Managed hosting door True

Mislukte SAP-module kost provincie vijf ton

 

De provincie Noord-Holland heeft 550.000 euro uitgegeven aan de mislukte SAP-boekhoudmodule voor subsidies. De module werd speciaal voor de provincie ontwikkeld. De ontwikkeling van de module was begroot op 370.000 euro.

De ontwikkeling van een SAP-boekhoudmodule voor subsidies kost de provincie Noord-Holland in eerste instantie al 555.000 euro. De module voldoet niet aan de verwachtingen van de provincie en de ontwikkeling is stopgezet door de provincie. Dat blijkt uit stukken die door de interne projectleider zijn gestuurd naar de rekencommissie van de provincie.

De module SAP Grantor Management (GM) werd speciaal voor de provincie Noord-Holland ontwikkeld, schrijft de provincie. Dat wordt bestreden door SAP. Zij zeggen dat ook anderen gebruik maken van SAP GM. De provincie ontwikkelde de module in samenwerking met ict-dienstverlener CTAC. Omdat de module nog niet op de markt was, zou de provincie ramp-up-partner worden voor de Duitse softwareleverancier. Ramp-up partner betekent dat de provincie de eerste klant is van SAP voor GM.

Begroting overschreden

De ontwikkeling van de module werd in 2005 begroot op 370.000 euro. Daarnaast zou er jaarlijks nog 53.000 euro aan kosten gemaakt worden voor beheer en licenties. Uiteindelijk zou de invoering van de module een besparing op moeten leveren van drie fte's, geraamd op 150.000 euro per jaar.

De implementatie van SAP GM maakt deel uit van het SAP vernieuwingsprogramma dat in 2006 bij de provincie is begonnen. Eigenlijk had de module, samen met de andere modules, in oktober 2006 live moeten gaan. Inmiddels heeft de Commissaris van de Koningin Harry Borghouts besloten te stoppen met de ontwikkeling van SAP GM.

4 december - Reactie van SAP toegevoegd

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/2795748). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


 

Reacties

Goed voor de naamsbekendheid voor Ctac na mislukte implementatie bij free record shop.

Tja inderdaad, je vraagt je dan echt af of dit aan SAP of Ctac ligt. Een keer kan gebeuren, maar bij een tweede keer moet je toch afvragen of deze partij wel geschikt is....

"Breukhoven neemt - namens de Free Record Shop - zelf de schuld op zich voor de mislukking. SAP en Ctac, dat voor de implementatie was ingehuurd, treffen volgens hem geen blaam. Ctac had zelfs een live-gang in oktober nog expliciet ontraden. Op de achtergrond speelde ook een rol dat Free Record Shop eerst in zee was gegaan met een Odyssey Systems, dat beter thuis was in de groothandel. Dat pakket werd tijdens het project ingeruild voor SAP en Ctac, toen bleek dat de groothandelsfilosofie Free Record Shop niet goed paste." (zie ook http://www.computable.nl/artikel/ict_topics/erp/2677885/1276992)
--
Dit zegt meer over dat Business en ICT weer niet eens goed op elkaar zijn afgestemd. Het is de taak van de IT organisatie om pro actief te handelen naar de business. De business weet vaak zelf niet wat mogelijk is of erger nog ze weten niet eens wat ze willen.

Dit betekent dat de IT organisatie meer tijd moet steken in de processen van de business. Een goed advies kunnen geven en dat nog eens in duidelijke jip en janneke taal kunnen presenteren. En als laatste de business meer betrekken in de project & ontwikkel traject. Wacht neit tot de GO LIVE fase!!
De Business moet meer verantwoordelijk nemen voordat ze allerlei budgetten en wilde plannen op tafel gooien. Daarbij moeten ze ook eens rekening houden met de adviezen en wensen van de gebruikers, die er immers elke dag mee moeten werken.

Het is trouwens toch ongelooflijk hoeveel geld er verloren gaat aan mislukte IT projecten. En ja, ik denk gewoon dat beide daar een grote invloed op hebben, zowel de Business als de IT organisatie.

Waar het fout gaat.. is het handig dat beide partijen eerst de hand in eigen boezem kijken, voordat ze de andere partij "de schuldvraag" toespelen. Ergens hebben ze onderweg allebei hun bijdrage geleverd aan een project wat niet helemaal lekker is verlopen.

ICT en Automatisering is en blijft 100% mensenwerk!
Dit is en blijft totaal onafhankelijk van het soort produkt (sap, ecm...) of merk produkt wat je gaat gebruiken om je bedrijfsprocessen door computers te laten onder steunen.
Als het intermenselijke communicatie process tussen beide partijen al fout gaat in het begin, is de rest van de project uitkomst hieraan te wijten.

