18 miljoen extra voor infopunten e-overheid

Dit artikel delen:

Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gaat de komende jaren ruim 18 miljoen euro extra vrijmaken voor informatiepunten voor de digitale overheid in bibliotheken. Dat geld is bedoeld om meer burgers te helpen met vragen of problemen rondom de digitale overheid, of om hun digitale vaardigheden te verbeteren.

Het bedrag voor die zogenoemde Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) is opgenomen in de najaarsnota. Daarin worden periodiek bedragen vastgesteld voor verschillende doelen. Aanvankelijk stond 7,5 miljoen euro in de nota. Het gaat dus om een forse verhoging van het budget.

Het Rijk trekt natuurlijk niet zomaar de portemonnee. Kennelijk gaat de snelheid van digitalisering binnen overheidsinstanties voor veel mensen te vlug en had de overheid daar in eerdere ramingen geen rekening mee gehouden. Sommige bibliotheken konden de vragen van burgers over digitale dienstverlening van overheidsinstanties namelijk niet aan. 

Nederland telt naar schatting vier miljoen mensen die moeite hebben met computergebruik en digitale administratiezaken. Met deze extra middelen kunnen bibliotheken zorgen voor bijvoorbeeld meer getraind personeel en verruiming van de openingstijden van de balies.  

CoronaCheck-app en DigiD

"De informatiepunten helpen om de kloof tussen de overheid en burgers te verkleinen"

Bibliotheken kunnen met het geld hun maatschappelijke dienstverlening flink uitbreiden. Ze krijgen per bezoeker een bepaald bedrag om het informatiepunt in te richten. De verruimde steun voor deze dienstverlening van bibliotheken past in de Agenda Digitale Overheid (NL DIGIbeter). Daarin staat dat iedereen mee moet kunnen doen in de digitale samenleving.

Bibliotheken geven aan dat de informatiepunten flink worden bezocht. De CoronaCheck-app zorgde voor een piek, maar er zijn ook veel terugkerende vragen, zoals over DigiD. Voor bibliotheken maakt het extra geld het bijvoorbeeld mogelijk om het informatiepunt de hele dag open te houden.

Belastingdienst en UWV

Er zijn inmiddels vierhonderd informatiepunten actief. Het initiatief startte in 2019 en in 2022 moeten er zo’n vijfhonderd informatiepunten zijn. Sinds de start zijn bij de informatiepunten 16.000 vragen gesteld.

De informatiepunten zijn een initiatief van een groep, waarin de publieke dienstverleners Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV zijn verenigd. Zij werken samen met de Koninklijke Bibliotheek (KB). Volgens staatssecretaris Raymond Knops helpt deze 'laagdrempelige hulp' om  'de kloof' tussen de burgers en de overheid te verkleinen.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in
Vacatures Digital Transformation

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-11-29T17:10:00.000Z Pim van der Beek
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.