingen in de Nederlandse videogame-branche, zoals het aantal bedrijven, banen en omzet.

De meeste banen in de Nederlandse game-industrie zijn te vinden in de regio Groot-Amsterdam (inclusief Schiphol). Als op één na grootste regio qua werkgelegenheid heeft Utrecht het grootste aantal banen in Applied of Serious Game bedrijven.

Bedrijven, medewerkers, omzet

Verder laten de cijfers van de afgelopen tien jaar een evolutie zien in de manier waarop groei wordt gerealiseerd. Aanvankelijk groeide de sector vooral in het aantal bedrijven. Tussen 2015 en 2018 was de groei vooral te zien in het aantal medewerkers. En in de afgelopen drie jaar liet de omzet de meest opvallende stijging zien.

‘De forse omzetgroei en het aantal banen bij grotere bedrijven laat zien dat de Nederlandse game-industrie op weg is naar volwassenheid”, zegt Christel van Grinsven, coördinator van de Games Monitor.

Serious game?

Een serious of applied game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs