Managed hosting door True

Dassault Systèmes simuleert logistiek D-Day

 

In de dageraad van 6 juni 1944, zeventig jaar geleden, startte Operation Overlord, de codenaam voor de invasie door de westerse geallieerden in het door Duitsland bezette West-Europa. De operatie eindigde op 25 augustus 1944 met de bevrijding van Parijs. De eerste dag van de invasie, waar aan de stranden van Normandië een bruggenhoofd moest worden neergezet en behouden, heet D-Day. De Franse 3D-experience specialist Dassault Systèmes heeft de uitgekiende logistieke voorbereidingen, waar veel innovatie aan te pas kwam, met simulaties gereconstrueerd.

Dassault Systèmes, leverancier van 3D-, virtual reality en product lifecycle management (plm)-software, is in 2005 het programma 'Passion for Innovation' gestart. Daarmee wil het bedrijf laten zien hoe je met moderne simulatietechnologie wetenschap, cultuur en geschiedenis kan ondersteunen. 'Met 3D-technologie kunnen we bijvoorbeeld historici en archeologen meehelpen om belangrijke historische gebeurtenissen en objecten te analyseren en te reconstrueren. Daarmee kunnen we ook erfgoed op een digitale manier bewaren. Helpen, begrijpen en digitaal conserveren zijn onze uitgangspunten', zegt Mehdi Tayoubi, vice-president Global Digital & Experiential van Dassault Systèmes.

Digitaal erfgoed

In het kader van de herdenking van zeventig jaar D-Day heeft Dassault Systèmes zijn 3D-technieken ingezet om onderzoekers meer inzicht te geven in de logistieke aspecten van de beroemde invasie in de Tweede Wereldoorlog. Een aantal belangrijke D-Day-onderdelen zijn in detail in 3D gereconstrueerd aan de hand van onder andere de Catia-ontwerpsoftware en 3D Via Composer van het Franse bedrijf. Denk aan de kunstmatige haven bij het Normandische kustplaatsje Arromanches, de Waco-zweefvliegtuigen en de platte LCVP-landingsvoertuigen (LCVP = Landing Craft, Vehicle & Personell).

Van de haven rest nog heel weinig en er zijn nog amper exemplaren over van de Waco's en LCVP's. De medewerkers van Dassault Systèmes hebben er aan de hand van originele ontwerptekeningen, getuigenissen en hulp van historici 3D-modellen van kunnen maken.  

Onderbelicht

Bij D-Day draaide het niet alleen om de inzet van soldaten, de operatie was niet mogelijk geweest zonder de medewerking van logistieke specialisten en ingenieurs', zegt Nicolas Serikoff, die als experiential lab specialist betrokken is bij het D-Day-project van het Dassault Systèmes. 'Deze logistieke kant, waarvan de voorbereidingen in het geheim al drie jaar bezig waren, is altijd onderbelicht geweest. Maar er zijn in die tijd allerlei technische innovaties bedacht om de invasie mogelijk te maken. Daarvan hebben wij 3D-modellen gemaakt om onderzoekers daarmee inzicht te kunnen bieden in die logistieke voorbereidingen. Langzamerhand komt daar meer oog voor.'

Marinekerkhof

Serikoff wijst bijvoorbeeld op het Marinekerkhof onder zee voor de Normandische kunst. Vlak nadat Operation Overlord was gestart brak er een storm uit die met name de Amerikaanse en Canadese bruggenhoofden veel schade toebracht. Allerhande militair materieel, zoals Sherman-tanks, ging daarbij verloren en zonk naar de bodem van de zee. 'Die militaire schroothoop ligt daar weg te roesten en daarvan zal over enkele decennia weinig meer over zijn. Wij helpen historici om hier onderzoek naar te doen door onder andere 3D-mockups te maken. Bijzonder is bijvoorbeeld dat het Britse bruggenhoofd wel intact bleef. De Britten hebben bijvoorbeeld voor het vastzetten van hun pontonplatforms een vliegeranker uitgevonden. Dit soort ankers bleek beter bestand tegen de deining van de woelige zee en is na de oorlog ook volop gebruikt in de nautische wereld.'    

Stormbestendig

Tijdens de presentatie van het 3D-project rond D-Day op de Dassault Systèmes Campus in de buurt van Parijs vertelde Tim Beckett, de zoon van ingenieur Alan Beckett, de bedenker van de 'floating roadway' op zee en het vliegeranker, dat Britten 'nogal methodologisch te werk gaan. Het duurde dan wel een week  langer dan de praktisch ingestelde Amerikanen, maar toen lag er wel een platform dat stormbestendig was. De Britten moesten toen heel snel die van hun inzetbaar maken voor de Amerikaanse en Canadese legers.'

Dassault Systèmes heeft de website Dday.3ds.com geopend om de eerste resultaten van het 3D-project te laten zien. Het is de bedoeling dat de komende jaren meer 3D-onderzoek wordt uitgevoerd naar D-Day en Operation Overlord. Ook zal de Oculus VR-bril worden ingezet. Voor musea en scholen zijn speciale interactieve kiosken gemaakt die ze kunnen lenen. Verder is er over de logistieke voorbereiding en de nautisch-militaire schroothoop een documentaire gemaakt die ook op diverse tv-zenders te zien is en er komt een boek uit.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5108355). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over



Lees ook


Partnerinformatie
 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×