Managed hosting door True

Eén op de vijf retailers ziet ict-project mislukken

Kosten mislukt project gemiddeld 337.000 euro

 

Bijna 20 procent van de retailers heeft in de afgelopen twee jaar een digitaliseringsproject zien mislukken. Het falen van zo'n project kost die bedrijven gemiddeld 337.000 euro. Projecten lopen spaak door een gebrek aan digitale vaardigheden. Ook ligt de focus teveel op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag.

Dat blijkt uit het rapport Digitale Transformatie MAST dat is uitgevoerd in opdracht van ict-dienstverlener Fujitsu onder 1625 internationale bedrijfsleiders. Gemiddeld kost een digitaliseringsproject dat mislukt de retailer 337.000 euro.

'Zo’n 70 procent van de respondenten is bang voor de gevolgen van een mislukt digitaliseringsproject en ziet dit als een goede reden voor uitstel van toekomstige digitalisering', lichten de onderzoekers toe.

91 procent van de retailers zegt dat hun klanten meer digitale innovatie verwachten. Volgens Fujitsu is er binnen de retailsector nog veel ruimte voor verbetering. '71 procent van de retailers zegt bijvoorbeeld dat er binnen hun organisatie een gebrek is aan digitale vaardigheden. Ook stelt 69 procent van hen dat de focus teveel ligt op technologische verandering in plaats van ondersteunende processen en gedrag.'

IoT

"Voor een succesvolle digitale transformatie is veel meer nodig dan alleen technologie"

Richard Clarke, eindverantwoordelijk voor de retail-tak van Fujitsu: 'Voor een succesvolle digitale transformatie is veel meer nodig dan alleen technologie. Niet alleen zijn de juiste tools van belang, de juiste vaardigheden en partners zijn misschien nog wel belangrijker. Dit zien we ook terug in het feit dat ondanks de helft van de retailers investeert in IoT, bijna driekwart zich zorgen maakt over het vermogen van de organisatie om nieuwe digitale technologiën te implementeren.'

Mast

Volgens Fujitsu is het voor retailers die streven naar 'digitale excellentie' van cruciaal belang dat zij leren om effectief te balanceren tussen vier elementen, namelijk: mensen, acties, samenwerking en technologie). Dat wordt door de ict-dienstverlener ook wel de mast-methode genoemd. 

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6311855). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees verder


Lees ook


 

Reacties

Dus een succes niveau van 80% en een kost van iets meer dan 3 ton? Ik vindt dat moeilijk te geloven.

Het kan dus wel! http://www.skopos.nl/klantverhalen/kees-smit-tuinmeubelen/

Bij retailers moet je een groeiproces verkopen. Klein en eenvoudig beginnen is het motto, wanneer je daar bij de start een ERP met matige begeleiding in plempt gaat dat gegarandeert fout.
Daarnaast spelen de kosten een rol, met de FOSS-oplossingen die ik bij mijn klanten neerzet en het dempen van de verwachtingen kun je ze begeleiden in een aangepaste groei naar de inzet van ICT.
Te veel, te snel gaat nooit goed. Net als in de biologie.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.