'Zelfgebouwd systeem DeGiro kan groei niet aan'

Dit artikel delen:
Stijging

Online-aandeelhandelsplatform DeGiro kampt al langere tijd met problemen met zijn belangrijkste it-systeem. Het zelfgebouwde systeem is weliswaar innovatief, maar ook log, onbeheerbaar en onvoldoende schaalbaar voor de onstuimige groei van het bedrijf. Dat melden oud-medewerkers aan het Financieele Dagblad.

Volgens de anonieme bronnen, van wie sommigen tot enkele maanden geleden bij DeGiro werkten, is de digitale infrastructuur niet opgewassen tegen de groei die de broker doormaakt. Vooral sinds het begin van de coronapandemie neemt het aantal particuliere beleggers opvallend toe, wat DeGiro veel nieuwe klanten opleverde. Op enkele momenten werd zelfs een klantenstop aangekondigd, om het platform robuuster te maken.

Zelfgebouwd

"Managers communiceren slecht met it'ers en stellen verkeerde prioriteiten"

Het is dankzij het zelfgebouwde systeem dat DeGiro zijn diensten relatief goedkoop kan aanbieden, aldus de door het FD geraadpleegde bronnen. Er is een kleine groep mensen die het systeem kennen en kunnen onderhouden, wat het lastig maakt om aanpassingen te doen. Soms zijn toch aanpassingen nodig, vooral om het platform beter te beveiligen. De Nederlandsche Bank had daar op gehamerd.

Er wordt gewerkt met zelfgebouwde software die telkens wordt aangepast, terwijl het volgens de oud-medewerkers beter zou zijn over te stappen op een geheel nieuw systeem. Een plan hiertoe sneuvelde echter in het management. De mensen die het FD hierover spreekt, zeggen dat managers slecht met it'ers communiceren en verkeerde prioriteiten stellen.

Extra fysieke servers

Ook een voorstel om voor de schaalbaarheid een cloudomgeving in te schakelen, redt het niet. Het management stelt dat cruciale it binnenshuis moet blijven. In plaats daarvan zet DeGiro bij drukte op het aandeelhandelsplatform extra fysieke servers in. Volgens de zakenkrant werkt bijna de helft van het personeel op de it-afdeling.

Flatex, de Duitse eigenaar van DeGiro, reageert dat de capaciteitsproblemen op het handelsplatform zijn ontstaan tijdens de coronacrisis en niet eerder. Volgens de organisatie is voortgang geboekt om fouten uit het verleden te repareren. Een urenlange storing op 22 november zou los staan van de hierboven beschreven problemen. Er zou ook geen sprake zijn van stabiliteitsproblemen. De eigenaar merkt bovendien op dat de gebruikte bronnen niet meer bij de broker werkzaam zijn en dat het platform sinds hun vertrek is geëvolueerd. 

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste ict-nieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-12-17T16:18:00.000Z Diederik Toet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.