Tegen 2010 maakt de helft van de Europese huishoudens gebruik van 'triple play'-diensten, zoals digitale televisie, breedband internet en telefonie.
Volgens een onderzoek door het Amerikaanse consultancybureau Booz Allen Hamilton levert de stap naar ‘digital home’ miljardeninvesteringen en honderduizenden banen op. Het bureau voorspelt investeringen van honderdmiljard euro door kabel- en telecomproviders. Bij deze bedrijven zullen ook meer dan honderdduizend extra banen worden gerealiseerd.
Booz Allen Hamilton waarschuwt ervoor dat strakke regulering en het voorkomen van concurrentie een slechte invloed heeft op deze groei. Dit kan lagere investeringen betekenen, tot 40 procent, en het aantal extra banen zal ook sterk minder zijn ( wel 90 procent worden.
In 2010 heeft 60 procent van alle huishoudens in de Europese landen de beschikking over digitale televisie. Volgens Thomas Künster, een partner van Booz Allen Hamilton, is het aandeel van digitale televisie dan groter dan het aandeel van breedband internet dat geen groter aandeel zal krijgen dan 53 procent. In Nederland heeft nu 44 procent van de huishoudens de beschikking over digitale televisie.
In Nederland heeft nu al meer dan 53 % van de huishoudens breedband, zo blijkt uit verschillende bronnen. Ik citeer een bericht op WebWereld.nl van 4 januari 2006:
Nederland had in het derde kwartaal de hoogste breedbandpenetratie van Europa. Volgens Point Topic had in september 54,1 procent van de Nederlandse huishoudens de beschikking over breedband. Per honderd inwoners zijn er in Nederland circa 24 breedbandaansluitingen.
Ik vraag me dan ook af wat de waarde van dit bericht voor de Nederlandse markt is.