@Esther:
Klopt helemaal... Vaak weten bedrijven zelf niet eens wat ze willen en waarom, Vervolgens stappen ict dienstverleners in dit moeras (vaak gedreven door motiven zoals sales, winst, omzet) en worden meegezogen naar de "corporate bodem" van hun klant.

Wie weet doen ICT leveranciers er ook eens goed aan om gewoon keihard NEE te verkopen tegen hun klanten. Zeker als ze merken dat de doelstellingen van een potentiele klant niet reeel en haalbaar zijn bij aanvang van een project. Daarmee beschermt een leverancier zichzelf tegen mogelijke misstappen zoals (bijv sap implementatie provincie noordholland, of de recente cwi,uwv ontwikkelingen)

"Een goed advies kunnen geven en dat nog eens in duidelijke jip en janneke taal kunnen presenteren."
Das een ware gave! om aan gewone business mensen de vertaalslag te kunnen maken wat en hoe een oplossing voor een impact gaat hebben op hun eigen business.
Aleen daaraan zou je goud geld kunnen verdienen, en een apart beroep van kunnen maken.. Gewoon simpel duidelijk maken wat ict voor je bedrijf kan betekenen.

Probleem van veel it-implematators is dat ze net dat zijn : implementators en doen wat hun gevraagd wordt onder het motto "klant is koning".
ik werk zelf bij zo'n firma en herken dat maar al te goed. Gelukkig stappen we daar meer en meer van af en durven we eindelijk meer echte consulting te geven.
En op sommige punten de klant zelfs tegen te spreken.
Persoonlijk heb ik al werk geweigerd omdat hetgeen ik moest doen, toch niet ging werken, en wat ik wou doen niet mocht. Bazen eerst niet tevreden omdat we dat contract niet kregen, maar 2 jaar later stonden de klant zelf te vragen of we toch niet ons idee wilden uitwerken. De klant is nu wel tevreden over het afgeleverde product. De bazen nu ook, en ik kan in m'n vuiste lachen : wie niet horen wil moet voelen.

Klant is koning, programmeur is de keizer en als hij luister naar de werkomgeving, een god.

Do I need to say more.....

2 december 2008 - AMSTERDAM - Ctac nv heeft de Certified Gold Partner status van Microsoft verkregen. Dat schrijft de onderneming dinsdag in een persbericht.

De Gold-status is binnen twee maanden ontvangen. "Het is wereldwijd nog niet eerder voorgekomen dat een bedrijf deze certificering zo snel behaalde", aldus Ctac.

Ctac startte de certificering in verband met uitbreiding van het dienstenportfolio. Daardoor richt Ctac zich ook op de verkoop en implementatie van bedrijfssoftware van Microsoft.

"Het gaat met name om Microsoft Dynamics NAV voor Enterprise Resource Planning en Microsoft Dynamics CRM voor klantrelatiemanagement", aldus het bedrijf.

Ctac combineert de Microsoft Dynamics CRM-oplossing met zijn SAP-software voor het midden- en kleinbedrijf.

Een standaard SAP implementatie is al complex en vol risicos. Maar de provincie was blijkbaar eigenwijs of heeft zich laten overtuigen om een niet standaard module te laten ontwikkelen. Een scenario dat bijna altijd een standaard recept is voor mislukking...

"De Gold-status is binnen twee maanden ontvangen"

Mooie sales en markting term die gold status
Dit staat dus op geen enkele wijze garant staat voor daadwerklijke inhoudelijke kennis van zaken en ervaring. Zouden Ctac op een MSFT - ERP - bootcamp geweest zijn of hebben ze deze titel gewoon gekocht hebben tegen een x bedrag?

@Jan:
"Klant is koning, programmeur is de keizer en als hij luister naar de werkomgeving, een god."
Helemaal mee een Jan.
En volgens the "Hacker Ethic @ line 5" op
http://www.stevenlevy.com/index.php/other-books/hackers

"Coders should be judged by the coding skills"
and not by fancy titles and certificates...

Wederom bewijs dat standaard pakket implementaties zelden succesvol zijn, te veel geld, te veel tijd, te veel afwijking van de wensen van de klanten etc.

Helaas hebben de beslissers zich niet op de hooget gesteld van wetenschappelijk odnerzoek op het gebied van apkket implementaties, zie de publicatie van MIT Sloan Management Review, al eerder gerefereerd door Computable, `The trouble with Enterprdise Software? door Cynthia Rettig, (http://sloanreview.mit.edu/smr/issue/2007/fall/01/).

Daarin wordt gerapporteerd dat maar liefst 80% van de pakket implemenaties niet succesvol is, en leidt tot vernietiging van reeds gedane investeringen in het bestaande applicatie landschap. Gezien het huidige econmische klimaat zouden we misschien een andere aanpak moeten overwegen.

Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×