Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Afnemen financiële diensten mist vernieuwing

27 mei 2022 - 13:11ActueelFinanciële dienstverleningSignicat
Teus Molenaar
Teus Molenaar

Het afnemen van financiële diensten stuit bij Nederlanders op veel bezwaren. Meer dan de helft lukt het niet (snel genoeg) om bijvoorbeeld een hypotheek af te sluiten. Wel staan ze open voor innovatieve manieren om digitaal de identiteit vast te stellen. Maar daarbij willen ze het liefst zelf kiezen hoe zij zich moeten identificeren.

Signicat heeft een groot wereldwijd onderzoek (Battle to Onboard) laten uitvoeren onder ruim 7600 consumenten van financiële producten zoals een bankrekening of hypotheek. De vraag was steeds of het lukte om een dienst naar tevredenheid af te nemen. Identificatie is een belangrijk proces bij het afnemen van producten bij financiële instellingen.

Aan het onderzoek deden consumenten mee uit veertien verschillende landen mee, waaronder 508 Nederlanders. Signicat brengt zo de verwachtingen van de moderne consument in kaart, zodat financiële dienstverleners hun on-boarding-proces kunnen verbeteren.

De meeste Nederlanders identificeren zich het liefst op afstand met behulp van een digitale identiteit (39%) of via het inscannen van identiteitsdocumenten met de mobiele telefoon of webcam (29%). Een fysiek bezoek aan een filiaal staat op plek drie en is vooral populair onder 65-plussers. Slechts een fractie van de consumenten prefereert een ‘Zoom-achtig’ video-interview of het opnemen van een korte video.

Nederlanders willen kiezen

Juist nu veel mensen hun hypotheek willen oversluiten als gevolg van de stijgende rente is het voor banken belangrijk te weten hoe consumenten het proces om een dienst af te nemen, ervaren.

Het blijkt dat Nederlanders willen kiezen hoe zij zichzelf moeten identificeren. Zodra het nodig is om een identiteitsdocument (ID-kaart of paspoort) te laten zien in een filiaal, haakt een derde af en zet de aanvraag voor een dienst niet door.

Op de markten waar een elektronisch identiteitsstelsel is ingeburgerd, zoals in Scandinavië, zijn de consumenten er tevreden mee en ‘hebben zij er goede ervaringen mee’. In landen zoals Duitsland, Nederland en België, zouden de consumenten ‘dit graag gebruiken’ meer dan op de andere markten. De resultaten kunnen erop wijzen dat, hoewel eID’s beschikbaar zijn in deze respectieve markten (nPA, Verimi, yes® in Duitsland, iDIN in Nederland en Itsme in België) ze nog niet zo wijdverbreid zijn dat er minder respondenten die ‘goede ervaring’ hebben geantwoord.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Computable.nl

    Hoe krijgen we weer grip op cloud-kosten?

    De enorme toename van public cloud gebruik binnen organisaties zorgt voor uitdagingen in de relatie tussen IT en Finance. Samen zijn ze de grip op de cloud-kosten kwijtgeraakt.

    Computable.nl

    Cybercrime Trendrapport 2024

    Een uitgebreide paper over de nieuwste bedreigingen en ruim 50 best-practices in beveiliging.

    Meer lezen

    Partners handen
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TrustBuilder in zee met Noorse Signicat

    ActueelData & AI

    Identiteitsspecialist Signicat koopt Litouwse Dokobit

    Authenticatie
    ActueelSecurity & Awareness

    Signicat laat oog vallen op Electronic Identification

    ActueelCarrière

    Signicat focust op Benelux met nieuwe directeur

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Noors Signicat neemt iam-expert Connectis over

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs