America Online (AOL) gaat samen met Time Warner middels een aandelenruil. De verhouding voor de aandelen is één op één. De twee bedrijven hebben een gezamenlijke omzet van dertig miljard dollar en een totale beurswaarde van 350 miljard dollar.
Online-dienst AOL is goed voor tweederde van die waarde. Aandeelhouders in die firma krijgen echter ‘slechts’ 55 procent van het nieuwe bedrijf, genaamd AOL Time Warner, in handen. Die onderneming behelst onder meer AOL, Time, CNN, Compuserve, Warner Brothers, Netscpae, ICQ, TNT en HBO. Dit is de grootste fusie ooit in de internationale zakenwereld en bovendien de eerste van een traditioneel mediabedrijf en een online-onderneming. De twee concerns hebben deze plannen vandaag geopenbaard.
AOL verkrijgt hiermee niet alleen informatie, media en amusement (content). De grootste online-dienst ter wereld wint ook toegang tot breedbandige kabelnetwerken voor de distributie van zowel zijn eigen als de nu verkregen informatie en diensten. Dat was al enige tijd een heikel punt in de uitbreidingsdrang van AOL.
De ogen van analisten, investeerders en journalisten zijn nu gericht op soortgelijke bedrijven als Disney, Elsevier, VNU en Wolters Kluwer. De aandelenkoersen van die firma’s zijn al gestegen door de hoop dat het voorbeeld van AOL en Time Warner navolging vindt.