iDEAL grote onbekende bij internet-consumenten

Van de internet-consumenten heeft zo'n 60 procent nog nooit van iDEAL gehoord, en 25 procent heeft geen idee hoe deze online betalingsmethode werkt.

Dat concludeert Kortingswinkel.nl na een onderzoek onder 512 internetconsumenten. Slechts 15 procent van de ondervraagden kende iDEAL, en wist hoe het werkte.

Directeur Edzard Gelderman van Kortingswinkel.nl: "De banken die het nieuwe betalingssysteem gezamenlijk hebben geïntroduceerd blijven achter bij de promotie ervan." Van de ondervraagden heeft 75 procent niets gemerkt van promotie door de banken.

iDEAL werd gelanceerd op 4 oktober 2005. de lettercombinatie staat voor I deal (Engels voor ik handel). Het is een gezamenlijke standaard voor internetbetalingen van Rabobank, ABN AMRO, ING Bank en de Postbank. SNS en Fortis zullen in een later stadium aanhaken.

Betalen met iDEAL (www.ideal-betalen.nl) is internetbankieren vanuit een webwinkel. Om internet-aankopen te betalen klikken klanten op het iDEAL-icoon en selecteren hun bank uit een uitklapmenuutje. Dan verschijnt er een pop-up, met daarin een internetbankier-scherm van hun eigen bank. Vervolgens verloopt het afrekenen net als bij internetbankieren.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Reacties

Ik heb het al een paar keer naar volle tevredenheid gebruikt.
Werkt zeer inventief.

Deze betalingsvorm is gedoemd te mislukken, gezien de hoge marges die de banken opstrijken bij het betalen via Ideal. Niet de betaler, maar de ontvanger van de betaling dient een marge van minimaal 45 Eurocent af te staan aan de bank. De opstartkosten zijn hoog (175 Euro).
De ondernemer zal wel willen betalen hiervoor, maar de baken zullen zelf voor de promotie moeten zorgen. De ondernemer is niet bereid te betalen voor iets dat niet bekend is.

Het oude gegeven: De fiscus en de bank zijn altijd de winnaar.

De transactiekosten zijn m.i. belachelijk hoog: ? 0,62 (? 1,37) per transactie.

Het verbaast mij dat zo weinigen het kennen.
Ik heb inmiddels 2x iets online gekocht en met IDEAL betaalt en was verrast door het hoge gebruikersgemak.

Volgens mij is een ieder die nu al internetbankiert onmiddelijk over de streep als ze er mee kennismaken.

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2006-01-27T12:33:00.000Z Jolein de Rooij
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.